Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 2951 ggr
Anonym
0

Hjälp.. pinsamt

Har ett problem som jag själv upplever som oerhört pinsamt, därav att jag skriver här och inte besöker vårdcentral, apotek eller liknande. 

Jag är 17 år och tror att jag har en hemorrojd. Har haft den rätt länge, till och från. Vad kan jag göra för att få bort den?!

ChristineL
0

För det första är det inte pinsamt, det är många som har det.

För det andra, behandla inte förrän du fått utrett vad det är, dvs besök vårdcentralen!

[JenniN]
0

Gå in på apotek, har för mig att det finns receptfritt. 

men sen ska du inte skämmas över det om det skulle vara så, läste någostans för ett tag sedan att det drabbar 70 % av Sveriges befolkning förr eller senare =)

Anonym
0

Har också en lite hemorojd och har haft den sedan jag sjutton någonting. Aldrig behandlat med någonting då jag oftast inte har några besvär av den

OlgaMaria
0

Se till så att du aldrig blir hård och förstoppad i magen. Smörj in dig med kokosolja där bak eller receptfri salva mot hemorrojder från apoteket. Den bästa salvan mot detta som jag provat är dock Eteri-salvan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
0

#4 Funkar kokosolja mot hemorrojder?

Myrra
0

Du kan köpa Alcosanal på Apoteket mot hemorrojder.

Du kan även köpa Xylocain som du smörjer där du har ont, det bedövar lite innan man ska gå på toa.

OlgaMaria
0

#5 Ja till viss del då det är antiinflammatorisk och antibakteriellt, samt inte minst att det smörjer vilket underlättar läkning.

OlgaMaria
0

Hemorrojder är ju otroligt svårt att få att läka helt (går det ens? om man inte opererar bort dem) , utan man får sträva mot att de ska vara så läkta och små som möjligt så att de inte märks. Men sen kan ju problemen uppstå igen efter några år kanske om man t ex går förstoppad en tid. I samband med förlossning och operation är typiska tillfällen då hemorrojder bildas eller förvärras.

Inkanyezi
0

#8 "går det ens?"

Jo, de kan gå tillbaka alldeles av sig själv utan att man vet varför. 

• "Hemorrojder är ett vanligt, men oftast ofarligt besvär. Det innebär att analkuddarna, som är små kuddar av bindväv och blodkärl i analkanalen, blir förstorade. Det kan blöda, orsaka klåda och svida runt ändtarmsöppningen, det kan läcka lite av slem eller avföring och du känner något som buktar ut vid ändtarmsöppningen. Hemorrojder går ofta tillbaka av sig själv utan någon behandling." http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hemorrojder/
OlgaMaria
0

#9 Jo så långt är jag med, men här syftar man väl på symptomatiska hemorrojder som ger besvär - att de kan sluta ge besvär och inte längre vara synliga. Men hemorrojder är ju en del av kroppen, när de blir inflammerade och svullna så blir det hemorrojder. Men läkning innebär ju endast att inflammationen och svullnaden försvinner. Jag tror att har man en gång haft stora hemorrojder som gått tillbaka eller slutat göra ont så är det lätt att problemet uppstår igen.

Pialinn
0

TheresiaW

För många år sen försökte en läkare att ta bort en hemorrojd med att sätta ett "gummiband" runt den så den torkade ut. Tyvärr ramlade "gummibandet" bort. Hade det suttit kvar hade det nog fungerat.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

OlgaMaria
0

Ja jag vet att man kan göra så, men kvar blir ett ärr. Man tar bort en del av den naturliga tarmen så att säga. Man kan inte ta bort för många hemorrojder på det sättet, då fungerar inte analen som den ska längre.

Anonym
0

men jag vill ha bort den på riktigt, inte bara att den ska bli mindre. Det är redan så att den är större respektive mindre vissa dagar.

ChristineL
1

#13 - Men gå till vc så du får bukt med det!

OlgaMaria
0

#13 Men en hemorrojd är som en bula. Tar du bort hela bulan så blir det ett stort ärr och du tar bort en del av din kropp. Att operera eller strypa bort hemorrojder är inte förstahandsvalet. Behandla den så kanske den försvinner "helt" dvs att du inte kan se eller känna den.