Barnvagn utanför cafe?
Detta inlägg är lite OT så valde grupp; off topic.
Men nu till ämnet var ute på en promenad idag i en storstad och där var ett cafe utanför cafet står en barnvagn först trodde jag den var tom men där i ligger ett barn och sover kanske 1 år gammal. Jag tänkte att mamman kanske kommer snart? för det känns lite konstigt att lämna sitt barn obevakat i stan dessutom. Så jag stod vid barnvagnen i 5 minuter och ingen kom, tittade även in i kafet såg inte ut som någon hade koll på barnvagnen ens såg nästan ingen vid kassorna. Jag var inne i en resturang för att köpa lite mat när jag kom ut var bebisen fortfarande kvar där utan någon vuxen inom synhåll och då hade den vart ensam i över 10 minuter! Är det inte en stor risk att lämna sitt barn sådär? räcker med att ha tittat bort för länge så kunde någon tagit barnet och stuckit. Sånt är läskigt, jag vet inte vad man kan göra om man ser sånt vad tycker ni? första gången jag sett något sånt här.. folk klagar ju på att man lämnar hundar ensama utanför när man handlar, det här var ännu värre enligt mig. 😕
Obehagligt.
I'm out 
Fy fanken. Det är ett obegripligt förfarande anser jag.
😮
#2 Jag skulle aldrig våga lämna mitt barn så länge! jag blev förvånad över att det ens fanns folk som gjorde det speciellt i stan
Tycker att det är ganska vanligt, iaf här. Ser det dagligen, inne i stan, där jag bor. Man får ju inte heller ta med barnvagn på alla café pga brandrisken så det kan ju vara en av anledningarna. Men sen om det är så speciellt smart att lämna ett barn i barnvagn, själv, nja, det tycker jag väl då inte. Konstiga är att man hellre snor en hund än ett barn, barn är väl enklare (?) en hund kan ju bitas om man har otur. Men man har väl mer respekt för människor än för hundar så kanske är därför det låtes bli.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#4 Okej wow.. vanligt? lämna sitt barn ensam utomhus i över 10 minuter man lär sig något nytt varje dag.
" Konstiga är att man hellre snor en hund än ett barn, barn är väl enklare (?) en hund kan ju bitas om man har otur. Men man har väl mer respekt för människor än för hundar så kanske är därför det låtes bli."
Det är absolut inte alla som har mer respekt för människor än hundar, kidnappningar blir mer och mer vanligt för varje år som går många barn blir kidnappade varje år enligt statistik även i sverige
Många hundar blir snodda också dessutom
Min dotter fick på sin höjd vila ute på balkongen och då med öppen dörr så jag hörde om hon uppgav ett enda litet knyst, men aldrig ute på stan.
Hör mer om hundar som blir tagna än barn. Sen är det väldigt många som inte har respekt för hundar, när man lägger ut mat med råttgift/glas/häftstift och annat som kan skada/döda. Men åter till ämnet.
Här finns säkert minst 5 familjer där jag bor, alla bor i lägenhet och de har lämnat sitt barn (i åldrarna 1-3) i vagn i säkert 40-50 minuter medans dom har varit i lägenheten och gjort jag vet inte vad.
Ser också att inne i stan har folk barn i vagn utanför café/restaurang pga brandrisken men då verkar dom ha lite mera koll, går ut och kollar till barnet var 10:e minut eller så.
#8 Dem utsätter sina barn för en risk då
#9 ja så klart dom gör, men det verkar dom inte bry sig så mycket om. Vet inte hur dom tänker och prata med föräldrar har jag ingen bra erfarenhet av. Det är som att prata med en eldsprutande drake ibland
Jag vill inte ens lämna min hund utanför affären, skulle aldrig kunna få för mig att lämna en bebis! Tänk om stackarn börjar gråta? Om man inte kan ha med barnet på caféet så kanske man inte ska gå dit och fika heller känner jag… Men jag kanske har en väldigt överbeskyddande syn på det hela
Medarbetare på Skor iFokus
Skulle aldrig lämna ett barn själv utanför (gör det aldrig med hundarna heller), för mig är det inte ansvarsfullt att göra det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag anser att föräldrar som gör sådant, är inte mogna att vara föräldrar.
