Flytta ut? Snälla hjälp mig!
Hade ingen som helst aning om var jag skulle ställa denna frågan, men nu ställer jag den här.
Jag har sedan jag var 12 år räknat dagar tills jag fyller 18 år för att jag vill flytta hemifrån. (Jag har mina anledningar, men vill inte ta upp dom här, låt mig bara säga att det är ett helvete för mig att bo hemma.) Nu är jag 17 och jag har blivit gammal nog för att förstå att det inte är så lätt att köpa egen lägenhet när man är 18 år och fortfarande går på gymnasiet.
Så min fråga är hur kan jag flytta ut? Är tacksam för alla tips. Sätt att tjäna pengar, alternativa boenden osv. Vad som helst som kan göra att jag är ett steg närmare att kunna flytta ut. Vart jag flyttar spelar ingen större roll. Bara jag kommer härifrån!

Prata med socialnämden i din kommun.. själv hade jag egen lägenhet vid 16!
Av diverse skäl.. i mitt fall främst psykiskt sjuk förälder!
Men på min tid så jobbade man efter grundskolan ioförsej.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag ser två alternativ: Socialen eller studentlägenhet. Jag rekomenderar det andra. Att du står ut tills du börjar högskola eller universitet och försöker hitta studentlägenhet, som inte är enkelt, men inget är enkelt..
Sen kan du ju vara inneboende någonstans.
Ställ dig i alla bostadsköer (hyresrätter) du kan (de flesta är gratis). Bostadskö brukar man kunna ställa sig i från 16-års ålder. Själv står jag i flertalet sedan många år tillbaka, det enda jag måste göra är att en gång om året logga in och ev uppdatera min info, annars åker jag ur köerna.

Soc kan stå som garant för hyran.. det är för du kan inte skriva kontrakt innan du är myndig hur som helst!
Man kan ju söka om att bli barnflicka eller hästflicka.
Jag bodde hos en familj ett tag och tog hand om deras hästar och barn. Jag var nog runt 17 år då
Au pair kan man bli, man kan ju börja jobba med mindre ansträngande saker redan vid 14, 15 vilket jag gjorde för att kunna få in lite pengar.
Soc skulle jag inte gå till för har man otur kan man hamna i en sån jävla skit man inte kan ta sig ur och man kan tom hamna på gatan.
Vänta tills du går ut gymnasiet, efter gymnasiet skulle jag skaffa ett hyfsat bra jobb och sen skulle jag flytta hemifrån.
Visst kan du ta studentlägenhet eller vara inneboende hos någon men det blir knepigt med pengar om man inte lyckas få ett deltids jobb.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Tack för alla råd och tips!
#1 Jag måste säga att jag är ganska skeptisk till att vända mig till soc…
#2 Hur mycket kostar studentlägenhet? Förstår att det är olika men som billigast? Tänker att det måste vara svårt att ha råd med? Antar att man behöver man ta ett deltidsjobb då om man inte har föräldrar som betalar något?
#3 Vad finns det för bostadsköer? Jag har aldrig hört talas om någon annan än boplats.se men där kan det ju ta ett tag har jag hört….
#5 Kan man vara barnflicka/hästflicka innan man är myndig? Jag har tittat på det en del men det verkar som att alla har så höga krav, de vill ha någon som är över 20, gått utbildning inom barn och fritid och andra krav? Har jag bara haft otur när jag letat alltså?
#6 Au pair tycker jag verkar extremt roligt och har funderat mycket på det! Men jag tycker att det känns lite som att "skjuta upp problemet" För när jag kommer hem till Sverige igen måste jag ändå gå klart gymnasiet och vad jag har hört så tjänar man inte mycket mer än mat och husrum. Så när jag kommer tillbaka kommer jag inte ha råd att bo någon stans och kommer liksom behöva flytta tillbaka hem igen, eller har jag fel nu?
tror faktiskt att du tjänar ganska mycket, är dock inte säker, du bor ju hos familjen så du behöver ingen lägenhet att betala utan bara mat om inte familjen väljer att betala åt dig vilket jag vet har hänt i en del av familjerna och kan inte komma på en au pair webbplats just nu men på en del ställen så tror jag dom står för resekostnader, tror man kan tjäna ihop en ganska bra summa, har inte kollat mycket på au pair faktiskt utan bara lite översiktligt. Annars kan man ju rasta hundar, kolla om man kan få jobba på hunddagis med timlön. Du får ju tjäna 18 000:- (olika summor per år men runt den summan) per år utan att behöva betala skatt på det.
#8 Aupairer får bara fickpengar/veckopeng. Det är inget man tjänar bra på.
Tyvärr är det väldigt svårt att flytta hemifrån utan inkomst eller föräldrar som står som borgensmän.

