Vill operera näsan
Hade ingen aning om i vilken grupp jag skulle lägga tråden men mod får gärna flytta den om jag har lagt den fel.
Iaf, jag är en tjej på nyss fyllda 14 år och jag verkligen hatar min näsa! Den är både lång och bred. Mina föräldrar har precis samma näsa som jag så det är ju inget som kommer bli bättre med åldern. Varje morgon smyger jag upp till toaletten för att ingen ska se hur näsan ser ut innan jag skuggat den. Jag lägger alltid massor av contouring på nästan så den ska se mindre ut. Ibland står jag i 30 min och fokuserar bara på näsan och för att få skuggningen att se naturlig ut. Men det blir ju aldrig någon större skillnad och från vissa vinklar samt i dem flesta ljus så försvinner contouringen & näsans riktiga form syns. Dessutom har jag säkert lagt ut flera tusen kronor på olika skuggor, contouringpaletter, highlighters och foundations till näsan. Jag mår så dåligt över näsan! Den förstör mitt annars fina ansikte, jag har vackra ögon, fina läppar, är nöjd med kinder, panna och haka. Ögonbrynen är det allra vackraste på mitt ansikte. MEN, näsan gör så att jag knappt vill vara bland folk längre. Mina enda bilder jag någonsin kan visa är selfies där ljuset är perfekt så skuggningen gör så min näsa ser naturligt liten och smal ut.
Jag får panik när jag tänker på framtiden. Att jag ska ha en pojkvän och att vi ska sova tillsammans och att han varje morgon och kväll kommer se min näsa utan skuggning. Han kommer säkert göra slut redan första morgonen när han ser hur näsan faktiskt ser ut.
Imorgon ska jag, mamma, mammas kompis och hennes 8 åriga dotter åka på kryssning men jag har börjat fundera på om jag ska spela sjuk för att få vara hemma. Vi ska sova i en liten hytt och dem kommer alla se min näsa i naturligt skick. Åh jag har ångest, riktig ångest.
Min näsa har även ställt till en massa andra problem. Jag klarar inte av att gå i skolan, jag har hemundervisning. Anledning? Dels komplexen för näsan och dels stress av själva skolmiljön. Bara tanken på att vistas med massa andra tjejer med små vackra näsor får mig att må illa. Och att sen ha simning med dem och inte kunna dölja det värsta av näsan med skuggning, ger mig spykänslor.
Jag har hållit det här komplexet hemligt, inte berättat för psykologen, inte för mina föräldrar eller någon. Det är så pinsamt att jag för det första har så här stor näsa och för det andra är en sån svag människa att jag inte klarar av att leva med min näsa. Om jag berättar för någon så kommer dem ju lägga märket till näsan mer och det vill jag inte. Men jag funderar på att berätta det här för mamma. Hon kommer nog tycka att jag är löjlig men ta det på allvar om jag säger att det här är en anledning till att jag inte går i skolan. Fast jag vet inte…vi har inte mycket pengar, bor i norra sverige och en näsoperation känns nästan som att mamma inte skulle gå med på. Det skulle nog gå på 30 000 till 50 000 här i Sverige och med tanke på min ålder skulle det kanske bli dyrare. Inte ens säkert att jag skulle få operera mig i Sverige och då skulle vi få åka till något annat land=dyr resa också.
Usch när jag skriver nu känns det så hopplöst att jag nog skulle hoppa framför ett tåg om jag kunde i detta ögonblick. Jag känner mig så hjälplös. Om jag kunde skulle jag tagit en osthyvel och hyvlat på sidorna av näsan men det går ju såklart inte. Min enda lösning till vackrare näsa är plastikkirurgi och det känns så långt borta. Utan pengar, med föräldrar som skulle vara väldigt svåra att övertala och med tanke på att jag bara är 14 år så har jag nästan tappat hoppet.
Mamma är inte en glammig människa, hon skulle förmodligen inte fatta alls varför jag bryr mig så mycket om min näsa. Vi två är ganska olika, hon vägrar tex att äta ppiller trots att hon blöder sig till järnbrist varje månad, hon säger att hon hellre är naturlig och får järnbrist som gör henne trött, huvudvärk och allmänt seg än att äta ppiller (ja som medicin mot järnbristen). Jag däremot lyckades med tjat och övertalan få henne att gå med på att jag skulle få äta ppiller. Likadant med hår och övrigt utseende, jag är jättenoga med att alltid försöka se bra ut, färgar håret, lägger hellre pengar på kläder än att göra grejer medan mamma är tvärt om. Så det blir problem mellan oss. Hon fattar inte att jag bryr mig så mycket om mitt utseende. En så stor grej som näsoperation skulle hon aldrig förstå.
