från värvare till säljare?
Just nu jobbar jag som värvare för en hjälporganisation, jag har varit bäst i mitt team sedan jag började med kanske 1-2 månaders undantag då jag var näst bäst.
Jag är dessutom teamleader idag och lär upp folk, och coachar mina anställda.
Jag har varit inne på att testa jobba för Sector Alarm i framtiden, men jag vet inte om jag vill sälja prylar till folk istället för hjälpa människor.
Men tror ni att jag skulle lyckas? Idag knackar jag dörr och får månadsgivare, på Sector Alarm skulle jag knackat dörr och sålt larm. Jag är ingen typisk säljare, jag trodde aldrig att jag kunde sälja förrän jag började och märkte att jag kan det, men jag är verkligen ingen sån som stor typ i en 3-affär och ropar till sig folk och i mitt tycke kan verka lite för påstridiga. Jag trycker också på i mitt jobb, men det är för att jag vet att alla pengar vi får in hjälper fler människor.
Men rent teknikmässigt, tror ni jag skulle lyckas om jag försökte och ville jobba för Sector Alarm?
Jag har blivit expert på att kunna hantera motgångar i värvningen och vet att humör och inställning är A & O i säljningsbranchen, men jag är orolig eftersom de inte har grundlön utan endast provision. Skulle jag ta ett sådant jobb, måste jag veta att jag är rätt person.
Jag har jobbat med mer eller mindre all form av sälj och helt ärligt, försäljning är försäljning. Rent teknikmässigt så löser du nog det utan problem.
Grejen med sälj är dock att de flesta behöver ha en viss passion för vad de gör för att lyckas.
Om du trivs som säljare och kan känna passion för jobbet så blir det nog inga problem men om du tidigare ha lyckats bra för passionen ligger i hjälporganisationerna så kommer du att få det tuffare. I alla fall en markant längre startsträcka.
Kommer du fram till att de som driver dig är själva värvningarna och inte bara välgörenheten så tror jag inte du har något som helst att oroa dig för men jag rekommenderar dig att tänka efter noga.
Aah, tack för tipset!
Jag måste tänka igenom det lite. Anledningen till att jag funderar är helt enkelt för att jag kan tjäna fina pengar om det visar sig att jag kan sälja larm och då kan jag jobba och spara undan till ett hus exempelvis som är lite svårare att göra när man jobbar på en välgörenhetsorganisation. Dock känns mitt jobb nu väldigt viktigt och faktiskt känns det hedersfullt. Larm är ju i och för sig också viktigt att folk har, jag måste motivera mig själv till att jag faktiskt gör ett bra jobb om jag skulle byta. Jag skulle antagligen gå upp på trappan vad gäller lön men gå ner på trappan vad gäller viktigt och hedersfullt. Iallafall enligt mig själv :P
Mm, pengar i sig är inte så motiverande men du vet ju vad du vill med pengarna och då är det en helt annan sak. Jag tror som sagt inte jobbet skiljer jätte mycket i hur du säljer i alla fall. De är motivationen som skiljer. Hoppas det hjälpte något. Lycka till
Personligen hade jag aldrig tagit ett provision jobb. Hur betalar man hyran om.det går dåligt en månad eller flera? Att sälja larm är nog inte det lättaste. Är nog mest villaägare som kan tänka sig det. Så kunderna lär vata färre.