Ömma bröstvårtor
Har senaste veckorna varit väldigt öm i bröstvårtorna. Det känns när man rör vid brösten, när jag har vissa BH:ar samt när jag försöker sova på mage. Det gör inte jätteont, men det är såklart ändå irriterande och man undrar ju varför.
Första dagarna var jag även lite öm i brösten, men inte längre. Vårtorna ser normala ut, inte röda eller irriterade. Provade ändå att smörja med mandelolja men det blev ingen skillnad.
Tidigare har jag bara varit öm när dom växt men då har det varit både brösten och bröstvårtorna, inte bara vårtorna.
Någon som har nån teori om varför, eller vad jag kan göra åt det? Eller är det bara att vänta och låta det vara?
//Jessie
Man kan bli olika känslig under menscykeln. Svårt att säga om det är därför eller inte.
Jo, fast då borde det väl inte hålla i sig i flera veckor? Dessutom äter jag p-piller, så det kan ju inte bero på ägglossning direkt.
Hade jag inte ätit piller och det bara var under en vecka det var ömt, så skulle jag anta att det beror på mensen/ägglossning/dylikt.
//Jessie
Missade att det var flera veckor
När jag gick hemma i typ en veckan så gick jag utan bh, då skavde T-shirten mot brösten å då blev jag jätte öm! :o Kanske något sånt? Någon T-shirt med annat material du gått med utan att tänkt på de? :)
#4 Fast smärta pga skav brukar synas eftersom huden blir irriterad.
Jag tycker att du borde kolla upp det där. Det låter inte ok.
#4 Jag har alltid på mig BH under, så det borde inte kunna skava. Dessutom har jag inte köpt varken BH:ar eller tröjor senaste tiden (:
//Jessie
Gravid?
Det finns ju en liten risk/chans att du kan vara det.
Vet att man kan bli öm och överkänslig då, speciellt i början av graviditeten
Går ju snabbt och lätt att kolla upp.
Om du har haft sex tycker jag att du bör ta ett test
Men för mig låter det som dina bröst bara växer faktiskt… för mig kan det ibland kännas i bröstvårtorna (vilket udda ord det är…)
Medarbetare på Skor iFokus
Gravid är omöjligt (: Men ja, det kanske bara är att dom växer. Dom kan väl växa tills man är tjugofem eller så, och då har ju jag några år kvar. Men jag tycker det är mysko att hela brösten inte är öm då, har aldrig haft i bara bröstvårtorna förr.
//Jessie
#10 ja, jag är nästan 20 och de verkar nyss fått sig en växtspurt!
Det skadar inte att kolla upp det om du är orolig 🙂
Alltså det kan ju finnas en massa orsaker till varför bröstvårtorna gör ont men jag skulle ändå råda dig till att kolla upp det.
Inte för att skrämma upp dig men det kan ju röra sig om en inflammation eller infektion och i allra värsta fall cancer (är förstås inte sannolikt men man vet ju aldrig). Bättre att vara på säkra sidan istället för att spekulera på nätet. :)
vissa gånger har jag endast pnt i bröatvårtorna… sådär jobbigt så man måste typ ligga srilö undertäcket för annars gör det ont:/
#5 Behöver de inte för de gjorde de inte på mig först. Så först va jag misstänksam över vad de kunde vara men 2-3 dagar efter blev de irriterat…
Jag hade ont i flera veckor när jag var kring 18 år, jag kollade upp det och det var inget, de kunde inte säga vad det var heller men jag smörjde mig med idominsalva sen försvann det onda, vet inte om det salvan som hjälpte.
Men kolla, det skadar inte, det kan vara något farligt. Jag gjorde först en undersökning och bad om en kvinnlig läkare och hon undersökte och klämde och tittade och sen skickades jag till en mamografi. Hon tänkte att det var onödigt med det sistnämnda men lika gärna eftersom jag var orolig så jag gjorde det.
#12 när jag var 16 så fick jag höra att man inte kan få cancer i så ung ålder (i brösten då). Dock var det en hemsk mottagning. De lyssnade inte alls, och när jag till slut fick dem att skicka en remiss så hade de ändå inte gjort det när kan ringde upp några veckor senare…
Jag avvaktar, har inte riktigt möjlighet att skaffa någon läkartid just nu (mycket i skolan osv). Men jag kommer såklart kolla upp det om det fortsätter.
//Jessie