Torra slemhinnor
Underlivet känns som en jädra öken… vad gör man åt torra slemhinnor? Jag använder bara bomullstrosor, luftar ofta, tvättar endast med olja och har precis slutat med p-medel (vilket inte gjorde någon skillnad) Vad mer kan man göra egentligen?
Medarbetare på Skor iFokus
Om du har precis slutat med p-medel, vad var det som du använde?
Vad för slags olja tvättar du med? Mineraloljor är inte så bra.
Tvätta med vatten och smörj med kokosolja, olivolja eller rapsolja efteråt är mitt råd.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Använder du tampong och/eller bindor? I så fall skulle jag rekommendera menskopp istället, det har fungerat bra för mig/mina slemhinnor.
#1 lactal har jag inte testat! Ska kolla det, tack! #2 använde p-ring #3 tvättar med babyolja, blev tipsad på umo för längesen om det! Vatten? Det torkar ju ut någon otroligt, det klarar inte mitt underliv… Ska prova oljorna dock! #4 använder binda men jag tänkt köpa menskopp när jag har pengar över
Kan det inte vara så att det tar en stund för kroppen att vänja sig? Det blir väl inte genast bättre efter att man har slutat med p-ring eller? Oo *spekulerar vilt*
De flesta babyoljor innehåller mineraloljor som huden inte kan tillgodogöra sig av. Bättre med bara vatten och så smörja in med en bra olja efteråt. Då suger verkligen huden upp oljan på ett bra sätt.
#6 ja kanske #7 men varför vatten?
#7 Därför att babyolja och tvål är skit. Jag har aldrig använt något annat än vatten. Visst är vatten uttorkande för många, men vattnet kommer du ju ändå inte undan. Smörj in dig efteråt så blir det nog bra.
#9 men varför vatten? Babyolja ska jag sluta med, och tvål har jag aldrig haft i underlivet. Men vatten torkar ju ut mitt underliv, så jag undrar varför du förslår det? Har det någon fördel för oljan så underlivet bättre tar upp det?
Varför ska hon testa lacral? Det är ju gör i obalans i under livet. TS har östrogenbrist. Köp östrogen salva på apoket, finns receptfritt.
#10 Man ska inte tvätta sig med massa oljor m.m där nere. Vatten längst låren räcker nästan för underlivet renar sig själv.. De sa barnmorskan till mig.
#11 men jag hade ju problemet när jag hade p-ring också, kan det ändå handla om östrogenbrist? Jag har ingen aning om sånt här, så jag tar in alla tips!
#13 Japp! Jag fick sluta med hormoner helt för de gjorde mina slemhinnor torra. Bu utan hormoner är jag helt frisk där nere å helt normal. Så du kanske ska se över dina p-medel.. Jag hade p-medel i 6 år innan men sen POFF kunde jag inte ha de mer för helt plötsligt tålde jag de inte :(
#14 har slutat med p-ring för en vecka sen (eller 2 beroende på hur man räknar), men det kanske tar lite längre tid innan man märker skillnad?
#15 Ja de kan ta ett tag. De tog några veckor för mig innan jag blev återställt där nere. Men gå till Apoteket å köp Ovesterin. Den är för örtogen brist. Antar att du inte har flytningar heller då du är torr, men använder du den så hjälper du de! :)
#16 jo, jag har rätt mycket flytningar! Såg förresten att du sagt att man bara ska tvätta med vatten. Då säger jag för 3dje gången nu att det torkar ut mitt underliv totalt
Jag kom på att jag hade exakt samma besvär när jag hade Svamp (har haft det en gång), så jag ska testa att behandla mot det och om det inte hjälper ska jag prova tipsen här! :)
#19 ja, testa behandla mot Svamp! Annars kan jag uppleva besvär, irritation och en känsla av att det är torrt rätt ofta.
Jag har kommit fram till att det för min del blir värre av att använda tampong, menskopp funkar mycket bättre för mig. Och jag blir värre efter mens, framförallt då ihop med tampong, men även ibland annars också, och efter sex. Ibland kommer det bara spontant. För mig har lactal balans fungerat.
Som jag har uppfattat det så kan ju Svamp och obalans ofta hänga ihop lite, att om man har obalans där nere så får man lätt Svamp. Så kanske kan det vara bra att behandla mot Svamp och i förebyggande syfte använda lactal efteråt? Jag vet inte, men kanske funkar 🙂
(Som ett litet tillägg, om det är väldigt irriterat och torrt ibland och man inte har något som hjälper hemma, kan det funka att göra det lite skönt, för att på så sätt få kroppen att fukta till lite extra där nere, liten tillfällig lösning typ. 😉)
#20 ja, usch, tampong flyr jag! Ska köpa en menskopp när jag har råd (strax innan jag får pengar kanske? Så jag vet att jag inte kommer ha några mer utgifter), men tills dess så gäller binda!
Jo, jag har funderat på att testa med lactal efter svampbehandlingen, och om det inte funkar- den östrogen salvan jag blev tipsad om! Hjälper inget av det får jag söka hjälp helt enkelt!
Haha, får väl prata med pojkvännen i helgen om att det är såååå synd om mig för att jag är så torr där nere 😉
#21 ja, men det låter som en bra plan! Menskoppen kan ju hålla tio år, som du säkert vet. Så även om det blir dyrare tillfälligt så tjänar du ju på det i längden. Kan dock vara bra att att något trosskydd också i början, tills man fått in tekniken helt och känner sig säker. Jag har aldrig läckt med menskopp, men kändes osäkert i början pga. ovana.
