Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: arbetslivet
Läst 1792 ggr
[littlecat]1
0

Sluta på jobbet

Mår dåligt rent allmänt och mår ännu sämre av jobbet. Jobbar extra (är 20år) har fått fasta dagar, ca två dagar i veckan. Jobbar då (5-13:15 vardag) och (6-14 på helg). Sedan kan dom ringa dagen före typ 20-21 på kvällen om jag kan jobba nästa dag (5-13:15). Mår dåligt av detta och tycker det är extremt jobbigt. Jag vill inte jobba där längre. Vad ska jag göra? Sluta? Men hur ska jag få pengar? Vill typ börja plugga eller något istället. Men allt känns bara omöjligt. Sen känns det som att jag MÅSTE sluta på jobbet för att komma vidare i livet och börja söka andra jobb eller någon utbildning.

Portie
0

Gå till vägledningscentrum och fråga om råd? Det gjorde jag när jag var i en liknande sits för var med inne på att börja plugga. Men så fick jag mer timmar och fick tillslut en fast deltidstjänst. Så har skjutit upp pluggandet. Söker dock andra jobb lite vid sidan av så det kan man ju alltid göra.

[littlecat]1
0

Ja.. Grejen är den att jag har varit där ca 2-3 år och bara varit extra. Kommer inte få någon mer tjänst. Känns som att dom bara tar mig för givet och att jag alltid ska ställa upp. Så blir dom nästan sur när jag inte ställer upp… Idag ringde han som håller i schemat typ 3 gånger på 1 & 1/2 timma.. Plus ett röstmeddelande och ett sms! Hur normalt är det? Man ska väl kunna ha någon fritid.. Kan ju knappt vara på gymmet… Man ringer väl tillbaka när man har tid

Portie
0

Ja det låter väldigt jobbigt att ha det så. Jag hade det också så ett tag, dock inte så länge men jag kunde inte planera mina dagar för fick samtal ständigt och dom tog för givet att jag skulle ställa upp. Ibland ringde dom direkt efter att jag hade gått från jobbet så fick jobba ett pass till. Sånt är väldigt trist.

Men som sagt, hade jag varit dig hade jag nog gått till vägledningscentrum och kollat utbildningar. Eller om du vill söka jobb så kanske det underlättar att vara inskriven i arbetsförmedlingen så du iallafall får lite ersättning från dom också?

[Devya]
0

Du borde först söka efter ett nytt arbete (eller utbildning) och sen slutar du ditt gamla jobb. Att göra tvärtom är lite väl bakvänt. Det är alltid bra att ha en back up plan ifall du inte skulle få en studieplats eller ett nytt jobb. 

Det är bara att ta itu med jobbsökandet eller söka utbildning.

KitoBonito
0

Har du rätt till a-kassa eller liknande på Arbetsförmedlingen? Jag hade jobb där jag vantrivdes så pass att jag blev utbränd. Fick sjukskrivning i 2 veckor, sen var jag tillbaka på samma skitjobb. Jag hade rätt till a-kassa, så jag sa upp mig. Sen kan jag inte säga att det är lätt att hitta nytt jobb så man får vara beredd på att det kan ta tid. Får du chans till att plugga och att det är det du vill så kan du ju ha med det med i räkningen.