Bieffekter av p-piller
Vilka bieffekter har ni råkat ut för då ni har använt er av p-piller? Och vilken sort använde ni?
Jag har nyligen börjat på med Yaz och känner mig ganska illamående. Jag hoppas på att det försvinner så småningom.
Äter Prionelle 28 och har gjort i ett-två år nu.
Jag har mindre blödningar, i princip ingen värk och jag kan hoppa över varannan månad. Har inte märkt några negativa biverkningar.
//Jessie
Jag åt Yasmine 28 i tre år. Jag mådde ganska illa av dom också, speciellt i början. Jag har mått rätt illa till och från ganska länge och gick till doktorn och fick diagnosen 'stress mage'. Strax därefter bytta jag p-piller för att jag hade blödit konstant i över två månader och när jag slutade med yasmine 28 och bytte till claira så har mitt illamående upphört helt. Så jag rekommenderar inte yasmine i alla fall och ber dig att vara uppmärksam på dina symptom och byta om det inte går över!
slutade med p-piller för att jag blödde jättelänge och fick sådana humörsvängningar…orkar inte experimentera med dessa alltså!
Jag är ätit prionelle 28 i två år, men slutade för att min sexlust försvann och för att jag kände mig väldigt nere utan anledning. Använder kondom istället för vill inte ta p-piller eller liknande igen.
Började med nevoletta när jag var 17 och fick lite bieffekter så som minskad libido, blev besvärad av att åka buss och kände mig överlag mer nervös. Tappade dessutom matlusten och fick svårare att bygga muskler. Fick också migränattacker vilket jag aldrig haft tidigare. Men jag trodde bara att det var pluggstress och att det var helt normalt….
Vid 19 års ålder hade jag bytt landsting och Ungdomsmottagning och på det nya så vägrade de skriva ut nevoletta till mig då jag hade migrän med aura vilket tydligen ger upphov till större risk för proppar.
Istället fick jag ut cerazette. Det var en annan upplevelse. Jag började uppfatta mig själv väldigt annorlunda, luktade annorlunda. Ännu torrare slemhinnor och ännu nervösare personlighet. Min matlust blev noll och maten smakade helt enkelt sämre.
När jag var 20 år och det var dags att förlänga receptet så pallade jag inte hitta en ny mottagning. Så då övergick jag till kondomer som preventivmedel.
Helt mirakulöst så känner jag mig säkrare på mig själv. Tycker att jag luktar bättre och kan ÄNTLIGEN träna och få viktuppgång och muskler som resultat. Har aldrig migrän och kan även njuta av mat i stället för att bara inta föda. Livet känns roligare och jag kan till och med uppleva sex som någonting positivt!
Jag har testat dem flesta å nu finns de inga alternativ kvar för mig. Men med alla dem 6-8 jag haft har jag haft humörsvängningar, illamående, ibland spökar så mycket så jag trott jag var gravid, mina bröst har blivit större. Gick även upp i vikt att några. Men de bästa med alla p-pillerna var att dem höll borta alla finnar! :D
Neovletta gav mig finnar, fet hy och fett hår. De mer östrogenprofilerade sorterna har jag inte haft några som helst biverkningar av. Funkade finfint. Men till slut tröttnade jag på tanken att ta hormoner varenda dag.
Varför använder man egentligen inte bara kondom? Är ju lättast….är det för att era killar klagar på att det inte är lika skönt? För det är ju inte vårt problem hihi ;)
#8 Jag började med p-piller för att jag tyckte det gjorde ont med kondom och att det var obehagligt. Tyvärr funkade inte p-piller för mig så nu blir det dyra latexfria kondomer..
#8 ja precis finns ju sådana kondomer också…om du är max 22 kan du ju gå till UMO och hämta en bunt sådana gratis ;D Kan ju också vara bra att kolla så att det inte är något annat fel, hade också ont vid sex och trodde det var kondomerna så pröva latexfria men hjälpte icke!
#10 UMO har tyvärr inte rätt sort. Latexfria har funkat bra och gör inte alls ont eller svider som vanliga. :)
#8 Nja, det blir ju ens eget problem också om den inte är lika hård med kondom som utan. =P
#12 AHAHAHAHA XDDD
#8 För att man kommer till ungdomsmottagningen och tanterna säger att man skall äta piller.
Jag var liten och hade inte en endaste tanke på att ställa krav på min pojkvän. Tänkte att jag skulle vara så himla okomplicerad och enkel och absolut inte ställa krav. Så dumt!
#13 Och jag vet inte hur det är med dig men jag föredrar ju nog om den är stenhård. :D
#12 Ja det är himla dumt. Som tur är beror det oftast på nervositet. Vilket kan tränas bort genom att ha sex när man är mätt och har god vätskebalans och inga krav på prestation.
Alternativet pessar finns om det inte går med kondom.
#8 Blir välldans dyrt om jag skulle byta till kondom instället för mina prionelle 🤓
Av första p-pillerna jag testade på sent 80-tal gick jag upp i vikt och började gråta för ingenting. Det var kombinerade piller av ålderdomlig sort som inte finns längre. Nästa sorten gick bra i början men senare tappade jag all lust. eftersom den effekten inte kom direkt så gick det lång tid innan jag förstod hur det hängde ihop. Med Cerazette fick jag kloasma, dvs jag blev fläckig som en padda på hela kroppen, mest på armar och ben. Det har blekts men inte försvunnit ( över 10 år sedan) och jag blödde också nästan konstant. Numera är jag steriliserat men om jag kunde spola tillbaka tiden och göra om så skulle jag alldrig i livet stoppa i mig en endaste p-piller!
#8 Jag äter p-piller för att minska smärta och blödning. Med tanke på att jag går och har en sjuk mensvärk i över 1 vecka och är sängliggandes hela den tiden, plus väääääldigt rikliga blödningar som brukar pågå i 10-14 dagar så äter jag gladeligen p-piller 😉
#20, oj har du kollat upp det där? 😮 Låter inte så normalt! Jag har typ mens i 5 dagar!
#21 Jo jag går på utredning just nu ^^
#21 Jo jag går på utredning just nu ^^
#8 Jag har inte ens kille, och käkar p-piller. De är för min skull, ingen annans.
Ts; Jag äter också Yaz och har faktiskt inte haft några biverkningar alls, om något så har de gjort min hyn renare haha. Hoppas illamåendet går över för dig! :)
Jag går på Azalia. Kan inte köra på kombinerade p-piller pga att jag får auramigrän då och då.
Valde att skaffa det för att jag tycker det är skönare att köra utan kondom. Hade biverkningar i början med humörsvängningar (fast jag vet inte om det berodde på piller eller att jag även äter antidepressiva piller). Blev illamående i början(och kan fortfarande bli det om jag tar tabletten några timmar för sent).
De positiva är att mensvärken nästan försvunnit. Har inte de där ligga-och-gråta-anfallen längre.
_No way! Yes way!
kommer inte ihåg vilka p-piller jag använde men haft två olika och första p-piller gick jag upp i vikt med samt hade mellanblödningar hela tiden..
Andra p-pillret tappa jag sex-lust , samt fick komplikationer under samlag, sveda osv. Fick även uvi stup i ett!
Sen med båda hade jag humörsvängningar hela tiden, fick även värre mensvärk..
och kände mig mer svullen om magen..
Det ända positiva jag har med p-piller var att man kunde styra sin mens och hade koll samt att jag hade lite mindre mens/blödning än utan p-piller.
// Michis