Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 3200 ggr
takykardi
0

"finnar" i pannan

Jag är 24 år och jag har haft problem med små finnar i ansiktet, mest i pannan, på senaste tiden. Dom är hudfärgade, ibland röda. Om jag klämmer dom kommer det ut en fast lite oval "kula" som drt kan sitta fast ett ljust litet hårstrå i (trevlig info, jag vet). Är det hårsäckarn som är inflammerade ellee nåt? Eller vad är det? Känns ju inte riktigt som finnar. Vad kan dom bero på? Är det någon annan som har/haft likadana?

Zepp
0

Påminner om vanlig ungdomsacne?

Är det någon period under månaden som besvären uppstår?

Sebums samansättning styrs av hjärnan under inflytande av hormoner, det är därför unga pojkar får finnar, dvs samansättningen är inte optimal.

Jag använde ACOs Acnelösning för rengöring.

http://www.apotea.se/aco-acnel%C3%B6sning-oparfym-200-ml

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
0

Hur funkar magen?

Enligt ansiktskartor beror finnar i pannan på problem med matsmältningen eller blåsan. Drick mer och försök äta nyttigare.

http://iform.se/blogg/flitiga-lisa/ansiktskarta-varfor-uppstar-dina-finnar-0

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[SisselaJ]
0

En förändring av din kost kanske kan hjälpa, som #2 sa.
Jag märker till exempel förändring i min hy om jag får i mig mer mjölkprodukter än jag normalt sett brukar.

[Outlawly]
0

Använder du för fet ansiktskräm kanske? Använd då mer fuktgivande än fet

Eller kanske har du milier?

Kan du kanske lägga ut en bild så folk har lättare att hjälpa dig? :)

Myrrami
0

Jag hade problem med huden efter att jag hade flyttat. Men efter att ha köpt en luftfuktare har det försvunnit.

Karmatarerskanise
0

Eftersom det är hår i dom tycker jag att du ska kontakta vården.  Det är inte finnar.

OlgaMaria
0

Jo, talgkörtlarna sitter bredvid hårsäcken och när det blir en inflammation där så blir det en finne.

Men det låter ju som att håren inte växer ut som de ska och att det bildas en hårboll som leder till inflammation. Brukar du plocka hår i ansiktet? Då kan det bli så.

Karmatarerskanise
0

#7 Det ts beskriver är inte finnar.

Zepp
0

Hår i pannan?

Karmatarerskanise
0

#9 Vad?

Zepp
0

Kanske skulle stått #7? 😇

Karmatarerskanise
0

#11 😃

OlgaMaria
2

#9 Ja, alla har väl hår i pannan. Men oftast är de så små och fina att de inte märks och knappt känns.

takykardi
0

#1 Vanlig ungomsacne tycker jag inte att det är. Dom här är så små. #2 Min mage har jag alltid haft problem med men det är nu de senaste månaderna som finnarna kommit. #6 Hår har alla över hela kroppen.

takykardi
0

Hoppsan, sände iväg för snabbt där! #6 ..och poren och hårsäcken sitter väl ihop. #7 Nej jag plockar inte håret i pannan. (Haha ångrar så att jag nämnde håret) det är små korta blonda fjun som knappt synns. Antar att fjunet kommer med bara för att jag klämmer ut talget, eller vad det nu är. Här är en bild för alla som funderar på det med hårsäckar och finnar:http://www.akneakuten.se/wp-content/uploads/2011/08/ickeinflammatorisk-akne.png

takykardi
1

Det är inte så att jag går runt med skäggväxt eller nåt i pannan, haha. Kolla i ert eget ansikte så ser ni de små fjunen.

OlgaMaria
0

Haha! Ja, det är nog så att du klämmer ut hårsäcken när du klämmer finnen. :-)

Men då kanske du ändå ska försöka må bättre i magen. Berätta gärna vad som är problemet om du vill.