Knottrigt underliv, klåda
Utanför den inre blygdläppen har jag lite knottrig hud som kliar ibland, inte mycket men bara irriterande klåda ibland. Kollat med spegel och det är inte vita prickar, blåsor eller vårtbildningar utan är bara som knottrig hud på ett ställe. Är det en könssjukdom eller är det något som går över av sig själv? Är 15 år och har inte haft mens på mer än ett halvår, så ska gå och prata med en läkare iallafall.
Jag hade så ett tag i början av min mens, jag har fått för mig att det är hårstråna som kan irritera, eller att det växer ut nya. :)
Det kan vara en könssjukdom, speciellt om du har haft sex utan kondom. Gå och undersök dig! Det kan du göra på din vårdcentral eller på ungdomsmottagningen!
Det kan också vara Svamp du fått, men för att vara säker tycker jag att du ska bli undersökt
Medarbetare på Skor iFokus
Har du haft mens regelbundet tidigare? i så fall borde du kolla upp varför den uteblivit ett halvår.
Annars är lite knottror inget konstigt där nere, men precis som #2 säger så om du haft oskyddat sex så är det viktigt att du testar dig.
Det finns annars flera orsaker som kan ge irritation, om man vet att det inte är könssjukdom, typ rakning, överdriven tvättning, allmän obalans pga sex, trånga kläder, tamponger, mens eller liknande. Man är olika känslig för såna saker, men om man upplever irritation och inte hittar någon annan orsak så kan man försöka tänka på de här sakerna. Om inte det hjälper och du har mycket besvär kanske det är Svamp.
Missade helt att du inte haft mens på så länge! Använder du något p-medel?
Medarbetare på Skor iFokus
Oskuld, haft oregelbunden mens så det kanske inte är konstigt med mensen. Knottrorna är inget man direkt ser i spegeln utan man känner dom mest.
#6 okej, men då tror jag bara det är talgkörtlar, små körtlar som ser till att det är fuktigt där nere och som håller huden frisk. Vi har talgkörtlar överallt, men de är större där nere.
kliar det mycket och ofta? hela tiden?