Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 18389 ggr
[Diddit]
0

Raka armarna ?

Tjena, alltså jag tycker jag har mörkt hår på armarna, och har ganska mycket hår.  kan jag raka utan att de växer ut mörkare hår sen ?

[Diddit]
0

eller ska man vaxa ?

Cireea
7

Jag rakar mina armar av samma anledning. Att det ska komma ut mörkare hår efteråt är en myt så du kan raka på 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Haztparken
4

Det är en myt att hår blir mörkare /grövre ifall man rakar. Dock kan det så kan det bli så lite i början när håret växer ut igen men det blir ljusare/finare efter ett tag igen när det utsatts för solljus/tröjor som nöter på håret m.m så prova raka om du vill, blir du inte nöjd så kan du alltid sluta och så blir det detsamma som innan du började.

nypisnina
1

Vaxa - jag har rakat mig i mer än halva mitt liv och började vaxa mig i somras, mina hår är fjuniga, inte lika många, tunna och är ljusa och fina.
Innan när jag rakade så hade jag både mer och grövre hår, det blir inte mörkare för att man rakar men håret blir tätare, längre och grövre än om man vaxar.
Nu är jag så hårlös överallt så jag kan låta det gå 5-6 veckor mellan vaxningarna. 🙂

Vanja
1

Fast håret på mina armar är helt klart mörkare nu än vad de var när jag började raka, eller de kanske inte är mörkare men de är grövre, så låter jag det växa ett tag så synd det otroligt bra jämfört med innan. 

Men jag rakar mina armar och har gjort länge. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Jazmin1e
6

Jag tycker håret blivit mörkare och mer sen jag började raka armarna. Ångrar jättemycket att jag började för nu inser jag att det var bättre innan. Inte kul behöva raka armarna hela tiden…

nypisnina
0

När hårstråna blir grövre så blir de ju något tjockare, vilket gör att hårets färg blir mer framträdande.
Ni som rakar kan få bukt på det genom att vaxa istället, det lovar jag.
Mina hår på benen syntes tydligt innan och nu efter att jag har vaxat så behöver man titta jättenoga innan man ser även fast det går upp till 6 veckor mellan gångerna.
Jag har gått till en vaxare innan men nu vaxar jag själv, helst ska det vara varmvax, det blir superbra verkligen.
Förstår att det inte är roligt att ha massa hår på armarna som tjej men risken är att det blir mer framträdande om man börjar raka.

[Devya]
0

Raka rekommenderar jag absolut inte om du inte vill få stickiga armar. 

Själv kör jag på med epilering. Det gör ont men det tar många veckor innan det växer ut igen.

nypisnina
1

#8 epilering är helt klart bra också, hur funkar det med hårsäckarna när man kör med det? Vet du?
När man vaxar så förstör man hårsäckarna, eller ja, de blir slappare eller vad man ska säga så det gör mindre och mindre ont för varje gång man vaxar och hårstråna släpper lättare. Blir det samma sak med epilering tro?

IceTee
3

#5 #6 det beror antagligen på att ni antingen blivit äldre eller inte minns hur det var innan. Det kan även vara så att det helt enkelt är "nytt" och inte har blivit slitet ännu helt enkelt! För det är en myt att håret växer ut grövre och mörkare

Medarbetare på Skor iFokus

Jazmin1e
1

#10 Jag minns hur det var innan och det var bättre.

Vanja
4

10# Hur kan du veta att det är en myt? 

Väger inte våra erfarenheter rätt tungt ändå då vi vet hur det var innan och kan säga säkert hur det är nu?

/ Vanja 

[Devya]
0

#9 Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag tycker att jag har åtminstone vant mig med smärtan. Sen är det helt klart värt det för resultatet är ju precis det jag vill ha. :)

[Forest]
0

Skulle rek vaxa har en bekant som annars bleker sina benhår isf att raka dom. Fråga mig inte vilket blekmedel för det har jag ingen aning om 😉

IceTee
5

#11 och #12 jag kommer alltid lyssna på faktiska bevis före folks erfarenheter, för hjärnan är rätt märklig faktiskt! Man kan vara helt säker på att något hände trots att det inte gjorde det, så det är inte en så pålitlig faktor, det där med minnen

Men om ni kan komma med någon källa på att det faktiskt är sant det ni säger så kommer jag tro er, absolut!

Vanja
5

#15 Jaha se där! Bra sätt att få folk att känna sig obekväma. Att påstå att de ljuger.

