Körtel i underlivet
Är det någon som har erfarenhet av körtlar i underlivet? Jag har haft en i något år som inte har stört mig fram tills nu. De har sett den på gyn tidigare och sagt att det är helt ofarligt så länge jag inte har problem av den.
Nu de senaste veckorna har jag märkt att den blivit större eller svullnat upp mer. Den är hård men inte jättestor direkt. Men det svider nämligen och gör ont när jag torkar mig efter att ha kissat. Den sitter högre upp vid ena inre blygdläppen.
Gör jag bäst i att kontakta gyn? Behöver den isåfall opereras bort? :/
Kanske tas den bort. Då lär det ske underlokalbedövning. Besvärar den dig bör du gå till gyn.
#1 Fy, jag känner mig så rädd för att de ska skära och greja där nere… Visst, bedövning. Men jag har dessutom social fobi :(
Den besvärar mig inte jättemycket, utan bara när jag råkar komma i kontakt med den. Men jag antar att det kan börja störa i mitt sexliv. Känns bara så läskigt.
Någon av er som tagit bort en körtel?
Det är ju inte säkert de behöver ta bort den.
det låter precis som sånna jag brukar få…har en just nu som jag fått "hål" på…det som kommer ut luktar APA !!!
Är inte helt säker på vad/vart du menar, men jag hade besvär av svullna talgkörtlar ett tag som satt runt slidmynningen, på de inre blygdläpparna alltså. Jag fick ett medel att pensla på dem så krympte de ganska snart igen. Är samma typ av medel som man penslar på kondylom. Svider en del, men det läkte ut snabbt och kom aldrig tillbaka. Då mina var svullna så besvärade de i samband med samlag, det sved ungefär som Svamp, och slemhinnorna blev sköra. Jag trodde jag blivit smittad med något, men så var det inte 🙂
#4 Jaha, kan man ta hål på dem? :O Det vet jag inte om jag vågar göra… Jag har som sagt bara en som är rund och hård hälften av storleken av en ärta ungefär.
#5 Ifall det är samma så låter det ju så mycket bättre att få något medel istället för att skära bort den…
Är det på utsidan du har denna "körtel"? storleken av en halv ärta får mig snarare att tänka på ett inkapslat hårstrå med varbildning runt. Det blir som en finne/böld helt enkelt. Dessa kan man låta vara så brukar de försvinna efter någon månad. Har man mycket besvär får man tyvärr göra ett ingrepp och tömma bölden.
#7 Nja, den är nära slidmynningen vid ena inre blygdläppen. När jag kollade på det hos gyn för något år sedan sa hon att det var en körtel, så jag är ganska säker på att det är det. Växer inget hår där och jag har haft inkapslade hårstrån förr, men då på utsidan :)