Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 1536 ggr
Katarina97
0

Extremt jobbig mens!

Jag är 17 år och har haft mens i 4 år nu. Nu känner jag att jag verkligen inte pallar mer. Jag blöder mycket, vilket är jobbigt men inte största problemet. Jag blir extremt yr innan, under och efter mensen. Detta betyder att det oftast är nästan 2 veckor per månad som jag mår jätte dåligt. Jag vet att det är vanligt med lite yrsel under mensen men nu har jag svimmat minst en gång, 2 månader i rad. Jag vågar ofta knappt gå ut under mensen för rädslan att ramla ihop någonstans. Detta kan väl ändå inte vara normalt? 

Jag blir ganska ofta yr även när det inte är kopplat till mensen men under mensen är det en konstant yrsel. 

Jag är inte orolig att det är något fel på mig det är bara att jag inte orkar med att må så här längre. 

Jag dricker alltid mycket vatten, har kollat så att jag inte har järnbrist flera gånger, men det är inget fel på mitt järn värde. Jag är något underviktig om det kan ha nåt med det att göra. Absolut inte medvetet, jag äter massor och har kämpat i flera år för att gå upp i vikt och nu ligger jag ändå på en hälsosam vikt även om mitt mål är att gå upp ett par kg till. 

Är det ens värt att gå till läkaren? Vad kan de göra åt det? Jag har tidigare nämnt, när jag varit hos läkaren av andra orsaker, att jag har riklig mens men inget annat. 

Tacksam för svar!

Karmatarerskanise
1

Du bör kontakta gyn. Finns olika sätt att minska mensen och tillskott man kan äta.

Hoseok
0

Gå till ungdomsmottagningen och be om att prata med en barnmorska ! Eller gå till gyn som #1 säger. Om din mens påverkar ditt liv så mycket och kan få dig att svimma så måste du försöka hitta en lösning.

Aristarcos
0

Skulle också rekommendera gyn, de kan detta bäst !!

Katarina97
0

Om man går till en gynekolog betyder det att man måste göra en gynekolog undersökning? Är inte allt för taggad för det…. Eller är det bara rådgivning typ som vi ska prata om?

anonym567
0

Tycker du ska kontakta ungdomsmottagningen boka en tid, så att du kan få berätta för någon hur det ligger till. Sen kan ungdosmottagningen fixa en tid till dig hos en gynekolog om det skulle behövas och gå igenom för dig innan hur det går till vid olika undersökningar tex.

Jag personligen kontaktar alltid ungdomsmottagningen först eftersom jag tycker det kan vara jobbigt att behöva ringa gyn själv, på ungdosmottagningen vet jag att jag alltid blir tagen på allvar, får tid snabbt och blir bra bemött.

Karmatarerskanise
0

#4 Ja en undersökning lär behövas. Du får ju välja om du vill leva med problemen eller göra något åt det.

Aleya
0

Man kan behöva göra samma på umo. Så det är nog tyvärr pest eller kolera i detta fallet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
0

Jag behövde inte göra någon undersökning när jag gick till ungdomsmottagningen pga enorma blödningar. Men det kan bero på att jag tog med mig mamma som berättade att hon hade liknande problem när hon var ung :) Låter som att du bör få medicin och kolla blodvärdet, kan det vara så att du känner dig trött, blek och lätt blir sjuk(lättare sjuk än innan du fick problem) ? isåfall skulle du nog behöva järntillskott..

pyromanen
0

Lågt blodtryck kanske?