Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpms
Läst 1494 ggr
healthybysiri
0

Hemsk mensvärk

Hej!

Jag skulle behöva tips på lindring av mensvärk. Jag får verkligen vidrigt ont, är illamående och ibland kräks jag, och de brukar hålla i sig typ två dagar.

Värktabletter hjälper ej. Har provat varmvattenflaska och det hjälper lite, men har fortfarande jätteont. 

Tacksam för alla tips jag kan få!

www.sirinilsson.se

Calcifer
1

Jag har samma problem och de tips jag fått är att börja äta p-piller i någon form då de kan hjälpa rätt rejält. Annars kan man boka besök hos vårdcentralen och få starkare smärtlindrande utskrivet på recept som inte finns i butik om det verkligen hindrar en i vardagen. Så var det för mig i ungefär tio års tid. Jag svimmade eller kräktes av smärtan och kunde knappt röra mig när det var som värst.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Scorpio97
1

Har man väldigt ont tycker jag att man ska kolla upp hos läkare/gyn. Det är nämligen ett tecken på endometrios. Och även om det inte beror på det, så kan man få annan hjälp (exempelvis starkare smärtstillande). 

En klasskompis till mig hade väldigt stark menvärk, så pass att hon låg hemma och spydde hela veckan varje gång. Hon blev hjälpt av akupunktur. Jag fick bara lite ont (numera äter jag p-piller, och får oftast inte ont alls) och brukade då sova med en fårfäll över magen, det lindrade tycker jag.

//Jessie

Vanja
0

När jag var yngre hade jag jobbig mensvärk, det brukade fungera för mig att ställa mig i en rykande varm dusch och spola jättevarmt vatten på magen. Det hjälpte.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Aleya
0

Du bör söka gyn. Du ska inte ha det på detta viset. Kan vara endometrios.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[EvelinaL]
0

Ring vårdcentralen där kan du få utskrivet starkare värktabletter. Man ska ta tabletterna så fort man känner att man kommer få mensvärk annars är det stor risk att de inte fungerar.