Svullen fot (i 2 års tid!)
Hej!
Har kopierat min fråga/historia från netdoktorn.se där jag ställde min fråga först, om det ser lite konstigt ut. Orkade inte skriva om allt, ni förstår säkert varför!
Sedan två år(!) tillbaka har jag haft problem med en svullen fot. Det är högerfoten som är svullen, mestadels under trampdynan fram, hålfoten samt ovansidan (fotryggen?). Det spelar ingen roll när på dygnet eller aktivitet - foten kan svullna upp när som, det sker DAGLIGEN eller håller i i dagar/veckor. Men det går inte en dag utan att jag är svullen i foten.
Jag är 24 år (i april), tjej, använder inte hormonella preventivmedel (kör kondom) och är inte gravid. Normalvikt, ganska vältränad, rör på mig dagligen, äter varierat och till 99% hemlagat från grunden = nyttigt!
Det här hände från en dag till en annan, utan att jag kommer ihåg att foten vart utsatt för något trauma. Foten har normal hudfärg trots svullnaden förutom tre ggr under de här två åren då foten varierat mellan blått/lila/grönt bara under några timmar. Senast gången den skiftade i färg var första sommaren (2013). Då åkte vi in för misstänkt blodpropp, men det var det inte.
Jag har genomgått vanlig röntgen ca 10 veckor efter foten först blev svullen (början på sommaren 2013). Det visade inget särskilt. Jag har genomgått magnetröntgen, i somras (2014). Det visade bara att det var svullet, men ingen anledning. Vart hos ortopeden och uteslutit Mortons syndrom/sjukdom. De vanliga blodproven (inflammation och infektion?) visar inget särskilt. Fler blodprov har vi inte tagit vad jag vet. Läkarna ser hur svullet det är.
Svullnaden går inte ner utav högläge eller vila (har VILAT foten i sju veckor som längst utan minsta lilla förbättring). Den blir inte heller bättre av motion. Jag tycker den svullnar snabbare och mer om jag har motionerat, men ofta svullnar den lika lätt upp efter flera dagars vila av ingen ansträngning alls. Jag äter inga mediciner.
Är så ledsen och det känns som jag bara slussas runt från läkare till läkare och ingen vet vad det är. Ordineras bara vila och stödbandage, vilket inte hjälper alls! Varken med eller utan stödbandage. Ett par skor fick jag klippa för att komma ur. Ibland får jag gå till jobbet i två nr för stora foppatofflor för det är det enda jag får i foten i. Har inte haft högklackat under den här tiden, så det är inte det heller. Har ergonomiska arbetsskor - utprovade för mig. Spelar ingen roll vilka skor jag har eller om jag går barfota.
Har uteslutit gluten, laktos, kött osv i omgångar i kosten. Förändrar ingenting.
Ska jag behöva köpa två olika skor i två olika storlekar resten av mitt liv?
Allt känns bara hopplöst. Från att ha varit optimistisk och tänkt att vi snart hittar lösningen fram tills i somras till att känna hopplöshet och nedstämdhet. Jag vet ju inte ens om det är något "allvarligt" i en annan del av kroppen som skapar detta. Jag är ju inte någon hypokondriker som letar fel direkt annars!
Fick förövrigt veta att jag har cellförändringar på livmoderhalsen (fick veta det våren 2014) och ska dit på en tredje kontroll nu i mars då andra kollen/provsvaren fortfarande visade på förändringar. Kan det hänga ihop?
Har ofta ont i äggstocks/njurtrakten. Fick veta på senaste gyn-undersökningen att äggstockarna ser normala ut på ultraljudet. Men den molande värken består. Den hänger med flera ggr i veckan och går inte efter menscykeln.
Är så tacksam om jag kan få svar, ens bara om det är något som kan vara värt att kolla upp! Ska tillbaka till vårdcentralen imorgon, får se vart jag remissas vidare den här gången. Vilka prover kan vara värda att ta? Några funderingar på vad det kan vara?
Vad som helst! Griper efter halmstrån, men är desperat.. Det här har börjat påverka min vardag alldeles för mycket!
Det skiljer ett år mellan bilderna, och så ser foten ut idag med, så det är inte väderrelaterat.
Reumatisk ? Helt utan orsak ska man inte vara svullen. Man kan få svullna leder när man är reumatisk. Vet ej om de har uteslutit det hos dig. Har med svullen fot, men efter en skada. Nu är det 1,5 år sedan … suck🤐
Du skriver inget om huruvida du har ont?
Ta blodprov på vc, urat-värde kan visa om det är gikt. Låter konstigt på så ung person, men det händer,
Har dom kollat ditt hjärta? Jag vet att vätska kan samla sig i benen om man har problem där. Tycker att det är konstigt att en ung människa ska ha sådan svullnad. Har du förresten ett jobb där du står mycket? Om du har det så skaffa stödstrumpor som du har då du jobbar.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Undrar också om du har ont? Jag hade ofantligt ont och svullen fot och visade sig att det växte fel i foten samt att en sena var av. Men som sagt det gjorde ont!
||My Love For Animals Is Immortal||
Jag skulle kolla med en ny ultaljudsundersökning om det var propp eller förträngning i blodkärl i benet/foten, hos annan läkare. Gunde Svan fick ju gå till många olika läkare innan någon tog hänsyn till att han hade twar.
