Osäkert med kondom
Vill börja med att säga att jag vet att kondom är ett av de säkraste preventivmedlen som finns! Jag har precis slutat med p-ring och nu använder jag och pojkvännen kondom, men det känns så osäkert! Jag har aldrig använt kondom som preventivmedel tidigare, utan endast för skydd (och inte så ofta då jag oftast haft sex i relationer där båda är testade). Nu är jag väldigt orolig för att vi ska göra fel… Att vi ska råka ha sönder den, att vi ska sätta på den fel, att den ska gå sönder och liknande… Någon som känner igen sig? Gick det över?
Medarbetare på Skor iFokus
Det är lite pill i början, men när man väl får kläm på det så är det lättare. Om du sätter den på fel håll så kommer den inte ner så långt, gör så att du rullar ut lite lite utav och kolla vilket håll den ska vara på :-) Och så länge du inte är och pillar med naglar på kondomen så håller de väldigt bra. Folk trär som på huvudet och blåst upp som ballonger :-P
#1 än så länge får pojkvännen sköta det! Jag lyckas helt enkelt inte…
Ja, naglarna försöker jag hålla borta!
Låt killen sätta på den om du är osäker. Sen kan du också försöka lära dig genom att se på hur han gör.
Det viktiga är att rulla på den rätt och se till att ingen luft blir där uppe vid toppen. Jag använde kondom i 10 år med min ena pojkvän och det gick aldrig fel.
Om en olycka skulle dock ske så finns det ju akutpiller.
#3 ja, killen får sköta det helt då jag är så rädd att göra fel! Problemet är att om jag är hos honom har jag inte möjlighet att få tag på akutpiller…
Oroa dig inte. Har aldrig varit med om att en kondom gått sönder och vi har haft det som enda preventivmedel många år.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#5 Den kan alltid gå sönder om man använder den fel. Jag och min ena kille använde alltid kondom och inga problem. Med min andra kille så gick den sönder två gånger och jag fick båda gångerna ta akut piller.
Visst, man ska inte oroa sig i onödan men det är bra att vara förbered. Om inte ens killen vet hur man använder den på rätt sätt så kan den ju faktiskt gå sönder.
Du kan ju köpa hem ett akut piller att ha hemma hos honom om oturen skulle slå till :) De håller ju ett bra tag ^^
#8 hur mycket ligger de på?
#9 Mellan 139 till 169 beroende vilket märke du väljer :)
#10 finns de på alla apotek?
Ja det tror jag nog ^^ Kan inte säga med 100%säkerhet men brukar finnas bland kondomer/gravtest och diverse produkter :)

Jag har bara varit med om att kondomen gått sönder en gång och vi använde det som enda preventivmedel i början när vi träffades.
Men håller med #8 köp ett akutppiller och ha i reserv så slipper du oroa dig :) Det finns säkert på alla apotek, om inte annat så kan dom ta hem till dig.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tack för all hjälp! Vi ska definitivt köpa det att ha hemma!