Jag skulle aldrig kunna göra något sådant, min dotter är det viktigaste i mitt liv och skulle aldrig förlåta mig själv om något hände henne.
Därför förstår jag inte folk som kan lämna sina barn ensamma i sin barnvagn sådär.
Är det inte sådant som går att anmäla till socialen?
Jag tycker det är skrämmande…

Har fått uppfattningen att det är ganska vanligt här i Köpenhamn. Den barnlediga föräldern träffas med andra på café och barnen sover utanför. De flesta skulle jag tro kollar ut då och då eller sitter nära fönstret och har dessutom baby-alarm.
#14: I Köpenhamn borde man ju verkligen vara mer rädd om sitt barn….det är ju en sådan stor stad där det kan bo en massa konstiga typer.
Får man inte ta med sig sin barnvagn in på ett fik, får man helt enkelt avstå från att fika….anser jag.
Det var väl nån som tröttnat på sin unge bara och hoppades att nån annan skulle vilja ta rätt på den om vagnen fick stå obevakad ett tag.
#16: Japp… och så får det ju inte gå till….
Tycker jag…för en person som tar någon annans barn bara sådär…. är mindre frisk än en person som lämnar det utanför ett fik i sin vagn
Det är väl mer realistisk att man lämnar barnvagnen ute och eventuellt tar med bebisen i famnen och gått in tillsammans. skulle jag gjort om jag hade haft barn och varit äldre! Är ju själv ett barn (snart 14)
I'm out 
Inte en chans på denna jord att jag skulle lämna min barnvagn utanför nånstans! Med eller utan barn i, får man inte med sig barnvagn in så dissar jag stället. Det har inte med brandrisk att göra utan att dom vill kunna ta in mer folk och tjäna mer pengar, jag har frågat flera ställen och vet andra som frågat och inte en enda artikel eller krönika jag har läst om ämnet har tagit upp något om brandrisk utan alla caféer svarar likadant, att dom inte har plats/man är i vägen för gäster eller liknande.
Det är jättevanligt att barnvagnar blir stulna, utan barn i.
/Christine
#19 fast om det är ett litet café där det är rätt tätt mellan borden så kanske det inte får plats en barnvagn? Visst, det handlar ju om att tjäna pengar, men ska verkligen flera personer avstå från att fika för att alla ska få ha med barnvagnen in?
#20 - Som sagt så kan man välja andra ställen.
/Christine
#18 Håller med!!
#21 självklart, tyckte bara det lät som om du klagade på ställen där man inte fick ha med barnvagn in
#23 - Ja, det gör jag. Jag tycker det är diskriminering att sätta upp förbudsskyltar mot barnvagn, för så ser det ut på många ställen. Min upplevelse är att de små caféerna är mycket mer flexibla gällande detta och gärna ser till så man får plats. Självklart blir det trångt med flera stycken barnvagnar men det finns andra ställen för mamma-maffian ;)
/Christine
#24 problemet är om det är såpass litet att det inte finns plats för fler gäster om 3 personer tar med sina barnvagnar in. Ibland får man kompromissa tror jag helt enkelt! Jag som inte har barn kan tycka att det är jobbigt när jag inte får plats att komma ut från mitt bord för att det står två barnvagnar ivägen och alla måste spendera 5 minuter bara för att flytta runt på allt för att man ska komma ut ut lokalen Antar att man har olika syn på det beroende på vilken sida man är på helt enkelt!
Jag skulle gissa att de flesta som gör så gör det för att barnet somnat (kanske ÄNTLIGEN somnat) och då vill man inte väcka det. Men samtidigt vill man kanske inte gå omkring i en timme eller mer, utan vill själv sätta sig och fika. Om man törs lämna barnvagnen utanför eller inte beror väl mest på var man är någonstans, vad det är för slags område och förstås hur pass bra uppsyn man kan ha över vagnen.
Utanför ett fik mitt i stan skulle jag nog förmodligen inte heller våga lämna ett barn, nej.
