Blödningar och livmoderhalscancer
Hej!
Jag har en fråga om cellprov och så. Jag har under de senaste kanske 6 månaderna haft blödningar, eller mer blodblandade flytningar, som nu senast har tilltagit och som jag vill komma upp. Jag ringde barnmorskan på min vårdcentral som sa att jag ska komma in och ta ett cellprov i nästa vecka. Det jag undrar över är, jag läste att blödningar kan vara ett symtom på livmoderhalscancer. Jag förstår det som att om en cellförändring skulle övergått till cancer så syns inte det på cellprovet, stämmer det? Borde jag be om någon annan typ av undersökning när jag är där för cellprovet? Om blödningar är symtom på cancer och inte på cellförändringar så känns det ju lite onödigt att vänta…
Ring och prata med barnmorskan.
Blödningar kan bero på mycket annat än cancer vill jag påpeka.
#2 Jag vet :) Men det är lika bra att kolla upp och utesluta de värsta. Det är först nu jag börjar bli orolig för tidigare har blödningarna kommit några dagar innan mens, men nu avviker de från mönstret.
Tror inte du behöver oroa dig. Men som sagt. Ring och prata med barnmorskan.
Precis som flera andra skriver i tråden så kan blödningar bero på andra saker än cancer.
Sedan så vill jag bara informera om att man kan upptäcka cellförändringar om de har övergått till cancer.
Bra att du kollar upp det!
Be också att de kollar för könssjukdomar, det kan också ge blödningar.
#4 ska bli, tack! :)
#5 åh, vad innebär endometrios?
#6 tack, blev lite osäker men det låter bra! Tänkte fråga dem när jag är där också, eller ja, lufta min oro. Känns som en bra grej att vara öppen med vad man tänker :)
#7 ja de nämnde det, är väl också lika bra. Kollade mig för det precis innan jag träffade min nuvarande pojkvän som jag haft ett antal år nu, så borde inte vara det men som sagt, lika bra att utesluta allt. Tack allihopa!
#8 kan ju dels rekommendera att kolla på endometrios.ifokus.se Men ska man kort beskriva är det en kronisk sjukdom som gör att vid mens så kommer livmoderslemhinnan(endometriet ) ut i buken. Vilket resulterar i att man får sk härder som kan sätta sig på livmodern, äggstockar och andra omkringliggande organ. Dessa härder kan bli inflammerade och orsaka smärta. Vissa med endometrios vet ibland inte ens om det. Men ett typiskt symtom är just blödningsrubbningar.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#9 Tack Aleya! Har läst på lite om det nu, aldrig hört om det innan men verkar ju inte vara en ovanlig åkomma. Nu har jag varit och lämnat cellprov, men från vad jag beskrev för läkaren så var hon inte orolig för någon cancer i alla fall. Men om blödningar och mensrubbningar fortgår kanske man ska undersöka detta också. Hur gör man det, är det gynekologiskt ultraljud då eller?
På ett cellprov kan de se hur mycket cellförändringar du har, om du skulle ha det. Så då borde de kunna se om det skulle vara cancer också. Det tar dock lång tid för cellförändringar att bli till cancer.
När jag hade mycket blödningar, mellanblödningar osv hade jag klamydia.
Mvh Linn
Jag har haft blödningar under mycket lång tid när jag var yngre och det var tydligen cykeln som hade hängt upp sig, så det kan vara fullständigt ofarligt.