Har du samma problem som jag hade eller ännuvärre, missbruk o sådant så är det soc som gäller!
#7 Var bor du? Göteborg? Ställ dig då i bostadskö i kranskommunerna och de som går att pendla från, tex Alingsås. Ju mindre orter, desto lättare brukar det vara att få en bostad. Sök på google på tex hyresrätter + den kommun du vill ställa dig i kö i. Ställ dig i bostadsköer i universitetsstäder om du tänkt plugga vidare efter gymnasiet, det är alltid bra att ha köpoäng för det kan vara svårt att få ett förstahandskontrakt på många orter.
Sök servitrisjobb på restauranger och mc domalds och liknande. Coop, ica mm. Får du en deltids/inringning som du sköter har du troligtvis råd att flytta.
"På natten är alla katter svarta"
#10 asså min mamma är psykiskt sjuk men det är inte så farligt, tror jag…(Jag vet inte, har inget att jämföra, har alltid varit så i mitt liv liksom) Men jag trivs inte med varken med min mamma eller pappa och känner mig väldigt oönskad här. Det är massa skit som jag inte pallar ta upp men det är tillräckligt för att ge mig depression som varat i snart 5 år. Men det är liksom inget stort som hänt så har svårt att tro att soc skulle bry sig.
#11 Ja jag bor i Göteborg, tack för tipset, ska kolla.
#12 Ska försöka hitta något, enda problemet är att jag inte pallar stress. Är just nu sjukskriven från skolan för jag orkade inte ens med den, så det kan bli svårt med ett jobb också samtidigt.
#13 kan stressen ha samband med din boendesituation? Du kanske ändå skulle kolla med soc eller din läkare om det finns nån hjälp att få för att komma ur det där.
Är det faktiskt så svårt att flytta hemifrån om man bor i Sverige?
Jag bor i Finland och jag kunde flytta ut utan några problem. Jag hade förstås studieplats redan och därför fick jag både bostadsbidrag och studiestöd vilket jag kom långt med. Om det inte skulle fungerat så fanns också alternativet att ta studielån. Om jag skulle bott hemma skulle jag inte fått just några pengar.
Hemskt hur dåligt system ni verkar ha i Sverige. =( Tycks vara mycket bättre att bo i Finland.
Oberoende så borde väl en studentbostad vara ett bra alternativ bara man söker i tid. Här i Finland brukar det dröja 3 månader innan man får svar. Det finns också väldigt billiga studentbostäder allt från 200 euro (2000kr? ) och uppåt. Vet tyvärr inte hur läget är i Sverige.
Men sök aktivt efter arbete och det lönar sig också att skicka ut sin cv till ställen som inte ens för tillfället söker efter något. Man vet aldrig. Jag har haft vänner som har fått napp på det viset.
#15 ja det är ganska svårt att flytta tycker jag. Man kan sällan få en lägenhet bara sådär, student lägenheterna ligger också på 2000 någonting men det är långa köer och beroende på hur länge man har stått i kön så har man olika chanser att få lägenhet, sen så vill en del hyresvärdar tex att man ska ha viss årsinkomst och så mycket annat. När jag söker lägenhet så hamnar jag ungefär nr 89 av 110 personer som sökt just den bostaden och sannolikheten att 89 pers säger nej ärr inte så stor. Sen kommer kostnaden att flytta, har man ingen egen bil och måste anlita en firma blir det dyrt.
#15 det förutsätter ju att man har pengar att försörja sig med, och hittar en lägenhet som hyr ut till en omyndig i det här fallet.
Märkte nu att jag skrev #13 från fel konto…. Har detta kontot för saker jag är rädd att någon jag känner ska läsa det jag skriver då jag har falskt namn på detta kontot… hahhah så klantig är jag… Jaja hoppas ingen jag känner ser det.
#14 Ja det har det definitivt. men har hört många som säger att man behöver ha en ordentlig anledning för att få hjälp av soc…
#15 ska kanske flytta till Finland då 😉
#16 Ja jag har sett att de ofta vill se att man har en stabil inkomst, vilket kan vara svårt… Kostnaden med själva flytten tror jag att jag kan slippa. Har fantastiska vänner som säkert kan hjälpa mig med det.
#17 Studentlägenheter här i Finland så hyrs ut av en studentbystiftelse och de hyr definitivt ut till omyndiga. De gör ingen skillnad på kön, ålder, hudfärg etc. Det enda det handlar om är var man sitter i kön och söker man i tid får man alltid en lägenhet.
Jäklar vad Finland är hundra gånger bättre än Sverige. Jag trodde verkligen inte att det fanns så stora skillnader då vi är ändå grannar. Helt ofattbart. =/

Man går via skolsköterska/kurator, din vanliga läkare eller via BUP!
De är där för att hjälpa dig.
Och det är soc kan kan skaffa bostad, för själv är du för ung.
Är du tillräckligt ung sätter de dig i en annan familj, dvs en stödfamilj!
Det är inte heller fel!
#19 Så stora skillnader är det faktiskt inte. .även i Finland måste du vara student för att bo i en studentbostad. För vanlig lägenhet krävs inkomst. Är det orimligt på något sätt?
Sedan är det skillnader i olika städer. Men jag håller inte med om att det är så mycket lättare i Finland.