Haha, ja, men gör det!😃
Syrran hade samma problem hon fick en salva utskriven av sin läkare, att tvätta sig med barnolja gör jag med sen 1 år tillbaka och sen jag börja med det har jag inte fått svampbesvär något jag ofta drabbades av annars. Så jag tycker att barnolja funkar fint fint man tvättar inte inne i musen
#22 ja precis, det är en investering i längden! Tyvärr kan man inte betala av den i 10 år, hahah😃
#23 om inte tipsen här hjälper så kan jag förhoppningsvis få det utskrivet också… hade hon den bara en period eller får hon ha den hela livet?
#24 haha nä, tyvärr kan man ju inte det. vet inte om det går att få avbetalning alls? någonstans borde det ju gå, de säljs ju både på apotek och flera hemsidor 🙂
#25 blir nog en jäkla ränta! Nä, det är inte så svårt att spara ihop till, vill bara vara säker på att jag inte får några oväntade utgifter den här månaden först 🙂 svårt att veta vilken storlek man ska ha dock… jag tänker gissa på att jag ska ha den minsta!
23 En period hon fick det efter hon fick sitt yngsta barn som då var nästan 3 år salvan hjälpte :)
#26 ja, det är ju smart tänkt. (Bor själv hemma ännu så behöver inte planera lika mycket, än så länge i alla fall :))
ja, på vissa hemsidor finns det typ "instruktioner" eller beskrivningar för vilken som förmodligen passar bäst. Hoppas du hittar rätt direkt, drygt att behöva köpa en till om den första inte passar 😕
#28 bor också hemma, men går på bidrag (kan inte jobba) och vill verkligen kunna känna mig vuxen och självständig! Mamma hoppar in om det verkligen behövs (fick övertala henne att jag skulle betala svamp-medlet idag! Puh vad dyrt det är dock!) men jag vill ju kunna klara mig själv när jag någon gång flyttar liksom! 👍
#28 vilken använder du förresten? Fönstershoppar lite 😃

Var gång jag äter antibiotika blir jag som en öken med sprickor som blöder till och med.
Jag kör med att lufta så ofta det går, bara använda olja aldrig vatten, inga underkläder i syntetmaterial och absolut inte trosskydd.
Hoppas du slipper det snart, det är verkligen inte kul :(
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#29,30 jaja, okej. jaa, jag börjar också sköta mer och mer av mina utgifter själv. och jaaa, det är alldeles för dyrt. köpte lactal häromdagen, min pappa betalade sen men det kostade ju nästan 200kr för ett paket typ! 😮 Funderade på om man inte kunde få sånt på recept, inte alla som har möjlighet att lägga ut 200kr regelbundet, tänker om man alltid får obalans vid mens eller sex liksom.
Just nu är den hos mamma och jag hos pappa (inte lika bekväm att koka den här som hos mamma :/ ) Men jag har en meluna, men en liten ring som handtag. minns inte om den heter något speciellt, men valde den minsta storleken. Om den var extra mjuk eller inte minns jag inte. Jag är nöjd med min! blöder själv inte alls särskilt mycket, så behöver inte byta särskilt ofta.
#31 ja, det är en plåga… det kom efter en antibiotikakur för typ 7 veckor sen men verkar inte vilja ge med sig!
#32 har funderat på meluna faktiskt! Velar mellan extra mjuk och classic just nu… vart köpte du din?
Haha vilket tjej-snack det här blev! 😃
#17 Då är du inte torr, då har du sprickor i underlivet? Man ska inte masa med för mycket vatten häller. Lår de bara vara, underlivet tvättar sig själv!
#34 har inga sprickor i underlivet… Nej, som jag skrivit så kan jag inte använda vatten för att tvätta underlivet, så det gör jag inte heller Men om man inte tvättar blir det ju fullt med sånt vitt gegg, och det luktar ju inget vidare…
#32 köpte faktiskt nyss en meluna! En gul 😃 minsta storleken, mjukaste och med ring! Bestämde mig när pojkvännen ville betala! Han tyckte att det var orättvist att jag ska betala när jag inte kan hjälpa att jag har mens ändå liksom ❤️
#36 åh, men vad bra! schysst pojkvän du har! 🙂Hoppas du trivs med den! jag tror inte jag köpte mjukaste, men hade jag sett att det fanns hade jag nog valt det. men det funkar ändå. Jag minns inte riktigt var jag köpte min, men på någon hemsida i alla fall 👍 haha
#35 gryniga vita flytningar är tecken på Svamp tror jag, så det är nog bra att testa svampbehandling som du tänkt. ^^
#37 ja, hoppas att den blir bra! Får nog ge den lite tid för att lära mig den först, men nu längtar jag nästan efter nästa mens! Hahah
För sisådär 7-8 år sedan testade jag P-ringar i några (6?) månader. De gjorde mina slemhinnor väldigt sköra och det tog runt 2 år innan de var såpass återställda att jag kunde ha smärtfritt sex. Så det kan absolut ha varit P-ringarna som ställt till det för dig. Hoppas det blir bättre för dig snart!
SE*Simbelmynes
#39 Ja, hoppas att det går över snart! Sexet går rätt bra om vi har långt förspel och tar det försiktigt