Vilket preventivmedel?
Hej,
Jag ska snart till min gynekolog och tänkte passa på att be om en tid för att fixa nytt preventivmedel. Jag har ätit p-piller men det funkade inte alls på mig. Dessutom får jag ofta små ytliga proppar, men några i min släkt har drabbats av djupa proppar.
Jag undrar om någon här har lite tips och egna erfarenheter ni vill dela med er av.
Helst då preventivmedel som man kan använda även om risk för propp finns.
/ G
Kopparspiral kanske? Det är ju hormonfritt och bra.
Jag trivdes jättebra med p-stav men funkar ju inte lika bra på alla, jag hade väl typ 2-3 pytteblödningar på fyra år.
Och kondom är underskattat! Den får plats i fickan, finns i massa olika färger, former, lukter, smaker, hormonfri, finns olika material att välja på, skyddar både mot graviditet och könssjukdomar, man låter kroppen sköta sig själv.
/Christine

Ja kondom är bra. Har du regelbunden mens kan du använda p-dator eller kombinera säkra perioder med kondom ( och då menar jag att säker period kanske du har ca 10 dagar per månad, man ska inte chansa då är det inte säkert).
femcap = silikonpessoar som man kan ha inne hela tiden och bara ta ut och tvätta vartannat dygn. Funkar för många men inte för alla det beror på hur man är skapad. Gratis i många landsting även för vuxna kvinnor.
Det finns även en ny typ av pessar med helt annan utformning än andra även det av silikon som heter caya som ska vara lättare att sätta in och som ska funka för de flesta även utan utprovning. som man tar ut nån gång varje dygn och gör rent. Denna har jag inte testat har blivit så gammal att jag inte skyddar mig längre för risken att bli gravid vid min ålder är så minimal.
Håller med #1 Jag var jätte nöjd med kopparspiral när jag levde med min exman men annars tycker jag kondom är toppen.
P-dator är bra, i kombination med kondomer eller pessar under röda dagar.
Till tillfälliga förbindelser där inte involverade parter är kontrollerade för könssjukdomar och konstaterade friska så rekommenderar jag kondom.
Jag använder en p-dator och kompletterar med kondom "de röda dagarna" kring ägglossningen. Hormonfritt och ger mig full kontroll själv!
Jag önskar att jag kunde använda p-stav! Jättelätt att sätta in och jättelätt att ta ut. Satt innanför skinnet i armen och märktes inte alls. Höll i hela 3 år tror jag och kostade runt 1000 kr.
MEN jag hade mens i ca 3 veckor och utan i 1 vecka så det funka inte för mig :(
Annars var jag jättenöjd med den, så det var synd.
#7 - Inte alltid lätt att ta ur, min andra hamnade för djupt så jag fick sövas och dom fick operera ut den :P
/Christine
Tack snälla alla ni som har svarat mig och kommit med tips och delat med er av era erfarenheter! 🙂
Jag har alltid en liten gömma i väskan med kondomer och det funkar ju superbra, men vill vara på den säkra sidan ändå :)
Ska ta en närmare titt på kopparspiral, P-dator och pessar. Kanske till och staven även om jag läst skräckhistorier om den 😉
Tusen tack igen! 🙂
Du kan ju försöka ta reda på ifall det var gestagen som du var känslig mot det hjälper dig i så fall genom att utesluta vissa preventivmedel.
# 10 Aah, det ska jag absolut göra, tack!! :)
Jag satte in en spiral för något år sedan. Nu fungerade den inte superbra på mig pga att min kropp verkade vilja värka ut den i flera månader eheeh. Men de flesta jag hört har den fungerat bra på och de är supernöjda! Hade också problem med hormonella p-medel nämligen och bestämde mig till slut för att sluta helt. Nu kör jag och min sambo på kondom, och det verkar ju skitsmidigt om man nu kan kombinera det med p-dator :)
Tror jag håller mig till hormonfria helt och hållet! Ska läsa på allt jag kan om P-dator och kopparspiral och väga för och emot, jag har lite oregelbunden mens så jag ska prata med dem på barnmorskemottagningen imorgon i samband med mitt första cellprov (nervös 🤔)
#13 cellprov är inget farligt.
# 14 Nej det vet jag, men man känner sig lite utelämnad och blir såklart lite nervös även om det inte är något farligt.
#15 Jo det är klart. Man gillar ju inte direkt att visa sig. Men det är för en bra sak, då blir det lite lättare. Och så många underlig dom ser om dagen så :)
# 16 Jaa precis, jag kunde inte ha fått en bättre barnmorska än henne till mitt första besök, även om det gjorde jätteont.
Förhoppningsvis fick hon tillräckligt och då behöver jag inte oroa mig för ens om tre år 😃
#8 oj jävlar! hade ingen aning om att det kunde bli så :O på mig fick hon rycka och slita lite när den skulle ut, men kändes ingenting så det var okej, dock lite läskigt :P
#17 det ska inte göra ont!!
# 19 Det trodde inte jag heller att det skulle göra. Hon trodde att hon kom åt något och gjorde om det, det gjorde lika ont då. Blev illamående och yr av smärtan. Bet ihop så gott det gick så hon kunde ta sina prover. Håller alla tummar att jag inte behöver komma tillbaka och göra om det.