Hjälp mig! Jag känner det som så hopplöst och jag vill nästan ta självmord just nu, min jävla näsa :( Hur kan jag få mamma att förstå hur viktigt detta är? I vilka länder utför dem seriösa, billigare och lika säkra plastikoperationer (som i sverige) på väldigt unga "barn"? Säg gärna om ni har några erfarenheter av det här.
Ta det bara lugnt. Du är fortfarande bara 14 år, så tänk inte på utseendet. När jag var i din ålder, så avskydde jag mina tänder. Men nu när jag är 28 år, så tänker jag inte så mycket på det.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Men snälla lilla BARN(ja du är barn) du kan inte operera näsan när du är 14!
Då får du faktiskt snällt vänta tills du är myndig.
Och då kanske du faktiskt har accepterat din näsa.
Jag tror personligen ingen ens tänker på din näsa alls ärligt.
Men man är duktig på att hitta fel med sitt egna utseende.
Sen angående din mamma, hon har en helt annan syn på livet, hon är dels äldre och har andra erfarenheter än vad du har. Vem vet, du kanske också blir mindre fixerad av ditt utseende i hennes ålder.
Sen angående järnbrist, ibland beror inte järnbrist på mensturationer, utan kan förekomma p g a fel i tarmen. Så hennes problem kanske ändå inte löser sig med hjälp av ppiller som du tror.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Oj… vännen du är verkligen seriös eller?
Min första reaktion genom större delen av ditt långa inlägg var att det måste vara någon som skriver på skämt…
Inte ens den största, fulaste eller äckligaste näsan i hela världen hade fått mig att må så dåligt över mitt utseende som du beskriver. Det får mig att undra om det inte kanske är så att ditt problem egentligen är psykiskt och emotionellt. Och nu råkar näsan vara det du tycker sämst om hos dig själv och då hamnar allt ditt fokus på den. Hade det inte varit näsan hade det troligen varit något annat du mått dåligt för istället. En undran bara?
Har du pratat med till exempel skol-sköterskan eller skolans kurator tex?
Hoppas du får hjälp snart i alla fall att hantera dina känslor, för den hjälpen tror jag att du behöver oavsett om du får en operation snart eller inte.
Kram
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Detta är något du måste prata med psykologen om.
Jag tycker faktiskt att du ska ta upp det här med åtminstone din psykolog som du skriver om. Det kan kännas skönt att ha berättat det för någon. Dessutom så kan ju den hjälpa dig med att få dig att tycka om din näsa mer eller helt enkelt inte fokusera på näsan så mycket.
Sen om du fortfarande vill operera näsan när du är 18-20 år och din kropp vuxit färdigt, så är det ju ditt val.
Jag tycker inte heller om min näsa sådär jättemycket, men jag har försökt att inte fokusera på mitt utseende rent allmänt. Jag måste fortfarande jobba på hur jag känner över mitt utseende och sådär och jag är 20 år. Jag har hellre valt att fokusera på annat som jag faktiskt är nöjd med - min kropp.
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Prata med en psykolog om det. Jag skulle säga att ditt största problem är din självkänsla och det löser ingen operation i världen.
Jag är helt seriös för dig som undrade. Allt jag har sagt är sanning
Jag har såklart många delar på kroppen jag skulle vilja ändra, men dem delarna kan jag leva med och det är inget jag lägger tid eller pengar på att dölja. Men näsan är speciell. Hatar den av hela mitt hjärta och skulle göra allt i världen för att få en mindre. Jag pratar med psykologer redan men jag känner att jag inte vågar ta upp detta med henne. Hon är jättefin och har en perfekt näsa och jag skulle nog tycka att det vore för pinsamt att prata med henne om det
#7 Jag är säker på att det inte är något fel på din näsa. Detta sitter i ditt huvud och en psykolog är rätt person att hjälpa dig eftersom en operation inte lära kunna ske på flera år.
