Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1862 ggr
Moa1994
0

Sprucken

Hej, jag fick en spricka i underlivet för ca 6 månader sedan, rätt stor så det har blivit som en bristning o gör ont vid sex o annat :( Jag har tänkt många gånger att ja ska iväg o se om man kan ta upp det o sy för det känns som ett så stort 'problem'. Men vart ska ja vända mej? Allt ja hittar på nätet är om förlossningssprickor. Tacksam för svar.

Trollan92
0

Spricka? Hur har den uppkommit då? Dem blir tyvärr inte bättre av att ha samlag tyvärr. Men prata med UMO?

Moa1994
0

Jadu, den uppkom av för hårda tag tyvärr.. :/

Trollan92
0

#2 Är det vid blygläpparna då? Hmm.. Jag vet när man råkat raka sig med för vass rakhyvlar där nere så har jag fått sår och bara de för ont vid samlag. Upplever du att du haft de i ca 6 månader så kan det tyvärr inte käka själv. Ring UMO nu ned en gång och få tid så kan den sedan skicka dig vidare! :)

Moa1994
0

Det är bakåt ca 1 cm lång i mellangården. O ca 4 mm bred med tunn hud.

linn15år
0

Kan man verkligen spricka sönder så av vanligt sex?

Man är ju gjord för att kunna föda fram en hel unge menar jag.

Trollan92
1

#5 Japp de kan man. Om man tex är lite för torr eller av för hårda tag å han kommer snett, om du förstår. Själv upplevt de men de läkte fint för mig, blev inte så stort! :)

ChristineL
4

Ha inte sex förrän det är läkt! Risken för infektion är stor och du måste få det kollat, det är bara att gå till en barnmorska.

linn15år
0

jaha då kommer jag aldrig våga föda barn ifall en vanlig snopp kan orsaka såna besvär mer än ett halvår. Törs ju inte tänka på vad en förlossning kan ge för besvär då.

ChristineL
7

#8 - Kroppen är gjord för att klara av att spricka, och på förlossningen blir man sydd och läker på några veckor. Man är ju bara dum om man fortsätter ha sex och det fortfarande gör ont.

Moa1994
0

Det läkte ihop men blev som en bristning. Har inte haft några problem med det förrens nu när ja bytte partner. Han vet om det o har varit jätteförsiktig men det hjälper inte. Blir irriterat, svullet o gör ont ändå. Fått en tid nu men dom tyckte på ja skulle kladda med idominsalva istället.

Moa1994
0

Så det är liksom inget sår eller något

Trollan92
0

De som är en bristning är väl då ett ärr :)

ChristineL
0

Även en bristning är ett sår.

Moa1994
0

Va hos barnmorskan nu. Hon hade ingen aning men sa att ja skulle prova med hydrokortison kräm i 1 v o sedan idominsalva. Blev det inte bättre innan en månad så skulle ja komma tillbaka. Känns inte som att krämerna kan hjälpa så mkt på det :/

nypisnina
1

Låter märkligt att du ska ha kortison på en spricka..? Låter väldigt jobbigt att du har haft det så länge.
Om jag hade varit du så hade jag låtit fiffi vila från allt annat förutom daglig hygien och utan tvål, bara olja och vatten och se vad som händer på en vecka.
Kortison kan göra huden tunnare, mina slemhinnor är väldigt sköra mot kortison och jag får lätt sår av det.

Hoppas oavsett att krämerna hjälper, annars kanske du ska träffa en gynekolog?

Sarah
1

Varför går du till en barnmorska? Gå till en riktig gynekolog istället.

Trollan92
1

#15 Fiffi, när jag läste de här inne första gången så gjorde de min dag. Nu säger jag fiffi å pojkvännen blir galen xD haha så roligt!!

nypisnina
0

#17 Haha! Det är ett bra ord för henne tycker jag. 🙂

[kerstinthemilklover]
6

#9 Jag förstår vad du menar och håller med dig. MEN kalla inte någon dum för att den fortsätter att ha sex fastän att det gör ont. 

Att bli kallad någon dum är förnedrande och det hjälper inte individen som redan blivit utsatt för fysisk skada. Det kan bli som en dubbel skada för den drabbade, först så fick den ont och sedan så är den dum "i huvudet" också. Dubbel bestraffning och förnedrande i en och samma välmenande kommentar.

Jag antar av sammanhanget och dina tidigare kommentarer att du menar väl. Men det kan bli så fel beroende på med vilka ögon man läser din kommentar.

ChristineL
1

#19 - Jag har inte kallat någon för dum! Och absolut inte dum i huvudet!

Jag hade kunnat skrivit "DET är dumt", men nu gjorde jag inte det.

mieeow
0

#20 fast du skrev ju "Man är ju bara dum om man fortsätter ha sex och det fortfarande gör ont." ?

Sarah
3

Men ärligt, varför fortsätter man ha sex om det gör ont? Jag håller med om att det är dumt.

ChristineL
1

#21 - Ja, men jag har inte pekat ut någon, utan rent allmänt så är man ju dum om man fortsätter med det..?

mieeow
1

#23 jag tolkade bara det som att du sa att du inte alls hade sagt något sånt, vilket du ju hade :)

#22 jag håller med er, det är viktigt att lyssna på kroppen för att undvika skador. (sedan finns det ju tillfällen då smärta är ett medvetet moment, under kontrollerade former, men det är ju en annan sak)

[Thiah]
0

Du kan ha fått lite ärrbildning när såret läkte. Är det lite hårdare hud där nu? Då blir det lätt rött, ömt och svullet vid samlag. Ärrbildningen behöver liksom bli klart innan det mjuknar. Kortison kommer isåfall bara göra saken värre. Håll hellre området insmort med t.ex. bra raps olja eller kokosolja.

Moa1994
0

#25 det är väldigt tunn hud som blir rött o svullnar vid minsta lilla. Mkt glid o får se vad som händer sålänge