Den här tyckte jag var väldigt bra läsning! http://blogg.mama.nu/monicaeisenman/2012/09/23/vett-och-etikett-med-barnvagn-pa-caferestaurang/
#26 Det var mer eller mindre mitt inne i innerstan MYCKET folk som går fram och tillbaks, det kan gå snabbt att ta ett barn…
#25 - Ja det beror absolut på var man själv är i livet, innan jag fick barn reflekterade jag inte alls över det! Länken i #27 var jättebra! Jag anser själv att många småbarnsföräldrar inte kan bete sig, och jag träffar många av dom på öppna förskolan några gånger i veckan där det finns barn mellan 0-5 år ungefär och det är tydligen väldigt svårt för vissa att säga till sitt barn om hen gör fel.
Det handlar ju om sunt förnuft, och för mig är det helt enkelt inte förnuftigt att lämna vagnen utanför. Det är rätt enkelt att hitta andra alternativ istället och man lär sig snabbt. Om man bara vill ;)
/Christine
Ja, jag tycker absolut att man ska få ha med sig barn på café, men man kan ju fråga om man kan få ställa barnvagnen på något annat ställe, eller det kanske finns en innergård där den kan stå! Det handlar om respekt från båda hållen! Så länge barnen uppför sig (inte springer omkring och skriker utan att föräldrarna bryr sig) så tycker jag bara det är mysigt med barn på café! En liten unge som sitter med sin bulle (eller vad den nu äter) och skrattar och är glad gör bara besöket ännu mysigare!
Jag tror att det som skapade problemet med det ensamma barnet och att man inte får ha med sig barnvagnen överallt är samma. Jag är dock övertygad att det inte är skyltar med förbud som är problemet utan "jag har rätt till det här" epidemin som drabbat Sverige på sistone. Folk tar lån för semester för att de faktiskt har lika mkt rätt som grannen att resa till Thailand. Man tar med ungen till finrestaurangen på alla hjärtans dag för "bara för jag har fått ett barn så ska inte jag behöva ändra min livsstil" eller som jag tror hände i det här fallet "ungen har äntligen somnat men jag ska ju inte behöva gå en timma med barnet när jag vill gå å fika istället". Grejen är att de finns grupper som har rätt att hävda sig på det här viset, folk med funktionsnedsättning och handikapp eller att man inte ska behöva känna sig kränkt på grund av dåliga namnval, "tjejsemlan", n-boll, personer tillhörande generellt förtryckta grupper. Grejen är att det har smittat av sig på grupper som absolut inte på något sätt är förtryckta men man använder "jag har rätt till" när man menar "jag vill" som till t.ex föräldrar. Föräldrar är oftast prioriterade och samhället på de allra flesta ställen (med undantag) är anpassat efter dem. Det här överskuggas dock av att med ett barn så kommer massor av skyldigheter och i varje situation så kommer skyldigheterna först. Man är förälder först, sen egen person. Sen förstår jag att det är attraktivt att som förälder vilja gå till ställen som inte riktar sig mot barn för de är direkt mer attraktiva för vuxna. Det är på det viset för att de inte har familjer som målgrupp och därmed så får de som inte tillhör målgruppen anpassa sig.
Man kan ju sitta och fika vid ett fönster så att man har koll på den tomma barnvagnen ingen risk att den försvinner då. Kan man ju fika med barnet.
I'm out 

Jag har inte barn (än så länge) så jag vet inte hur jag kommer att känna. Jag tänker i alla fall inte döma de föräldrar som gör så, eller påstå att de är trötta på barnet och hoppas att nån tar det.
Det är skillnad på kaféer och kaféer. Vissa ligger bättre till för att parkera vagnen och kunna hålla uppsikt.
#33 Nej du behöver inte döma föräldrarna men man kan ju hoppas det bästa för barnen om något händer dem, man kan ju lämna barnvagnen ute men ta med sig barnet in, då blir bara barnvagnen snodd i värsta fall och inte barnvagnen + barnet!
#33 dessutom kan det räcka med några sekunder för mycket med ögonen på något annat för att något ska hända.