/ Vanja 

IceTee
4

#16 men va? Jag sa bara att jag tror att ni har fel för er eftersom det inte finns något stöd. 
Bra sätt att få någon att känna sig obekväm. Att komma med snabba antaganden och påstå saker de inte sagt. 

Som sagt, kan ni komma med en källa så kommer jag absolut tro er, men tills dess tror jag faktiskt inte att det är sant och att ni bara upplevt det som att det blev så (väldigt vanligt). Dessutom förstår jag inte alls hur det skulle kunna göra håret grövre? 

Innan du svarar vill jag bara tillägga: Nej, jag tror inte att ni ljuger (och har inte sagt det heller!), men jag tror inte att det är sant utan att ni bara upplever det så.

Vanja
2

17# Det är så, jag har inte bara upplevt något som inte har hänt. 
Håret på mina armar var knappt märkbart när jag började raka bort det och nu är de grövre och ser därmed mörkare ut, det är väldigt synbart bara efter några dagar och då måste jag raka bort det igen. 

Nej, jag inbillar mig inte. skulle jag isåfall inbilla mig saker flera gånger i månaden där hyveln åker fram och jag rakar bort det väldigt synliga håret.?

/ Vanja 

IceTee
1

#18 under hur lång tid rakade du dig? Och att det ser mycket mörkare ut är ju för att de inte slitits ner av kläder och sådant eller blekts något av solen?

Vanja
3

19# Jag började när jag var 17 ungefär och fyller 25 i år . Så i 8 år har jag alltså inbillat mig att håret på mina armar syns mer än innan?

/ Vanja 

IceTee
4

#20 självklart inte, ditt hår har ju bara blivit grövre med åldern!

Vanja
2

21# Nej de vart så ifrån början, annars hade jag inte fortsatt att raka.

/ Vanja 

IceTee
2

#22 okej, uppenbarligen förstår vi inte varandra. Du kanske har rätt, jag har inte sagt att det inte är möjligt. Men det finns ingen logisk förklaring till att håret helt plötsligt skulle bli tjockare av att man klipper det! 
Jag har dock sagt allt jag vill och känner att vi inte kommer någonvart här, snart kommer jag bara bli irriterad och lite spydigt vilket känns onödigt, så jag avslutar min del av diskussionen här med två länkar

http://www.umo.se/Kroppen/Har-pa-kroppen/Att-ta-bort-har/

http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Frageladan/?action=showCategory&catID=137&searchString=

Vanja
1

#23 Ja länkarna är bra för de som tror att ALLA människor fungerar så och att inte undantag finns :)

/ Vanja 

IceTee
2

#24 vill bara lägga till att självklart är alla olika! Men det är rätt intressant hur dina hårsäckar kan ha börjat producera grövre hår för att du klippte dig! Men ja, det finns undantag!

nypisnina
7

#25 Om man låter sitt hår på huvudet vara slitet så blir det bara mer och mer slitet, det slitna "äter sig" uppåt och snart har man inte ett fint hår längre. (En frisör har förklarat detta för mig)
Det slitna bleks lättare av solen tex och det blir till slut sprödare.
Om man däremot klipper bort det slitna så har man friskare hår, det kommer hela tiden nytt hår som är friskt och vårdar man det så kan det ju inte bli annat än bra.
Dessutom så växer vårt huvudhår mycket, det på benen blir aldrig lika långt för det producerar inte hår som kan bli en meter långt, så det är skillnad på hår och hår.
Om man låter bli håret på benen tex så blir det mer slitet, det gnuggas mot våra byxor, i vissa fall gnuggas det av helt (tex om man rider så har man ofta kala fläckar på insidan av vaderna) för att kvalitén är sämre eftersom man inte klipper det. (vilket är att jämföra när vi rakar det) Vi vårdar dessutom inte benhår. Inte jag iaf.
När man börjar raka så blir håren starkare. Håret på benen blir friskt, det växer ut till en viss längd, så rakar man igen, så man håller det kort.
Så givetvis blir det kraftigare än vad det var innan för det är friska hårstrån som blir avsnoppade i tid och otid, jag rakade mig varje eller varannan dag innan, om jag hade gjort detsamma med huvudhåret så hade det ju varit riktigt bra och friska och starka hårstrån.
Jämför med ett rakat huvudhår som får växa ut så må man tro att det är friskt och starkt hår som växer fram, förutsatt att man äter bra och inte har några sjukdomar då alltså.
Om man hade låtit benhåret vara år ut och år in så hade det väl snart blivit tunt och fint igen för att det nöts och man slutar toppa det håret genom att sluta raka. 