Du ska absolut ta upp med din psykolog hur du känner för din näsa! Hur psykologen själv ser ut är helt irrelevant, det viktiga är att hon har professionell kunskap som kan hjälpa dig att komma till rätta med din syn på dig själv. Men hur mycket hon än kan blir det svårare för henne att hjälpa dig om hon inte får all information om vad du verkligen har för problem.
Kan berätta att jag under skoltiden alltid hade tröjor som täckte rumpan. Den var gigantisk. Mådde riktigt dåligt över den. Var avundsjuk på mina vänner som hade små fina.
Nu när jag ser bilder av från den tider ser jag att jag var mindre än de flesta.
Hade jag fått hjälp med min självbild av någon professionell hade jag sluppit att må så dåligt.
Hjärnan kan spela en enorma spratt ibland, är självbilden dålig så är det lätt att man känner och ser att något på ens kropp ser jättekonstigt ut. Det är svårt att ta till sig, men det man ser i spegeln är faktiskt inte alltid sant.
Jag hade problem med självuppfattning förut, jag kan se idag att fotografier från den tiden inte alls stämmer överens med hur jag uppfattade mig själv.
Jag håller med de andra om att du borde prata om detta med din psykolog, skriv en lapp som du kan ge till henne om det hjälper. Förklara varför det är svårt för dig att prata med henne. Hon kan hjälpa dig!
Även om du kunde operera näsan så är det ju inte säkert att det skulle göra någon skillnad, kanske hade du fortfarande varit missnöjd, eller så hittar du något annat som är fel. Det bästa är att hitta grundorsaken till ditt mående, för jag tror inte att någon operation kommer att få dig att må bättre i längden.
Det enda du kan göra är att prata med någon för att få hjälp med ditt komplex. Inser du att det mesta sitter bara i huvudet på dig? Du verkar ha fixerat dig alltför mycket på din näsa om du har gått så långt till att fundera på självmord.
Jag har en otroligt knasig näsa och min egen mamma frågade en gång om jag ville få det fixat då jag var 13 år. Min reaktion? Är du tokig? Jag har en knasigt konstig näsa och jag har inte sett någon annan som har en liknande näsa så jag vill verkligen behålla den. Den är ju unik. Min mamma blev bara tyst och väldigt förvånad över att jag tyckte om min näsa.
Ibland funderar jag på om jag borde ha lyssnat på min mamma men sen tittar jag på mig själv i spegeln och inser att det här är ju jag, varför skulle jag behöva ändra mig till något som anses vara mera "normalt"? Vill jag verkligen vara precis som alla andra? Nä, jag tycker om de knasigheter jag råkar ut för pga min näsa (vissa som har frågat om de har fått röra den då jag har stått i kön i en affär). Jag har oftast roliga historier att berätta tack vare den. :)
Funderat på om du har bdd? Låter lite som det, nu är jag ju ingen psykolog' men som de andra säger så tror jag att du verkligen skulle behöva prata med en psykolog, eftersom att din näsa får dig att må så himla dåligt så den påverkar ditt liv så mycket. Hoppas verkligen att allt blir bra med dig! Kram
Jag tycker verkligen synd om dig! Jag förstår att det är jobbigt, och jag har känt så om många saker! Sen insåg jag att jag hellre sparar de pengarna till annat! Hade du tyckt att någon med en ätstörning skulle fortsätta svälta sig själv? Du ser dig själv ut en väldigt skev synvinkel just nu! Snälla sök hjälp, din psykolog kommer vara tycka synd om dig och tycka att det är bra att du vågar söka hjälp! Och jag kan LOVA att det finns saker hos henne som hon inte tycker om med sig själv, alla har det! När jag var 14 tyckte jag inte om något på min kropp, jag var så missnöjd med allt att jag bara svälte mig själv för att jag trodde att det skulle hjälpa något! Självklart hjälpte inte det något alls Jag kan lova att ditt problem med näsan kommer försvinna om du bara vågar ta steget och söka hjälp. Du kan må bättre än så här och du förtjänar att må bättre än så här! Du klarar det här, jag lovar!
Medarbetare på Skor iFokus
Jag tycker att man är ganska ickeproportionerlig i tonåren när man växer. Jag tror att när du blir vuxen och kvinna kommer din näsa passa bra in i ditt ansikte.