Jag skulle försöka be läkarna göra alla möjliga prover för att se om något är onormalt, t ex saltbalansen i kroppen.
Vet läkarna vad svullnaden består av? Är det lymfa eller blod? Blockerad lymfnod kan orsaka svullnad.
Jag skulle kolla om det fanns något som helst problem med njurarna. Det finns även något som heter Bakers cysta i knät (?). kolla även av fistula
http://en.wikipedia.org/wiki/Arteriovenous_fistula
http://en.wikipedia.org/wiki/Klippel%E2%80%93Tr%C3%A9naunay_syndrome
Om inget annat hjälpte skulle jag prova zonterapi.
.
Om du mäter omkretsen på vaden och jämför med andra benet, är vaden också svullen?
Åh, ni fattar inte hur glad och varm jag blir i hjärtat av att ni engagerar er! 🌺
#1 Har också varit i dem tankarna (ställt samma fråga på reumatiskt.ifokus) men läkaren tycker att jag borde vara svullen i andra foten/andra leder i så fall också. Ska iaf puscha på lite mer för att komma till en reumatolog.
#2 och #4 Jo, jag tror jag har ont… Eller hur jag nu ska beskriva det här… Jag HADE ont första 6-9 månaderna ca. Sen avtog det. Tror att kroppen liksom vant sig vid smärtan med tiden 😕 Jag får ont när läkarna palperar (särskilt vid mittentån till lilltån samt över och undersida - inte så mycket runt stortån. Eller om jag har "för mycket" tryck mot, ex vissa skor/stödstrumpor, stödbandage osv. I början (och nu också antar jag, fast jag har vant mig) gjorde det ont att ha saker(skor) mot fotryggen. DÅ var det en ganska intensiv smärta i hela foten, nu är det mer som en molande värk ständigt. Just när den svullnar upp från att ha varit "osvullen" några timmar gör det som ondast. Jag känner liksom hur huden spänns ut på något sätt samt att den molande värken tilltar tills foten är "maxsvullen". Borde de inte ha sett en av"sliten" sena på magnetröntgen? Gikt, javisst, kan absolut fråga läkaren om det!
#3 Stödstrumpor hjälper dessvärre inte. Eller jag vet snarare inte hur jag ska stå ut… trycker gör liksom ont och det blir inte bättre av en eller två veckors "test". Fick klippa upp senaste högerstödstrumpan då foten svullnat så det var omöjligt att få av den utan att skrika av smärta, och jag är ändå extremt smärttålig har jag hört tidigare, en kund som var sjuksköterska fick hjälpa mig. Går inte så mycket på jobbet och har dessutom fått lite mer kontor nu i och med foten. Tror de lyssnade på hjärtat första gången jag var inne, samt när vi testade för blodpropp, men ska absolut be dem att kolla noggrannare/göra fler undersökningar.
Tacktacktack, fortsätt gärna komma med funderingar!
Vaden är inte svullen, utan endast foten. Har blivit ombedd att mäta runt just vaden flera gånger men det har aldrig diffat.
Ska kolla med läkaren allt det du tog upp nu, ska ha med mig fästmannen som stöd som också kan puscha på för prover och remisser! Vet faktiskt inte vad svullnaden består av, det ska jag absolut ta upp imorgon!
Tappat en hel del förtroende på den svenska sjukvården (även om jag vet att det handlar om vissa individer och vilka resurser sjukvården har och inte hela svenska sjukvården i sig) under de här två åren så behöver de här nya infallsvinklarna. Egentligen ska ju inte jag som patient behöva sitta och googla, forumfråga eller läsa läkarböcker - utan jag ska få den hjälpen av min läkare. I dagsläget känns det som det inte händer något om inte jag tar initiativet, men jag är inte utbildad inom sjukvård alls 😕
Tack! 🌺
Hittade även denna lymfrelaterade svullnad, se även kommentarerna i artikeln:
http://www.medhelp.org/posts/Neurology/unexplained-left-foot-ankle-swelling/show/954120
Mycket ovanligt syndrom, bara 3 pers verkade ha det:
Tack! Jag är inte så haj på engelska så det tog ett tag att läsa igenom, men oj vad jag har gråtit - dels av lättnad över att inte vara ensam i världen med det här problemet, men också av förtvivlan att ingen verkar kunna göra något vettigt åt det.
Känner att jag har mer kött på benen (hehe :P) inför morgondagens läkarbesök. Ska dessutom ge honom dessa länkarna så vi får rett ut det här en gång för alla, så att vi kan ta alla prover som behövs!
Fortsätt gärna fundera i tråden, om inte annat känns det så jäkla skönt att det finns människor som inte bara "accepterar att det är så, och man får leva med det i ovetskap" utan som engagerar sig och försöker hjälpa.
Tack igen!