Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1923 ggr
Moa1994
0

Hoppa mensen med nuvaring

Hur ofta kan man hoppa mensen med nuvaringen? XD

Scorpio97
1

Det är individuellt, precis som med p-piller. Vissa får mellanblödning/stänkblödning om dom försöker hoppa över en gång, medan andra kan ha mensen bara två-tre gånger om år (eller inte alls) utan att få någon blödning.

//Jessie

Moa1994
0

Ok :) tack för svaret :)

IceTee
0

Jag gjorde det två gånger i rad och då fick jag mensen en vecka tidigt, men vissa kan göra det tre månader i rad utan några problem, så det är väldigt individuellt

Medarbetare på Skor iFokus

[EvelinaL]
1

Detta har jag fått bekräftat från flera barnmorskor samt att de som gör nuva-ringen har gjort undersökningar på att detta är en säker metod bara att de inte gått ut med det än. Du kan ha din nuva-ring 4 veckor och fortfarande få fullt skydd vecka 4 du använder ringen. När du har haft ringen i 4 veckor sätter du in en ny och fortsätter som innan. Du kan alltså göra detta flera år. Jag har gjort det de 2 av 3 åren jag hade min nuva-ring och det funkade bra samt att jag slapp mensen helt.

IceTee
0

#4 men börjar inte ringer producera mindre hormoner efter 3 veckor? Jag förstår att man ändå är skyddad den 4:e veckan oavsett vad, eftersom den egentligen "ska" vara helt utan ring

[EvelinaL]
0

Jo den utsöndrar mindre hormoner men fortfarande tillräkligt för att det ska vara värt att ha den, plus att många upplever att de inte får någon mens den veckan då vilket kan vara behagligt, det var ungefär så min barnmorska förklarade det för mig,

IceTee
0

#6 eftersom man klarar sig även helt utan hormoner den veckan så gissar jag på att det inte borde vara någon fara! Det går ju att sätta in nästa ring direkt, så jag kan inte tänka mig att det kan hända några problem! Tack för infon!