Sluta med p-medel
Jag funderar på att sluta med p-ring. Har haft det i ungefär 2 år men nu är jag nyfiken på hur det skulle vara utan den, hur min mens "egentligen" är liksom! Dock är jag rädd att jag ska få ännu värre mensvärk och börja blöda mer…😮alternativet blir kondom, vilket är rätt smidigt! Dessutom blir det ju en lättnad för plånboken…
Ville nog inte fråga något egentligen, bara skriva av mig lite och få alla tankar ur huvudet!
Medarbetare på Skor iFokus
Jag slutade med min p-ring som jag hade haft i över 2 år nu för drygt 2 månader sedan. De första blödningarna jag hade var mer än jag brukar ha och värken var värre (dock har jag inte haft mens på 2 år så det kan ju ha med saken att göra). Jag tycker dock det är värt det.
#1 jag har i alla fall släppt fram mensen under hela tiden, så det kanske hjälper lite… Har varje blödning varit mer smärtsam och mer blodig, eller verkar det avta?
Jag slutade med p-medel pga att min kropp inte tål hormoner. Jag går fortfarande idag på en annan preventiv lösning än kondom. Men jag mår bra idag å nu när alla hormoner har kommit ut ur kroppen så fick man ju en å annan liten finne :o Sjukt hur p-medel hjälpt en mot de egentligen. Inte haft finnar sen jag va 15 å fyller 21 nu ^^ haha
#3 finnar verkar mina p-medel aldrig påverkat, så förhoppningsvis får kroppen inte frispel när/om jag slutar!😃
Jag tog ut en P-stav och vilken skillnad! Jag hade inte reflekterat över mitt humör tidigare, men utan P-staven blev det en otrolig skillnad, till det bättre!
MEN, jäklar vad jag fick slåss mot barnmorskan om att jag inte ville ha något nytt preventivmedel!
Numera används kondom.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har nyligen slutat med p-piller och mår så mycket bättre. Blöder mycket mer nu, men har inte fått mer mensvärk än så länge i alla fall. När tog p-piller så fick jag jättelite mens varje månad.
#5 ja, fy tusan för p-stav! Jag blev ett monster! Har lärt mig att jag måste ha kombinerade p-medel ifall jag ska ha. Annars tar humöret, sexlusten och slemhinnorna (och omgivningen) smällen! #6 var det kombinerade p-piller eller mini-piller som du tog?
Jag slutade med min pring för snart två månader sedan. Innan detta åt jag ppiller, började med hormoner när jag var cirka 17 år. Var också rädd och nervös hur det skulle bli. Men jag mår bättre är någonsin och varje dag blir det bara bättre och bättre! När jag slutade hade jag små blödningar konstant fram till den "riktiga" mensen kom. Men det var så pass lite att jag ibland inte ens behövde skydd. Ibland använde jag menskopp mest för att vara säker på att inte blöda ner trosor om jag skulle iväg. Hemma använde jag aldrig skydd. Men efter mensen så slutade blödningarna och nu väntar jag på att nästa mens ska komma. Då ska vi se hur det känns. Heja dig! Det är så värt det att sluta med hormoner. Helt plötsligt känns livet så mycket enklare och små saker är inte alls lika stora. Jag orkar mer, VILL träffa folk. Och har inte haft en enda deppig dag sen jag slutade (innan hade jag gråtattacker till och från pga ingenting och hade ofta ångest över ALLT. Nu är det mer: #yolo. Det löser sig).
#7 kombinerande p-piller :)
#1 Jag tycker det att det börjar avta. Lite svårt att veta än eftersom jag bara haft mens 2 gånger sedan jag tog ut den men jag kan uppdatera nästa mens.
#3 Det är omöjligt att din kropp inte tål hormoner. Utan de hormoner som produceras i kroppen skulle du inte kunna fungera. Du kanske är överkänslig mot gestagen eller andra hormoner i större mängder.
Jag får tyvärr cystor på äggstockarna om jag inte har mina p ringar.
Jag har slutat med mina minipiller och hoppas på förbättring. Jag antar att det dröjer.
#11 Hur kan man veta om man har cystor?
#12 varför slutade du?
#12 Genom gynundersökning.
Jag slutade med mina p-piller för över 1 år sedan, jätteskönt! Nu har kroppen en jämn och fin cykel. Jag har mindre menssmärtor och har bara "lagom" mycket mens i 4 dagar. Använder en p-dator som fungerar utmärkt för mig, kompletterar med kondom vid veckan före ägglossning.
#12 Mest för att jag inte har någon partner/sexuell kontakt, men även för att jag känner mig orolig på den negativa påverkan av kroppen.. Skulle absolut fortsatt annars, men är väl lite rädd för ordet "hormoner".. :/
#14 Hur går det till?
I onsdags skulle jag sätta i en ny p-ring men jag var på skit humör, fick inte in den ordentligt och var bara trött. Så jag smsade pojkvännen och sa "nä, nu slutar jag med p-ring, nu blir det kondom!" Han har hela vägen varit okej med kondom, så han tyckte bara det var bra att jag slutade om det var jobbigt. Mensen varade ett par dagar extra, men försvann igår. Har dock gått med binda idag eftersom jag skulle ut och äta, då vill man ju inte att den ska överraska en… Nu går jag och väntar på att den ska dyka upp när jag minst anar det, så binda i väskan och fickan och inga vita byxor på ett tag!
#12 vaginalt ultraljud brukar man använda vid misstanke om cystor…dom syns jättebra på ultraljudsskärmen
har själv haft ofarliga cystor på äggstockarna vid några tillfällen rätt stora så det gick inte att missa dom på ultraljudsskärmen