Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 4096 ggr
emeliiiiieee
0

AKUT! Rengöra sår

Har ni bra tips? Ringde 1177 som rådde mig att rengöra själv men jag klarar verkligen inte av det.. Sitter och gråter nu bara för att jag vet att jag både kommer svimma och spy av att rengöra det själv.. 
Ramlade och skrapade upp knät, är ca 2x2 cm som saknar hud och är ett rejält köttsår.. 
Har ingen hemma heller som kan göra det..

Andorr
1

Spola under vatten. Ta det lugnt.

emeliiiiieee
0

Klarar verkligen inte av det.. Får inte ens av mig byxorna.. Svimmat 3 gånger redna av att bara kolla på det..

Andorr
0

Som sagt. Ta det lugnt. Tänk på andningen.

Det här fixar du!

emeliiiiieee
0

Försökte tänka på andningen men det går verkligen inte överhuvudtaget. Både spytt och svimmat nu så nu vet jag itne alls vad jag ska göra..

[Devya]
0

Ta en dusch och ta det lugnt. Det är ingen större fara. Jag har många gånger gjort illa mig riktigt ordentligt och ändå slarvat med rengöringen och jag har aldrig fått några problem.

Andorr
0

Ring 112 och berätta. Det är svårt att veta vad som gäller, på håll.

I'm here!

Förlåt att jag missade några minuter.

[Devya]
1

Och titta inte på det om du har sådana problem. Dra av dig byxorna medans du ser på någon film och gå sen och ta en dusch. Titta inte på eländet. :)

Andorr
0

Hoho. Är lite orolig.

emeliiiiieee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dålig bild men så se det ut.. Nu med rengöring.. Borde jag åka upp imorgon och be dom rengöra?

Andorr
0

Du borde helt klart kolla upp det.

emeliiiiieee
0

Ringer 1177 så tidigt som möjligt imorgon. Och hör vad jag ska göra igen.. Det är ju inte det skönaste såret jag haft heller. Kan inte böja på benet eller ens stödja.

Andorr
0

Det ser ju inte livsfarligt ut på bilden.

Men sköt det väl.

Maria
5

På bilden ser det ut som ett skrapsår.

Såret är nog ingen fara med men om du inte kan stödja på benet så ska du kolla upp det.

/Maria

Aleya
0

Själva såret ser ju ok ut. Verkar inte finnas sten eller grus. Men om benet känns konstigt så skulle jag ringa 1177.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2

Jag tycker inte att det ser så farligt ut, utan som ett vanligt skrubbsår som jag har fått någon gång nu och då.

Håll det rent så blir det nog bra. Ser ingen anledning till att gå till sjukhuset. Ont lär det ta och du kommer säkert ha lite svårt att böja benet för du har ju slagit dig ordentligt. Men en läkare kommer ju inte att göra något speciellt åt saken då du kommer dit. Typ rengöra det och sätta något på det.

emeliiiiieee
0

Kollade på det idag när jag var nykter och det inte alls så hemskt ut. Ska låta det lufta och hålla det rent så blir det nog bra.

Maria
0

#16 Du skrev ju att du inte kunde stödja på benet men det kanske var fylla?

Själva såret är ju som sagt bara ett skrapsår.

/Maria

emeliiiiieee
0

Tror det var pga fyllan ja. Idag kan jag iaf gå och böja på benet. :) men ska ändå boka tid på hc på måndag! Så får dom göra rent ordentligt

Maria
1

#18 På måndag är det knappast någon idé för då har det bildats en skorpa och det enda du kan göra är att skydda såret.

/Maria

emeliiiiieee
0

Det är näsan en cm djupt såret. Syns inte på bilden.

Maria
0

Så länge det inte är infekterat så behöver du bara skydda det.

/Maria

IceTee
0

Det där ser inte ut att vara ett så farligt sår tycker jag! Försök att skölja det i duschen, och sätt över något om du tycker att det är jobbigt att se såret (en kompress t.ex.) men försök att lufta det så mycket du kan!

Medarbetare på Skor iFokus

[Devya]
1

Det är nog ingen idé att åka in för något sådant där. Det är nog bara att slösa på deras tid tyvärr. Man behöver inte åka in för minsta lilla grej som händer en.

Jag lyckades skålla stora delar av min hud en gång då jag tappade kokhet tevatten på mig. Vad gjorde jag? Såg till att sköta blåsorna på ett korrekt sätt. Lätt att få vettig information från nätet nuförtiden, så nu har jag inte ens ärr från de jättestora blåsorna jag hade.

emeliiiiieee
0

Ska ta upp det med läkaren när jag ska dit den 27e! Om det fortfarande ser varigt ut. 
Har rengjort idag och satt på en kompress. Sover dock utan kompressen. Blöder inte längre men det rinner sårvätska.

IceTee
0

#24 kommer det var? Det kan vara tecken på infektion! Är det varmt? Bultar det? Eller menar du bara att det är sårvätska?

emeliiiiieee
0

Kan inte se skillnad på var och sårvätska för tillfället men det bultar nå fruktansvärt och känns rätt varmt. Och så vätskar det.

emeliiiiieee
0

Jag är nog lite av en hypokondriker då jag går till läkaren med allt.. Men hoppas jag ska slippa det nu med detta.

IceTee
0

#26 var är tjockt och gul-vitt och luktar oftast, medan sårvätska är mycket tunnare! Håll såret rent och håll koll på ifall det fortsätter bulta och är varmt

emeliiiiieee
0

Håller koll! Tack för svar! Visste inte riktigt vad jag skulle göra med det då jag alltid har nån hemma men inte nu :)

OlgaMaria
1

Tvätta med koksaltlösning så blir det riktigt rent. Du kan göra det själv hemma. (Koka upp 1 liter vatten med 1 tsk salt).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
0

Säger oxå koksalt :) ha i en spruta (utan nål) och se till att få in i alla öppningar. Funkar skitbra. Tvätta några ggr om dagen. Använder hemmagjord på alla sår som inte behöver sys och det är många då jag har två energiska hästar som fått en hel del stora sår i hagen, och 3 katter som slåss en del ute.

IceTee
0

Koksaltlösning är hur bra som helst! Det är du vad man ska använda på piercingar för att de ska läka så bra som möjligt

[JenniN]
5

Vilken kalabalik för ett litet skrapsår :D

emeliiiiieee
0

Fått en rejäl infektion enligt läkaren på vc. Rinner klargult var och jag får gå på antibiotika i nån vecka ://

[JenniN]
0

.

emeliiiiieee
0

Men herregud, förlåt för att jag är extra känslig för blod och stora öppna sår. Klarar varken av smärtan från dom utan att svimma och klarar definitivt inte av att se dom.  

Visste inte vad jag skulle göra och detta var det jag kom på. Men ber admin att ta bort denna om ni ska vara såhär. FÖRLÅT

LeJ
0

#36 Du har inget att be om ursäkt för, det är nog rätt många människor som har svårt för blod, man får självklart be om hjälp.

IceTee
0

#34 hoppas att det blir bra nu!