Kan inte hålla tätt!
Jag är en kvinna på 25 år som har ett ganska generande problem - jag kan inte hålla tätt! När jag skrattar, nyser eller hostar kissar jag på mig och det är inte bara en skvätt som kommer utan hela blåsan töms verkligen. Och detta utan att jag har någon som helst kontroll över det. Har inte vågat gå till vårdcentralen av rädsla för att inte bli trodd (de flesta med inkontinens är ju betydligt äldre än jag). Någon med teori om vad jag kan göra åt detta själv? Eller hur jag ska formulera mig om jag nu söker vård för det? Tacksam för svar!
Jag hade varken problem att förstå eller tro på dig när jag läste detta. Tror inte du behöver oroa dig för det. Men sen är det ju inte säkert att de vet hur de ska kunna hjälpa dig. Är det kanske bättre att gå till gyn för detta än till vc??
Knipövningar ska väl kunna hjälpa en del. Gör du det?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Hur är det med knipövningarna? Har fött barn?
Du ska absolut söka hjälp för detta! Det är nog barnmorskan du borde kontakta, säg att du har inkontinensbesvär, krångla inte till det.
/Christine
Klart du ska söka vård för det.
Du kan ju alltid ringa 1177 och fråga vart du ska söka vård i din kommun.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 och #2 Gör knipövningar varje dag och har inte fött barn.
#3 och #4 Ska nog söka vård, dock vill jag inte ta det via 1177, utan isåfall blir det att jag går direkt till vårdcentralen alt. barnmorskemottagningen.
Tack för era svar!
Det finns hjälp att få. En av min syrras vänner hade detta problem när hon var 15, och hon fick massa bra hjälp. Sök hjälp och få ökad livskvalité. Det är HELT onödigt att lida.
Man kan få pröva TENS maskiner som har elektroder som hjälper dig att träna upp muskulaturen som krävs. Det finns massa bra hjälp!!!
Men kära nån, inte skall du behöva ha det sådär. Det är visserligen mest kvinnor som fött barn som får de problemen, men visst kan man få det ändå.
Jag känner flera som opererat och det är en förhållandevis lätt operation. Du behöver inte gå till vårdcentralen utan sök en gynekolog. Hon kommer garanterat att tro dig, du är nog inte ensam om problemet. En gynekolog kan antagligen säga vad det beror på, om du behöver medicin, träning eller operation.
Gör det genast och lycka till!

Det är inte bara kvinnor som fött barn som lider av inkontinens i någon form. När jag läste till sjuksköterska tog vi upp det, och var tredje kvinna i Sverige lider av någon form av inkontinens. jag har själv problem fast jag inte fått barn, men inte så att hela blåsan töms. Gå till din vårdcentral, det finns hjälp att få!! Och du är långt ifrån ensam.
#8 Oj, var tredje var mer än jag trodde.

#9 visst är det sjukt! Och ändå pratas det så otroligt lite om det fast det är ett så väldigt vanligt problem…
#10 För jäkla dåligt!
#8 riktigt dåligt att det inte är något man får reda på någonstans… Då hade nog många sluppit skämmas lika mycket!
Medarbetare på Skor iFokus
Såg på tv häromdan att den formen av inkontinens är den allra lättaste att få bukt med. Det finns flera olika sätt, ett var att de lägger in ett "plastband"/"inkontinensbåge" (ett lätt ingrepp under lokalbedövning) som "håller upp" urinröret och som gör att den inte läcker vid nysningar, hostningar, skratt osv. Dom "fixar" inkontinensbesvär väldigt ofta, så inte är det ovanligt. Och inte heller så ovanligt att även yngre personer har dom besvären.
Så kontakta du vårdcentralen och se till att bli av med dina besvär! Inte ska du dras med det längre än nödvändigt.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Här kan du titta på ett klipp (8 min ca) från programmet:
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3056217
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!