Att man upplever att det är mörkare har att göra med att det är grövre, det är friskt. Hårsäcken ändras inte mer än att det är nytt hår som hårsäcken får producera hela tiden. Mina hår blir max en cm långa - fast det är bara det som syns, precis vid huden så toppar man och hårsäcken producerar mer hår, så toppas det igen, det blir hela tiden nytt hår som växa ut och då blir det vare sig solblekt eller tunt och dålig kvalité.

Om man vaxar så sliter man upp håren med roten från hårsäckarna, man är elak mot hårsäckarna så det stackars håret som kan växa fram blir till slut bara små fjun, hårsäckarna är i princip förstörda, från det att hårstråt växer ut till dess fulla längd innan det rycks ut igen är kort, hårsäckarna producerar inte nytt hår varje dag som de behöver göra när man rakar hela tiden. Förutom när det är hår som går av eller tappas förstås.
Men man kan börja om genom att avbryta terrorn mot hårsäcken genom att börja raka igen istället och snart har man rejäla benhår igen.  
En teori - Skulle man kunna säga att håren från en som rakar sig har hårsäckar som är överaktiva? Vår kropp vill ju ha hår i en viss längd som skydd, när vi rakar så tappar vi skyddet och våra säckar slutar aldrig producera hår förrän vi låter det vara, i benhårets fulla längd.

IceTee
5

#25 ja precis, det kommer att upplevas som tjockare, men om man bara låter det vara hade det blivit ner-slitet som det var innan! Håret har ju inte ändrats, det upplevs bara som tjockare eftersom det är friskt hår

Vanja
2

#27 Friskt hår ÄR tjockare.

/ Vanja 

IceTee
2

#28 japp! Det har jag ju sagt hela tiden, att håret upplevs tjockare ön innan för att det inte blivit slitet?

nypisnina
0

#28 😉Word!
#27 Det hade tagit lång tid innan det hade nöts ner och känslan av att vara en apa hade infunnit sig innan det hade känts bra igen.
Mina hår på låren har jag aldrig rakat och de är fjuniga, få, ljusa, (jag är ljus överallt) syns inte och känns knappt, men mina hår på smalbenen när jag rakade. Mer framträdande, täta, tjocka hårstrån och många! Som en päls. 🤫
Jo, jag frös när jag rakade bort dem mitt på vintern om jag hade låtit det gå en månad mellan rakningarna.. Haha!

IceTee
1

#30 ja, självklart tar det några månader innan det möts ner! Ja på vintern sparar jag ut håret på benen! Handlar inte aaaaalls om lathet för min del… Körde en no-shave-december, och alla trodde att det var för att bevisa att tjejer inte ska behöva raka benen (vilket jag absolut håller med om!) men jag sa aldrig att jag bara var lat, hehe

nypisnina
0

#31 Jag misstänker att det hade tagit lååång tid, definitivt för mig som är som en apa. Jag har inte hår som killar har men det är inte långt ifrån alltså. Du vet, de böjer sig nästan på toppen! Okul!! Haha!

Det är skönt att vara lat ibland, särskilt på vintern när det är kallt om benen. 😉

IceTee
1

#32 haha, oj! Testat hårborttagningskräm? Upplever att håret på benen tar lite längre tid på sig att komma upp då!

nypisnina
0

#33 Jag vaxar ju mig så jag har inte de problemen längre, nu kan jag låta det gå 6 veckor mellan gångerna och håret är ännu glesare än vad de är på låren nu. Tunna fina fjun som är ljusa. Älskar det. När jag är nyvaxad så dröjer det flera veckor innan något hår ger sig till känna, är 2 veckor sen nu och det är fortfarande helt lent, inga hår i sikte. 🥳
Men det tog ett halvår med vaxning var fjärde/var femte vecka innan det blev såhär bra. 🙂

IceTee
0

#34 åh vad skönt!

Vanja
1

29# Det är det JAG sagt hela tiden. Håret ser inte tjockare ut genom inbillning. Håret ÄR tjockare när det växer ut på nytt. Eftersom det förra var slitet.

