Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 2455 ggr
[pygmaeus]
0

Herpes, får personen samma typ?

Om en person har Herpes i underlivet typ 1 som inte är farlig (fått bekräftat av en läkare) och fått det genom oralsex. Om personen har oskyddat sex med någon, får den personen samma typ?

Trollan92
0

Herpes är en könssjukdom och smittas genom samlag. Men om man får herpes genom oralsex, hur kommer de till underlivet då? Kan inget om den könsjukdommen men ^^ herpes som herpes?

[pygmaeus]
1

Om personen som gav oralsex hade det på inre läpp i munnen överförs det till könet på den andra personen

CLind
8

# 1 om du inte vet nåt om herpes varför svarar du ens då och den urdumma kommentaren "herpes som herpes"?  Det är ju tydligt att du har totalt noll koll.

Herpes smittar inte enkom via samlag och nej herpes är inte bara en könssjukdom. Man kan tom med ha herpesvirus på hornhinnan.

TS du kan läsa lite på nedan länk så ser du hur det kan smitta… mellan typ 1 och typ 2

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-munnen/

Bland annat står "Om man har oralsex kan typ 1 av viruset smitta till underlivet. Det är numera en vanlig orsak till att man får underlivsherpes. På samma sätt kan herpes från underlivet, typ 2, smitta till munnen, men det är ovanligt."

Trollan92
0

#2 ja nu är jag men. Tänkte helt fel. #3 behöver absolut inte svara med attityd!

IceTee
7

#4 jag håller lite med #3 faktiskt… Varför svara om man ändå inte har någon aning?

Medarbetare på Skor iFokus

[Devya]
0

#5 Sant, men sen kanske hon också ville sätta spår för att läsa senare vad andra har skrivit. Tur är ju att hon sen skrev att hon inte vet. Det är det inte alltid alla som gör. :)

IceTee
1

#6 så kanske det kan vara Personligen hade jag nog bara skrivit "tass" då, eller letat upp tråden vid ett senare tillfälle

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

#7 Tillbaka till ämnet istället nu då istället för att göra tråden längre!

Karmatarerskanise
0

Personen du har sex med kan få samma typ ja.