Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 937 ggr
Anonym
2

Jag vill inte längre!

Disken växer i köket

Jag orkar inte gå bakom tvn och sopa bort dammet som samlats där

jag vet inte om mina ben är förlamade, men den där halvtimmen i solen blev inte av

jag låg bunden i svettiga lakan 

och tuggade mekaniskt i mig den där billys pizzan som strålats sönder dem där 2 eviga minuterna i micron

om jag öppnar fönstret och känner vinden slå emot

eller pratar med psykologen

Åh då kanske, åh då kanske jag skulle våga mig på att le

Åh

Säger dem,

Åh åh 

Dem pratar så mycket 

tänk om jag kunde prata så mycket?

dem tror jag tror det finns en framtid 

ja alltså en framtid mer än att bara överleva.

men jag ser inget igenom det svarta

jag tror jag har målat hela min värld i en korps färg.

Cahira
4

Det blir bättre. 🌈

Kom ihåg ljusa stunder från ditt förflutna, minns saker du älskade att göra som du inte gjort på länge. Och våga dröm. Gör saker som ger dig glädje - om än för en stund. 

Hur gammal är du?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anonym
0

#1 Alla minnen jag har gör mig bara mer ledsen eftersom jag vet att det inte kommer tillbaks.

Jag försöker fokusera på ljuspunkterna, men ju mer jag försöker och anstränger mig att må bra desto mer överanstränger jag mig.

Jag är över 18 och bor i en lägenhet med stöd, jag mår så dåligt att jag inte orkar städa jag ligger bara i sängen hela dagarna jag har försökt anstränga mig till att ta en liten promenad varje dag få lite sol och luft men det är för ansträngande, jag vill så gärna må bra men jag vill bara vila från allt kämpande som tar kål på mig 😢

Jag ser ingen framtid, jag vill så gärna ha en framtid. Men jag vet inte om jag har kvar mitt hopp eller om jag vågar ha hopp i rädslan att bli besviken.

Det känns som allt jag gjort mitt liv är ett stort misslyckande jag vill idag göra rätt för mig jag vill bli lycklig och jag vill vara bra för min omgivning men jag lyckas inte. Jag är bara ett Stort misslyckande. åh jag vill inte vara såhär på botten egentligen men nu orkar jag inte "lyfta på huvudet" 😢

Cahira
3

#2 Din hjärna växer fortfarande och det är vanligt att må dåligt i tonåren och upp till ca 25. 25 är när hjärnan är fullvuxen ungefär. Mycket av vad som drar ned en är när man försöker vara den man tror andra förväntar sig att man ska vara istället för att vara den man är. Eller om man försöker bli accepterad eller få en respons/kärlek från någon som man känner sig distanserad från, kanske en släkting?

Livet är långt och du har knappt börjat leva ens. Du har många kapitel framför dig. :) Du är inte ett stort misslyckande, du är bara överväldigad och utmattad. Du har för höga krav på dig själv och dom flesta av dom är nog satta av dig själv. Skulle du förvänta dig samma sak av din bästa vän? Skulle du säga till någon annan de ord du kallar dig själv i ditt huvud under dagarna? Om det klassas som mobbing att säga åt nån annan så ska du inte säga det åt dig själv heller.

Du är deprimerad och utmattad. Din hjärna är sjuk just nu. Hur kan du förvänta dig att göra saker friska kan göra när du är sjuk? Men depression varar inte för evigt. Det går att ta sig ur. 

Och bli inte ledsen av dina goda minnen förr, håll dom i ljuset för att påminna dig hur det känns att må som du gjorde då. 

Föreställ dig ett drömscenario för framtiden. Hur vill du din drömvilla ska se ut? Gör det till ett mål.

Föreställ dig som gammal och att du berättar dina äventyr och upplevelser till barn två generationer yngre än dig. Vad vill du ha i din livshistoria? Vill du ha sett kilimanjaro eller tala tre språk? Åkt till vissa länder? Haft barn? Någon specifik karriär? Kanske vill berätta om hur du brukade dansa eller annan aktivitet? Du kanske gillar musik eller konst? Du kanske vill virka eller sticka saker åt dom?

Du kan drömma högt och lågt och de du vill verkligen ha upplevt - sätt dom på din bucketlist och gör dom till mål. När man är 20 har man levt en 5:e del av sitt liv om man lever till 100. Tänk vad många år det är att upptäcka världen och lära sig saker och se saker. :)

Jag lärde mig virka tack vare youtube och gör söta amigurumi figurer när jag har dåliga dagar. Jag läser igen för det hade jag slutat göra. Jag sjunger igen låtar jag inte hört på länge. Och jag tränar på att rita för jag har alltid velat kunna rita. Träning träning träning!

Jag färgade nyligen håret blått för det är nåt jag ville göra innan jag fyller 30 vilket är nästa år. Kommer även skaffa min första tatuering innan eller när jag fyller 30. 

Livet är en gåva, lite som en födelsedagspresent. Tänk dig att du fick pengar i födelsedagspresent. Du väljer själv hur du spenderar denna gåva. Det ska vara i 80-100 år. Tänk, kanske innan dess har medicinen kommit längre så vi kasnke lever tills vi är 150? Ta hand om dig själv, lär dig att ta hand om dig själv för du ska leva med dig själv resten av ditt liv. Lär dig dina styrkor, jobba på det du vill bli bättre på och hitta saker med dig själv du faktiskt gillar. Har du fina ögon? Fina ögonfransar? gillar du dina ögonbryn? Är du kanske jätteduktig på att baka? Våga vara stolt över saker som du gjort bra. Om du får en komplimang - säg tack för personen känner så och det är snällt sagt. Även om du inte håller med, tacka för att personen känner så.

Du måste lära känna dig själv, du måste vara din bästa vän, och du måste se efter dina egna behov. För när du har självrespekt och tar hand om dig själv - då kan du hitta kärlek och vänner som behandlar dig som du förtjänar. Kom ihåg att om du inte skulle kräva det av någon du älskar - kräv det inte av dig själv. Och om du är i en situation som du skulle avråda din vän från, överväg att avstå.

Följ hjärtat. Visst, det är mörkt och jobbigt denna tiden på året. Men hitta det som är vackert i denna värld. Och hitta saker att göra för hjärnan behöver göra saker. Därför hobbies är så viktiga. Nya minnen hjälper en att ta sig ur rötan man fastnat i i mörkret, det liksom skriver vidare "boken om mitt liv" så man inte är en bläckplump. Du måste hitta något du VILL göra. Lära dig något eller flytta eller vadsom…. och sikta och gör det för dig själv ingen annan.

Det är okej att vara ego. Det är okej att ta hand om sig själv. Det är okej att tycka om sig själv. Det är okej att vara stolt över att du orkade diska trots att du inte orkade. Det är okej att vara stolt över att du tog dig ur sängen, eller tog dig till psykologen. Det är okej att känna sig stolt att man kämpar. 

Det blir bättre!!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.