Oregelbunden mens
Hej! Jag är 19 år och har haft mens i ca 5-6 år. De första åren var den extremt oregelbunden men de senaste åren har den varit relativt regelbunden. Nu senaste halvåret har den blivit extremt oregelbunden igen och kan egentligen komma vilken dag i månaden som helst, alltid när jag minst anar det.
Upplever det här som väldigt jobbigt och skulle önska en mer regelbunden mens. Kan man äta p-piller endast för detta? Äter inga nu men undrar om den kanske blir mer regelbunden om man äter det, eller om jag helt enkelt bara får stå ut?
Tacksam för svar!
Ja, p-piller kan absolut ordna upp det, och du kan äta det "bara" för den anledningen.
Sen vill jag lägga till att det är ingen onormalt, tjabblet om 28 dagars menscykel är bara tjabbel :)
/Christine
Jag försökte fixa min mens med P-piller, slutade med att jag fick mellanblödningar och att jag mådde skit när jag tog sockkerpillerna, tills jag sedan svimmade första gången i mitt liv och var svimfärdig i tvåveckor samt att jag blödde hur mycket som helst, jag tål antagligen inga p-piller xD,
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#1 Okej, då ska jag nog ringa om det på måndag! Jag har också hört om att det är normalt med oregelbunden mens. Men det är mer att jag tycker det är otroligt jobbigt att inte veta när den kommer. Märker aldrig av några "tecken" eller smärta (vilket ju är skönt iochförsig) så jag lyckas aldrig lista ut när den kommer :)
#2 Oj, det låter ju inte alls bra! Hoppas det går bättre för mig!
Saker som kan göra att du får oregelbunden mens är ju bland annat stress och undervikt och då kanske p-piller inte hjälper så värst mycket men annars kan det vara värt att pröva.
Ja, kombinerade p-piller är bäst i så fall, då det är vanligt att få mer oregelbunden mens med mini-piller (även om det inte händer alla!)
Medarbetare på Skor iFokus
Jag vill tipsa om p ringar. Många upplever mindre bieffekter med dessa.
Jag hade det sådär i din ålder också och "lösningen" var ppiller. Ppiller är ingen lösning, skulle jag vilja säga. Det förstör hormonerna. Nu såhär 12 år senare har jag kastat mina ppiller och skulle aldrig sätta i mig hormoner igen.
Att man får oregelbunden mens, pms, huvudvärk, riklig mens, skjuten mens och allt det här är tecken på hormonella problem. Att sätta till ppiller förvärrar problemen i längden men självfallet är läkare och barnmorskor glada för att skriva ut ppiller. Jag vet inte hur mkt sura miner jag fått när jag slutade med mina ppiller och fick över till hormonfria alternativ.
När jag slutade med mina ppiller fick jag hjälp av en läkare i kinesisk medicin att lägga om mina hormonella problem och nu är mina menssyckler i princip helt regelbundna och jag har ytterst sällan några pms-känningar alls. Man kan också tricksa med detta på egen hand via naturliga hormoner men det förutsätter att man är insatt själv hur man gör och justerar sina mediciner. Men det är värt det i långa loppet, skulle jag vilja säga.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
#7 skulle verkligen vilja ha källa på att det förstör hormonerna i kroppen! Det är ju väldigt många här som använder hormonella p-medel och då är det bra att veta riskerna
En vanlig biverkning av att äta p-piller är tappad sexlust och torra/sköra slemhinnor.
Det drabbade mig, så om du väljer att börja äta dem, lyssna på din kropp så om du vanligtvis känner lust och den försvinner eller du börjar få ont vid sex så kan det vara därför.
P-piller fungerar för en del och för en del inte alls, så mitt råd är att göra vad som känns rätt för dig, kanske kolla upp först varför din mens blivit så oregelbunden och lyssna på din kropp hur det fungerar. :)
Lycka till!
#7 Förstör hormonerna i kroppen? När du använder tex. p-piller, p-stav osv. tillför du hormoner till kroppen vilket alla kan reagera olika på, vissa är tex. väldigt känsliga med gestagen och kan därför få väldigt jobbiga biverkningar. Klart blir en förändring i kroppen när man tillsätter hormoner men det är inte på något sätt "onaturligt" då vi redan producerar dessa hormoner själva.
#10 Det är inte samma hormoner som vi har i kroppen uran liknande. Så naturliga är dom inte.
#9 ja, p-piller kan ge en del biverkningar! Dock är det bättre att försöka prova nya p-piller än att helt ge upp hoppet (om man nu vill använda det)