Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 17686 ggr
vaniljkaka
4

bajsar en gång i veckan

På senaste tiden har jag börjat bajsa en gång i veckan. Tycker det känns äckligt att bära runt på massa gammal mat så länge.
Är de farligt elr normalt ? va ska jag göra?

Haztparken
0

Ändrade avföringsvanor bör alltid kollas upp. Annars kanske du kan prova något laxermedel typ som Movicol så kanske magen sätter igång igen. Se bara till så du inte tar för mycket så du får diarré istället.

Maria
1

Har du besvär av det?

Jag var likadan när jag var ung i många år. Jag hade en väninna som förfärades men jag hade aldrig några problem med det.

Nu när jag är äldre så har även magen ändrat på sig men jag är aldrig på toa varje dag.

/Maria

[rumelle]
0

Jag hade liknande problem tidigare. Det blev kanske 2-3 gånger i veckan. För mig blev det bättre när jag gick över till en nästan helt vegansk kost. Nu gör jag nr 2 varje morgon.

fruktgumman
0

Har du ändrat matvanor? Sedan jag började med lchf så får jag göra nr 2 betydligt mer sällan. Tidigare gick jag varje dag på toa.

OlgaMaria
3

Det är säkert inte ovanligt men det är inte optimalt. 

Ät mer fett och drick mer vatten. Ät mer grönsaker. Tillsätt pyslliumfrön. Drick äppelcidervinäger med vatten. Ta tillskott på magnesium och c-vitamin. Kokosolja. 

Många kryddor m.m. ökar tarmrörelserna. Du kan pressa en citron och tillsätta hett vatten, kanel, nejlika, cayennepeppar och gurkmeja. Lite honung för bättre smak.

Undvik kaffe, te och mjölmat. Örtteer är bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nypisnina
0

Om du inte har ändrat livsstil på något sätt så hade jag kollat upp det.
- Kanske har du börjat med annorlunda mat eller någon medicin, rör på dig mindre? Om så är fallet så beror det säkert på det. 
Allas magar är olika och det som är normalt för mig är kanske inte normalt för en annan, men det verkar på dig som att det har blivit så nu, så se över om du gör något annorlunda, annars kolla. 🙂

IceTee
0

Jag säger också att du bör kolla upp det om du inte ändrat några vanor eller om du har ont av det Annars är det fiber som gäller! Kaffe sätter fart på i alla fall min mage också, så det kan du ju tänka på ifall du tycker om kaffe. Och vatten! Dock vill jag faktiskt fråga om du är hård i magen? För mina tips hjälper mot förstoppning

Medarbetare på Skor iFokus

pyromanen
0

Håller med om att om du inte ändrat matvanor/livsstil så bör du kolla upp det.

vaniljkaka
0

Nej jag har inte ändrat matvanor. Kaffe dricker jag typ en kopp om dagen.
Jag vill bara inte ha de så här, känns äckligt och känner mig fylld i magen.
Ja jag är ganska hård. Men inte jätte hård ändå.
Funderar på att köpa microlax och bara tömma mig, haha

IceTee
0

Jag säger stt du bör gå till läkaren! Min pojkväns mamma (sjuksköterska) har regeln att är det oftare än 3 gånger per dag eller mer sällan än var 3dje dag ska man söka hjälp

nypisnina
0

Tycker du ska kolla innan du kör med laxering - även fast jag förstår känslan. Huuu! Men har du inte ändrat nåt så kan det vara något fel.
Har du kanske ändrat dina motionsvanor? Rör på dig mindre? Har du varit sjuk?
Äter du medicin? Är själva bajset som det brukar? (Vilken fråga…? Haha, men jag om även den är annorlunda mot vad det var innan så kan det ju ha betydelse)

[rumelle]
2

#9 Prova med något som heter "Frukt & Fibrer" innan du provar laxermedel. Det är små kuber av  typ torkad frukt som sätter fart på magen utan att man blir okontrollerat lös. Har fungerat väldigt bra för mig tidigare när jag varit hård i magen. Brukar finnas att köpa på typ Coop eller Ica vid vitaminhyllan.

[Túrwen]
0

Hade också sådana vanor när jag åt gluten eller hade snarare tur om jag fick gå en gång i veckan. Skulle inte rekommendera laxermedel om det är något som du har haft en längre tid då skulle jag snarare gå till läkare.

Aleya
0

Äter du nå läkemedel? För det kan göra så man blir förstoppad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ladydragon
0

säger som övriga sök först läkare så man får utrett det hela 

tycker inte du ska hålla på med lavemang utan istället ta något snällare som till exempel Movicol eller liknande det kan man använda så länge det behövs

Huygens
0

Jag skulle äta mer lök. Katrinplommon och kaffe kan hjälpa. 6 klyftor rå vitlök hjälper.

vaniljkaka
0

Tack för era svar
Haft ont i magen hela kvällen, känner mig fylld och tung i magen. 
Har inte haft kontakt med läkare än. 
Funderar på att äta massa katrinplommon imorgon. Hur mkt ska man äta? Vågar inte ta lavemang, läste om många som fick jätteont av de :(

Ladydragon
0

#17 kan funka eller inte min erfarenhet är att effekten kan variera rejält 

japp lavemang kan göra rejält ont och är rätt otrevligt 

#15 jag tipsade om bland annat Movicol det finns receptfritt på Apoteket och det kan du även fundera på om det är kanske något 
det är ett pulver man rör ut i vatten och dricker smakar inte särskilt gott men brukar gå ner och sen är det typ 1 ½ dl bara per gång

OlgaMaria
0

#17 Jag tycker absolut du ska ta lavemang. Det gör vanligtvis inte alls särskilt ont. Det enda som kan göra ont är ju de naturliga rörelserna då avföringen ska pressas ut, och den kanske är hård. Lavemanget i sig självt gör inte alls ont.

Du kan äta så mycket katrinplommon du vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
0

Om du är rädd kan du förklara för läkaren att du är rädd för det, det kan gå att lösa på andra sätt!