Svårt att acceptera när kroppen inte orkar
Idag är jag måttligt irriterad på att min kropp inte samarbetar med mig. Jag har lägre energinivå än många till att börja med, men sedan när mensen kommer suger den ALL energi ur mig och minsta stress får alvedonens smärtstillande effekt att släppa. Jag kan inte ens gå till butiken för att köpa bindor, av rädslan för en mensvärks-attack..
Jag fick dessutom ställa in min ridlektion som vanligtvis bidrar med en rejäl positiv kick inför veckan..men jag kan inte rida när livmodern känns som en öm, blödande klump i magen.
Jag har accepterat mycket av mina "brister", men ibland orkar man inte vaar positiv.
Vilka är era tips på att lättare acceptera det som ej kan ändras?

Testa ipren istället :) kramplösande. Då kanske det känns lättare, om du har "normala" problem med mensen.
Pronaxen kombinerat med alvedon eller panodil är vad 1177 rekommenderade mig! Men för att svara på din fråga- jag har inte gjort det än. På bra dagar så tänker jag att jag blir starkare av att få kämpa! Men på dåliga dagar ligger jag och gråter för att jag inte vill behöva ha det så… Så det är olika! Jag tror att man behöver lång tid på sig för att lära sig acceptera det och att det kommer lite pö om pö
Medarbetare på Skor iFokus
Join the club. :)
Jag hade en sådan dag igår. Varmvattenflaskan var guld värd men svullen och bedrövlig var man ändå.
Ipren funkar bättre än alvedon, ifall du tål det. Ipren är ganska retande för magslemhinnan.
Dagar när det känns värre än vanligt försöker jag tänka på att det kommer kännas bättre om en eller ett par dagar och så försöker jag ta det lugnt och ta hand om mig själv, sänka kraven på en själv.
Kamomillte är kramplösande! Kram!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Om ni har riktigt stora problem med menssmärtor kan det vara värt att kolla upp så allt står rätt till, det finns ju de som har endometrios t.ex.
Sedan har jag hört att man kan få ordentliga smärtstillande tabletter från sjukvården om man har mycket smärtor och ipren/alvedon/panodil inte hjälper, jag har själv ingen erfarenhet av det då mina smärtor är väldigt lindriga, men de jag har hört det av har sagt att det finns tabletter som är riktigt bra. :)
Naproxen. Och sen att fokusera på npt trevligt. Kan du inte rida idag så tänk på att snart en dag ska du rida och tänk på vad trevligt det kan vara. Eller lyssna på nån musik du mår bra av.
Jag vill få mensvärken kollad, då den börjar bli aningen värre igen.
Men tack och lov kunde jag jobba idag utan större värk, mer ett konstant flöde som retades med mig och nu har jag huvudvärk och ont i en nackmuskel (Värmekudde JADÅÅ)
Tyvärr kan jag inte ta Ipren pga blodförtunnande mediciner jag dagligen tar, så jag parerar Alvedon, Panodil och Citadon. Men med citadon och tillfällena jag tar svaga lugnande blir jag dåsig, desorienterad och yr..lagom kul när man ska köra 3 mil hem.. =S
Nåja, tack för tipsen hittills..många var väldigt bra!
#7 usch, det låter jobbigt :( Men det kanske kan vara en bra idé att få värken kollad som du säger, även om det inte tvunget måste bero på något speciellt, men om inte vanliga smärtstillande räcker för att du ska kunna fungera normalt eller på ett tillfredsställande sätt så får man ju hitta andra lösningar tänker jag. Bara för att i princip alla kvinnor har mens och i viss mån mensvärk, så betyder ju inte det att man ska behöva lida av det.
Hoppas det löser sig och blir bättre snart!
Mensvärken gjorde susen för mig när jag hade häst men förstår att så inte är fallet för alla :) Har du ätit blodförtunnande länge? Jag tänker har mensvärken blivit värre efter du börjat med den medicinen? Är det så att du har en läkare så skulle jag rådfråga denna lite om mensvärken och vad h*n har för tips och ge. Att utreda mensvärken tror jag många struntar i jag är en av dom iaf som har gjort det, jag får migrän ofta i samband med mens och mensvärken kan vara hfakhfajkhfajk varannan månad för mig. Lycka till och hoppas du får en massa energikickar
#9 jag har tagit blodförtunnande i ungf. 8 månader nu och mensvärkens smärta försvann till 80% i början, kände inte ens igen mig utan de 3 dagarna av okontrollerbar smärta. Men nu har det lite i taget kommit tillbaka, men inte alls till samma grad som förut. Så nu påverkas jag 1-1,5 dagar och kanske 7/10 på smärtnivån, delvis hanterbar med smärtstillande.
Men eftersom den nu ändå sätter stopp för jobb och aktiviteter den/dem dagarna är det nog bäst att titta till det ändå. =)
Lite tips på saker att prova: * smörj in m tigerbalsam * smörj in m en salva som växlande värmer/kyler. Jag köper min i Filippinerna men finns säkert nåt liknande i Sverige om du frågar på Apoteket. Det tar fokus från det onda och du kan få lättare att stå normalt istället för att gå och huka dig. * fyll en petflaska m varmaste vattnet från kranen och håll mot d onda det kan få allt å släppa och så rinner d mesta ut, och m det den värsta smärtan. * anv binda eller byt tampong varje halvtimma- timma * träna på djupandning och gör det när det börjar göra ont. Lägg dig raklång med en hand på magen. Andas in så långsamt och så djupt som möjligt, magen ska höja sig och andningen ska nå upp i axlarna så dom oxå höjer sig när du andas in. Andas sen ut snabbt. Försök andas genom näsan. * nyp dig själv så det gör ondare än mensvärken, det tar bort fokus. * drick kaffe m mjölk å honung (vet inte varför men jag har aldrig mensvärk när jag druckit mycket kaffe) om inte annat så kmr du känna dig piggare * tänk på ordet vakuum och innebörden av det. Dvs absolut ingenting. Låt inte tanken vandra vidare, upprepa innebörden av ett vakuum i ditt huvud och försök visualisera det. * titta med slutna ögonlock rakt fram, du bör kunna se små "ljussken" som rör på sig om du följer dom. Låt blicken vara still och leta efter ett gult, orange eller rött ljus som kan både eller pulsera, ha olika mönster och olika storlekar, visualisera att det får en vacker blå färg, börjar det bli vitskimrande är du på rätt väg. Om inget av detta hjälper och inte heller nån av de receptfria smärtstillande tabletterna ibuprofen, acetylsalisylsyra eller paracetamol hjälper tycker jag att du ska uppsöka läkare. Om du är 100% säker på att du inte vill ha barn finns det ett ingrepp man kan göra då man plockar bort hela inredningen så att säga och då slipper du mensen helt… Men det är inget jag rekommenderar om du inte är över 40 och inte har några som helst tankar på barn.
#11 "Anv binda eller byt tampong varje halvtimma- timma" ? Binda förstår jag men tamponger ska man väl inte byta så pass ofta.
Om jag skulle byta tampong varje halvtimme eller timme så skulle det göra otroligt ont. Jag skulle få sår av sådant… Oo Jag vet bara de gånger jag har tagit ut en tampong efter endast 3 timmar och det har varit alltför tidigt för den har inte varit full då och därför har det gjort ont då jag har dragit ur den.