#33 jag tror nästan Ingen är så trött på sitt barn att dem hoppas någon tar deras barn men det kan hända oavsett om man vill det eller ej..
#32 - Har man barnet med sig in så har man ganska fullt upp ändå utan att titta ut hela tiden ;) Finns alltid risk att man blir av med saker man lämnar och barnvagnar är eftertraktade.
/Christine
#37 är det bättre att bli av med både barn o barnvagn då?
Då är det bättre att fika med vännerna hemma i stugan.
#37 vart bor du där barnvagnar själs så mycket? Räcker kanske med ett cykellås runt ett hjul? Jag har ofta ställt vagnen utanför kaféer eller små butiker just för att jag inte vill vara i vägen. Joel däremot får komma med in, har han just somnat försöket jag hitta kaféer där man kan sitta utanför eller ta med vagnen in. . Han kan ibland få vara ensam utanför vårt hyreshus medan jag springer upp med matkassarna. Det är 30sek vi pratar om då. Mer än så vågar jag inte någon annanstans än på farmors altan.
#40 - Jag bodde utanför Göteborg till nyligen.
#38 - Sa jag det? Nej, jag säger det jag sagt hela tiden. Man går någon annanstans om man inte får med sig vagnen in. Eller som #39 - Man fikar hemma, går jättebra det med!
/Christine
Om man inte betraktar sitt barn som sin käraste "ägodel", så är det något som inte står rätt till.
# 14
Detta föräldrabeteende låter helt horribelt! Vi är generellt alldeles för risk omedvetna här i Sverige - trots Palme-mord, Anna Lindh mord och Drottningsgatan sprängningen.
Kommer ihåg att jag läste om en dansk mamma som gjorde så på ett cafe´ i New York och ändå hade ögonkontakt med barnvagnen strax innanför utomhus staket. Hon fick rejäla böter av en passerande polispatrull eftersom detta beteende är lagstridigt i New York - säkert de flesta andra stora städer i USA också.
Man kan ju fundera på om detta måste regleras i lag även här i Sverige - trist att inte folk kan tänka själva.
#44 men är det inte skönt att vi inte har samma problem som i USA? När togs ett spädbarn senast ur sin vagn här i Sverige? Eller från ett sjukhus? Tycker man läser ganska ofta om barn som försvunnit i USA. Nu har jag inte bott i Sverige på nästan 10 år men Finland och Sverige är inte så hemskt olika. Här är man iof mera på alerten då vi haft några skjutningar osv men ändå vågar man lämna sina barn ute för att sova.
Vore det inte bättre att fråga i caféet vems barn som låg utanför om man var orolig för barnet?
#46 Det är jag som skrev inlägget, så antar du riktar frågan till mig..
men jag var nära att gå in och fråga då jag var orolig för barnet men samtidigt är det omöjligt för mig att veta vem som var mamman/pappan till barnet då vem som helst där inne kunde varit föräldern
#4 det är dessutom mycket lättare att sälja en stulen hund än ett barn, därför kriminella hellre stjäl hundar än kidnappar barn.
#48 det är inte alla som kidnappar för att "sälja ett barn" vissa behåller dem själv eller värre.. ja allt möjligt kan hända.
#49 Jag förstår vad du menar och jag menade inte att de absolut skulle sälja barnet. Vissa säljer ju inte hundarna de stjäl heller utan behåller dem med. Menar bara att det är lättare att stjäla ett djur än en människa.
Jag skulle aldrig kunna lämna ett barn utanför ett caffe, affär eller liknande. Det finns ju andra saker som kan hända än att folk kidnappar barnet. Alldeles för riskabelt för min smak.
Hade jag haft barn hade jag däremot utan problem kunnat låta barnet sova i barnvagn på altanen med ett fönster eller dörren öppen in så man hör. Jag spenderade större delen av min första sommar sovandes under körsbärsträdet i vår trädgård med hunden som vaktade barnvagnen och mig. Det är ganska vanligt här på landet att folk låter barnen sova ute i skuggan i trädgården. En av grannarna har banvagnen stående i närheten av inhägnaden till gässen. Bättre vaktdjur finns inte enligt dem.