Hur tidigt?
Hur tidigt kan man känna av graviditet?
Är det möjligt redan i vecka 1-3?
Följer
Vecka 1-2 är du inte gravid då man räknar graviditeten från sista mensens första dag, Men det finns dom som menar att dom känner av befruktningstillfället och därefter känner av ev symptom. Det är dock väldigt ovanligt, det är vanligare att vara helt symptomfri hela graviditeten.
/Christine
Ja, (nästan) allt är möjligt. Men det hör kanske inte till det vanliga. Jag kände av min senaste graviditet extremt tidigt, men då "visste" jag i princip att jag var gravid (räknade med att jag skulle bli gravid direkt) också plus att jag varit gravid tidigare så det var lättare att känna igen de små tecknen. Svårt dock att förklara. Vi gjorde aktivt barn, men jag kände på mig när jag var gravid och vi inte behövde ha mer sex (fast det hade vi ändå). Hade inte direkt någon mer koll på min ägglossning mer än känslan och ungefär när den "borde" vara. Sen kände jag mig extra känslosam och närvarande i nuet och lugn men sårbar. Haha. Behov av att vara ensam och vila. När det började bli dags för mens kände jag mensvärk men ingen mens kom.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Vilka ev symtom kan man känna av?
#4 - Här har vi en bra lista http://gravid.ifokus.se/articles/513caa6ace12c41df30025a0-graviditetskrampor?50d4b1f9d4ebea5a94012379-1
Men som sagt, inte säkert man känner av något alls.
/Christine
Det är ju väldigt svårt att känna gravidsymptom så tidigt om man inte tänker på att man skulle vara gravid eller om man är väldigt osäker eller om man har försökt väldigt länge. Vid min första graviditet fattade jag ingenting. Tog en massa ipren för hade sån mensvärk som inte slutade och ingen mens ville komma. Sen efter fyra dagars mensvärk utan mens började jag inse att jag antagligen var gravid. Känner man någonting första veckorna är det ju väldigt subtila signaler.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag kände att jag var gravid i vecka 3.
Mina första 3 graviditeter kände jag i mitten på v6 Min sista kände jag nästan direkt från befruktning, ungefär som Thersia beskriver. Jag var mycket medveten om att vi gjorde barn den dagen. Första symtom var då stor trötthet ffa i benen. Annars har första symptomen (v6) varit illamående, spända bröst och foglossningssmärta (från o med 3 graviditet) och senare trötthet.