Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: den-kvinnliga-kroppen
Läst 857 ggr
ShegoFan12
0

Någon som upplevt samma som jag?

Hej ! när jag haft min mens i ca 4 år så började något hända med mig som inte var normalt. Först var det så att jag kände att jag hade lite mensvärk och skulle ta en Alvedon för det hjälper mot mensvärk men 5 minuter efter jag tog tabletten så spydde jag. La mig då och väntade ca 20-25 min innan jag tog nästa Alvedon men mensvärken blev bara värre. Den dagen blev jag sängliggandes, och varje gång jag skulle gå upp så kände jag mig yr och illamående.  Nästa gång jag fick mens så var jag i skolan och helt plötsligt fick jag så mycket värk att det kändes som om det var en kniv som rörde om i underlivet och magen/tarmarna.  La mig på soffan och försökte sova och ignorera värken men det gick inte. En liten stund senare så spydde jag igen och fick fara hem och blev igen sängliggandes. 4:e gången så hann jag knappt ha idrott för jag blev yr och illamående och  spydde åter igen och samma sak upprepades.. Kunde inte ta en Alvedon för jag visste att jag mår sämre och att jag bara spyr upp den. Alla som jag känner trodde att det var matförgiftning/magsjuka. Men man kan inte ha det varje 3:e vecka och regelbundet.. Jag missade mycket av skolan och massa möten och kalas. 

Detta höll på i 10-11 månader, och samma sak hände vid varje mens, blev yr, spydde, var sängliggandes, Jätte ont vid mensvärk, illamående, grät, ville inte äta eller dricka, kunde inte ta en alvedon m.m, Blev faktiskt lite galen, trodde det aldrig skulle ta slut

men när jag fick p-piller så försvann alla besvär och jag hoppas alla besvär inte kommer tillbaka så länge jag tar p-piller..

vad hände med mig?? har någon upplevt samma besvär??

DiamondIce
1

Jag hade typ samma sak, och det försvann för mig med med p-piller. Fast nu har jag p-stav istället, tycker det fungerar lika bra om inte bättre då jag hade svårt att komma ihåg att ta ett piller varje dag 👍

ChristineL
1

Ja, med p-piller (och senare p-stav för mig med) försvann min mensvärk i stort sett totalt. När jag sedan slutade så kände jag nästan inte av nånting heller.

TatsuOni
1

Ja, jag spyr inte längre och kan stå på benen sedan jag började använda p-piller. En otrolig befrielse!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Silverräv69]
0

Jag råkade ut för samma sak när jag var 14, men inget preventivmedel med elelr utan hormoner fungerar för mig..min kropp protesterar med antingen 6 månader långa blödningar, hormonrubbningar och mådde som vid en influensa som inte gav med sig.

Jag medicinerar endast med receptfria värktabletter, varierande mängd varje månad. Värsta är att ingen läkare tar mig det minst på allvar, har ropat "hjälp" många ggr nu. jag vet fortfarande inte vad det är, men det är för tillfället kontrollerbart!

[kerstinthemilklover]
0

Svår mensvärk kan vara endometrios. http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Endometrios/

Bra att p-piller hjälper mot besvären.

nypisnina
0

Hade likadant i år - fruktansvärt var det! Var borta från skolan och jobbet 1-2 ggr varje månad.
Efter ett besök hos gynekologen så fick jag p-piller och det blev mycket lättare.
Idag äter jag minipiller och har bara lite känningar i de regionerna när jag är i cykeln men har vare sig mens (kanske bara 1-2 ggr/år) eller någon mensvärk. Det stramar lite bara. Vilken befrielse!

Sarah
0

Om man inte har ngn underliggande sjukdom så är ipren bättre. Det är kramplösande. Jag har aldrig fått ngn hjälp vid mensvärk av alvedon.