/ Vanja 

IceTee
0

#36 i mitt inlägg i #19 skrev jag följande: "Och att det ser mycket mörkare ut är ju för att de inte slitits ner av kläder och sådant eller blekts något av solen?" Glömde visst lägga till "grövre" också. Jag tror vi håller med varandra men inte riktigt förstår den andra. Det jag menar är att man inte permanent har ändrat hårväxten. Om man ger det tid hade håren blivit som de var från början eftersom de då slitits ner av kläder och blekts av sol. Men när nytt, friskt hår växt ut är det ju grövre och mörkare, men det hade det varit innan också om man hade försökt "sköta" det (varför man nu skulle få för sig att sköta arm-håret, haha). Förstår du hur jag menar? Jag måste ha uttryckt mig lite klumpigt, ber om ursäkt för det

Jazmin1e
0

Men jag har testat gå läääänge utan att raka armarna och blir inte bättre efter ett tag :/

IceTee
0

#38 har man grovt hår kan det nog ta tid, håret man hade från början hade ju slitits ner i flera år!

Jazmin1e
0

#39 inte grovt bara mörkt o långt blir det. Flera år skulle jag inte klara av vänta tyvärr .

IceTee
0

#40 man kanske kan bleka armhåret? Hahaha

Vanja
0

37# Jag har menat hela tiden att håret blir grövre om man rakar det. För att när de sitter på armen som de gjort i säkert 14 år innan man börjar raka så är det slutet, tunt och blekt. Och det har tagit 14 år för det att bli så. 
Sen när det växer ut efter att man rakar så blir det grövre och mörkare. För att det nu är friskt. Så då blir håret grövre och mörkare om man jämför med hur det såg ut innan. 
Du har däremot skrivit att det inte blir det utan att jag ska ha "glömt bort" hur det såg ut och i övrigt inbillat mig att det är mörkare eller grövre.

/ Vanja 

IceTee
1

#42 det känns som att du inte riktigt vill förstå vad jag menar… Dessutom gav jag alternativ på vad som kan orsaka det, inte vad som faktiskt har hänt. 
Men nu avslutar jag (igen) då vi inte kommer någon vart… Vill du fortsätta tycker jag att du faktiskt ska försöka ta in vad jag skriver då det är rätt jobbigt att få höra samma sak om och om igen och inte få något svar på det jag skrivit. 

Som sagt, håret blir inte PERMANENT mörkare och grövre, det är vad jag försökt säga hela tiden. Nu har jag inget mer att tillägga.

Vanja
0

#43 " jag kommer alltid lyssna på faktiska bevis före folks erfarenheter, för hjärnan är rätt märklig faktiskt! Man kan vara helt säker på att något hände trots att det inte gjorde det, så det är inte en så pålitlig faktor, det där med minnen"

"ditt hår har ju bara blivit grövre med åldern!"

Du har då påstått att jag tror att saker händer fast det inte händer, plus att du menar att mitt hår har blivit grövre med åldern. Och du tror ändå att vi menar samma sak? 

Jag förstår att du lägger ner, vi kommer ingen vart.

/ Vanja 

IceTee
1

Ber om ursäkt igen för att jag uttryckt mig klumpigt, det är bara vad jag gissar har hänt. Jag tror på att ditt hår blev grövre när det nya växt ut eftersom det inte är slitet, absolut

Vanja
0

#45 Vad bra! :)

/ Vanja 

[Nelley]
0

#42 Ett hårstrå lever inte så länge, haha. Det faller av långt innan det blir 14 år. Benhår blir nog runt ett halvår skulle jag tro så efter så lång tid går cykeln runt.🤪

Inte Edit: Googlade efter jag skrivit det första och hittade att arm- och benhår har en växtcykel på 2-3 månader. Så du är way off på dina fakta.😉

[Nelley]
0

Ops, läste källan lite nogare och det var aktiva växtcyklar som var på 2-3 månader, då faller det nog av efter 6-12 månader eller sådant. Ber om ursäkt.😃

Vanja
0

#47 Alltså vem orkar ens? Haha. 

Nej men vad bra att vi nu vet att växtcykeln på ett hårstrå på en arm är 6-12 månader. Man lär sig något nytt varje dag. :)

/ Vanja 

[Thiah]
0

Rakat armar, ben, ansikte(jo jag har lite mustasch), underliv och armhålor utan att något blivit mörkare eller grövre. Jag är idag 31 och har rakat olika kroppsdelar sen 14 åring. Därmot märker jag skillnad på ålder och medicinering. Jag använder mycket kortison och det har gett mig mera hår på armarna (känd bieffekt).