Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 6097 ggr
[Lollo 97]
0

Ta bort hår i armhålorna

Hej, jag är 12 och snart 13 och har börjat få hår under armarna. Har ni något tips på hur man kan få bort det?

Aleya
4

Raka är mitt tips

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
2

Raka, vaxa, epilera eller med hårborttagningskräm.

Sen måste man inte ta bort det om man inte vill, men det vet du säkert (:

//Jessie

[Devya]
0

Bara att raka om du vill bli av med det. Jag började raka mig under armarna då jag var typ 12 år. Har gjort det i alla dess år och har aldrig haft något problem med det.:)

[Udoon]
0

Raka är nog lättast, hårborttagningskrämer kan man få hudproblem och kemiska brännskador av om man inte är försiktig. Epilering och vaxning gör ont smo f*n och inget jag rekomenderar till någon så pass ung.

Sen som #2 säger så måste man ju inte ta bort det alls, du bestämmer själv vad du vill göra med din kropp.

nypisnina
0

Vax eller rakning säger jag, vaxning gör bara ont första gången, sen är det hur enkelt som helst. Det som är så skönt med vax är man inte behöver tänka på hårborttagning mer än kanske en gång i månaden, då är man lite hårig sista veckan men sen är det hårfritt igen.
Men rakning går ju fort, jag började dock vaxa eftersom det ofta kliade av rakningen i mina armhålor. 🙂

[Devya]
0

#5 Jag upplevde att det kliade de första gångerna jag rakade mig under armarna men sen försvann det lyckligtvis. :) 

Sen brukar jag raka mig under armarna så ofta som jag duschar vilket är varannan dag. Jag tar det i samma veva som jag tvålar in mig. Lätt och behändigt och inget jag egentligen reflekterar över. Tar ju mindre än fem sekunder. :)

Vanja
0

Fråga din mamma hur hon gör :) 
Kanske kan hon lära dig en knep eller två.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Silverräv69]
0

Jag epilerar..gör h****s ont..men man slipper på 2-3 veckor och är så mycket mindre efter några år.

nypisnina
0

#6 mina hålor kliade från och till jämt, brukade raka varje eller varannan dag också, ibland gick det ju såklart längre, när man varit sjuk eller när man bara varit lat - har som tur är ljusa strån så det syns bara om man tittar nära, men ändå, man känner sig ofräsch även om det inte syns. Snabbt går det verligen, men kliandet och att alltid tänka på det, nä, det är väldigt skönt att ta bort all kroppsbehåring med vax så man kan gå många veckor emellan och inte tänka på det.

[Lollo 97]
0

Prövade vaxa mig och gjorde precis som det stod att jag skulle göra i beskrivningen. Försvann  nästan inget hår och fick sår istället av det :/ Så vaxning är inget jag tänker ge mig in på igen då jag har känslig hud. Har inte så jätte mycket hår under armarna och det har slutat växa så det är ju ett + :) Men om jag ska raka mig ungefär hur ofta bör man raka för att inte få allt för mycket hår och vad är bäst att raka med? :)

fruktgumman
0

#10 De få gånger jag rakar mig under armarna (några gånger på sommaren) så använder jag rakapparat. Hur ofta du vill raka är upp till dig.

Em_
0

#10 Dyrare rakhyvlar är snällare mot huden än billiga engångs. Jag gillar inte rakapparater, men det är en smaksak. Raka bara när det behövs. Jag har också känslig hud, så nu på vintern får det växa ut någon centimeter mellan gångerna. När jag var yngre rakade jag mig alltid morgonen innan vi hade gympa  i skolan ^^

nypisnina
0

#10 Oj! Det förstår jag. Det låter ju inte alls bra med sår. Hua!! 
Jag gick visserligen till en vaxare i början - de flesta vaxare har bra vax för känsliga områden, nu när mina strån går av så lätt efter flera månaders vaxning så kan jag dock göra det själv, men det är verkligen bäst att låta bli när det blir så.
Hoppas det har läkt bra nu.

Jag använde också dyrare rakhyvlar för engångs är inte så snälla mot huden som #10 nämner.
Du märker när du vill raka - var rädd om huden bara, torraka inte och smörj huden i armhålorna också så ska det säkert funka.

Karmatarerskanise
0

#5 Vaxning gör inte alls bara ont första gången. Det gör ont många gånger på många människor.

[Lollo 97]
0

#8 epilerar?

Karmatarerskanise
0

#15 En maskin som drar ut hårstråna. Mer plågsamt än vaxning enligt mig :)

nypisnina
0

#14 - Givetvis, dumt sagt av mig. Men efter första gången så försvinner mer än 50% av smärtan. (Minns inte den exakta siffran)

Karmatarerskanise
0

#17 Enligt vem? Jag märkte då ingen skillnad vill jag lova.

Katti
5

Jättebra med en massa hårborttagningstips, men jag vill ändå tydligt framhålla att man inte måste ta bort kroppsbehåringen! Det är helt naturligt att ha hår vid könet, under armarna, på benen mm, men på senare tid har man börjat se den som oönskat och tar helt okritiskt bort alltihop.

Vad jag menar är att man får göra precis som man vill, men det är synd om de som växer upp och tror att det är ett måste! I min dotters skola pratade skolsköterskan med alla elever i sexan, och då tog hon bland annat upp rakning/hårborttagning och riskerna med detta (bl a inåtväxande hårstrån och infektioner). Det tycker jag är bra!

nypisnina
0

#18 Vaxaren som är utbildad har berättat det för mig. 🙂

Karmatarerskanise
0

#20 Då kan du berätta att det inte gäller alla.

nypisnina
0

#21 Har du haft ont hela tiden när du vaxat? Har du gjort hos någon eller har du gjort själv?
Vad har du använt? Jag har upplevt att de där färdiga vaxstripsen som man kan köpa är värre än den man värmer upp och lägger på med spatel.
I synnerhet när man kör bikinilinjen, det gör inte alls lika ont med varmvax, inte för mig iaf.

Karmatarerskanise
0

Har bara testat underbenen  ett par-tre gånger. Själv hemma med sådant man smetar på själv. Med hjälp av mor som gjort det länge. Gjorde lika ont var gång så jag fortsatte raka.

nypisnina
0

#23 Å tusan! Rakade du någon gång emellan?

Portie
0

Rakar. Har aldrig och kommer aldrig vaxa mig eller liknande någonstans, raka är det bästa enligt mig.