Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 2687 ggr
Anonym
0

Menskoppen sitter fel?

Ja, då har jag skaffat mig en menskopp, och jag funderar på hur det ska kännas när den väl sitter i? 
Alltså, den lilla "pipen" som man ska använda när man ska dra ut den sticker ju ut hela tiden och det är fruktansvärt obehagligt, eller ska den inte längre? Kan det inte finnas risk att jag inte får ut den då? 
Jag tycker redan att jag har svårigheter med att få ut den, den lixom suger sig fast och det gör ont att ta ut den :( 

Någon som har något tips?

MissInAction
3

Hur länge/hur många gånger har du använt den?

Vad jag har förstått så kan den sitta olika. För vissa så kommer den där piggen att sticka ut och för andra så hamnar den högre upp. Man kan ev. klippa av den också. 
Om man har en bakåtliggande livmoder så kan menskoppen sitta längre in, har jag för mig? Kan vara tvärtom.

Min sitter hyfsat långt in. 

Första gången jag hade den i så kände jag den och var medveten om den. Men aldrig nuför tiden. När den väl kommit in så använder jag ett finger för att känna runt omkring kanten så att den vecklar ut sig ordentligt och sedan känner jag den inte alls. 

MEN det bästa tips jag kan ge är att slappna av. Du kommer alltid att få ut den, och ju mer man spänner sig, desto svårare blir det. Går det inte på första försöket så antingen slappna av, eller prova igen om en stund. 
Ställningen när man sitter på toaletten tycker jag är bra för att få ut den. Jag tar tummen och pekfingret och nyper till nedtill (inte i piggen utan i botten av koppen) och sen liksom vickar jag lite på den så att det vacuum som finns där inne släpper (det kan kännas lite obehagligt annars) och sen är det enkelt att ta ut.
Det tog lång tid för mig första gångerna att få ut den, jag spände mig och hade inte hittat min teknik.

Samtidigt som du tar tag med fingrarna, tryck utåt och slappna av så märker du vad som fungerar bäst 🙂

Hänger du med?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[EvelinaL]
1

Nu har jag aldrig använt en menskopp men jag har läst på olika förpackningar osv. 1. på de flesta står det att du kan klippa av plast (snöret) så att det inte blir störande sålänge du har grepp nog att ta ut den. 2. När du tar ut den trycker du ihop den på sidorna för att lätta på trycket och sedan drar du ut den. Om det blir ett tryck så ska du inte försöka att bara dra ut den då kan du skada dig själv.

[Udoon]
0

har du inte en med greppring på utan pinne, så ska den klippas av till önskad längd. att den liksom suger sig fast är hur den ska sitta, man får liksom trycka på och sen peta till med ett finger i kanten för att bryta sugeffekten så att säga, eller som #2 säger, nyp ihop i änden så den släpper. själv tycker jag att ju fullare den är, desto lättare att ta ut är den. och viktigast av allt: ingen panik om du tror att du inte får ut den, ta ett par djupa andetag och ta det lugnt, den kommer ut.😃

bohan85
0

jag klippte av pipen helt för jag tyckte den skavde. Tog ut koppen genom att nypa tag i botten istället. Det blir ju ett vaccum så för in ett finger så att du kan pressa ihop koppen så att luft kan komma in. Då släpper vaccumet och det gör inte ont att ta ut den tycker jag. Sedan förstod jag på beskrivningen att den inte skall sitta lika högt upp som en tampong. För mig tog det ett par gånger innan jag fick till det ordentligt.

Kika här kanske? http://menskoppen.se/jamen-exakt-var-ska-den-sitta

Anonym
0

4# Åh vilken bra länk! Ska prova igen :)

Cazzos
0

Vakuumet släpper när du klämmer på botten av koppen. Man får lirka in fingrarna lite för att få ut den 😂

När man inte är van så kan det göra ont att få ut den. Men gör du det långsamt och försöker vika ihop koppen medan du drar ut den så kan du inte skada dig.

Den kan inte fastna eller försvinna! Men den ska sitta så att piggen knappt känns i slidmynningen (känn med fingret). Du ska inte känna av koppen alls 🙂

Känner du koppen så ska du trycka in den lite längre (beroende på hur långt ner den redan sitter) 🙂

[rumelle]
2

Nu ska jag vara dryg och rätta folk. Det blir inget vakuum med en menskopp. Men däremot ett slags undertryck.
Jag klippte av piggen nästan helt med en gång. Tycker man får bättre grepp om man tar tag i botten på koppen. Om man drar den neråt kommer den att börja vika sig och trycket släpper.

Cazzos
0

Det är inte helt inkorrekt att använda begreppet vakuum istället för undertryck, men det kan absolut vara det rätta begreppet :)

mollyt
0

Jag har alltid klippt av piggarna nästan intill koppen. Min livmoderhals sitter ofta ganska långt ner och jag har koppen ganska långt nere - den är lätt att nå botten på. Men vi ser ju lite olika ut på insidan - så känn efter vad som känns bäst för dig, för det längre upp om det känns bättre? Min rättelse har varit att koppen inte känns om den sitter rätt.