Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4162 ggr
Anonym
0

Kliar, svider, är röd

Hej alla!

Jag har sedan längre haft problem med mitt underliv och ofta pratat med um, också varit hos gynekolog. Har använt daktacort vid flera tillfällen, och det har då gått över efter 1-2 veckor. 

Senaste gången jag var på um sa de dock att det inte är en bra salva att använda, eftersom det innehåller kortison. Om jag minnst rätt blev jag rådd att ta pevaryl istället, vilket jag hittade på apoteket men inte i form av salva. Eftersom jag inte hade problem då köpte jag ingenting.

Men, nu har det såklart uppkommit problem igen, och nu är det värre än någonsin. Det kliar, svider, gör ont och är väldigt rött. Gör ont av att sitta ner, stå, träna osv. Allt. Bokar jag tid hos um tar det minst 1 vecka, ofta 2-3, och så länge står jag inte ut. Är också väldigt trött på att jämt gå dit och prova på en massa olika salvor och tips utan direkt resultat. Förutom daktacort då, men det har jag ju blivit avrådd från.

Känner mig väldigt uppgiven just nu, dessutom undrar jag hur man säkert vet att det är Svamp (som de tidigare konstaterat)? Vill inta använda 'fel behandling' ifall det kan skada kroppen på något sätt. 

Det är så tråkigt att det jämt ska vara såhär, och imorgon har jag en viktig match som jag nu inte vet om jag kan vara med på, känns så hemskt att varje steg man tar ska göra ont. 

Alla tips tas vänligen emot, är 18 år och såhär har det varit till och från i ungefär 1-2 år.

OlgaMaria
0

Tar du p-piller? De kan ge återkommande besvär med Svamp.

Annars gäller att försöka minska på socker och kolhydrater. Smörj med kokosolja där nere. Tvätta med bikarbonat löst i vatten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

anki1
1

Det kan tänka att det är licken sklerosis. och det är en hudsjukdom, som hålls i schack av just cortison (dermovatkräm). Be att få ta prov för det nästa gång du är hos gyn. jag har den själv så jag vet. detta är ingen könssjukdom etan en hudsjukdom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anonym
0

#1 Tack för svar! Jag äter p-piller sedan ca 6 månader tillbaka och har haft problem innan, då använde jag p-plåster. Vet inte om samma sak gäller för det?

#2 Aldrig hört om den sjukdomen, men har läst lite om den nu och flera symptom stämmer ju in så ska absolut be om prov om det nästa gång! Finns så mycket man inte vet om, tack så mycket för att du berättade om den för mig!

Något tips på vad man kan göra just nu för att minska klådan? Får hit vänner från ett annat land om bara några minuter och är inte på humör för det, känns inte kul alls att det ska behöva vara såhär nu :(

OlgaMaria
0

#3 Ja, jag antar att p-plåster kan ge samma effekt.

Mina tips lindrar direkt.

Anonym
0

#4 Jag har tyvärr inget av det hemma, har bara babyolja :/

OlgaMaria
0

Raps- eller olivolja kan nog hjälpa lite också.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 3 finns andra varianter av lichen med, om du ber dem kolla eller ta test be dem även beakta  lichen ruber. Inte vanligast att den sätter sig på slemhinnor utan huden, men kan som sagt var även förekomma i underliv

IceTee
0

Vill du undersöka dig igen (vilket jag tycker att man alltid ska göra, aldrig fel med ett andra utlåtande) kan du ringa vårdcentralen! Dessvärre har jag inte några bra tips då jag får liknande problem själv som jag inte direkt har lyckats behandla bort… Finns ju små saker att tänka på som att inte raka sig (jag trimmar för att känna mig lite fräschare, men håret får stanna kvar!) och att försöka lufta så mycket det går, använda bomullstrosor och att inte torka ut med tvål. Men sånt vet du antagligen redan?

Medarbetare på Skor iFokus

Sarah
1

Men har du testat ngn ordentlig svampkur? Visst att man inte ska använda pevaryl för ofta, men om de har sagt åt dig att det är Svamp, så köp det! Även om det inte är konstaterat just nu så känner du ju igen symptomen. Köp en ampull och salva.

Anonym
0

Istället för vanlig tvål, vid rengöring, brukar jag använda denna speciellt när det gäller Svamp ( har diab och får det då och då) samt att jag använder canesteen.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=116151

anki1
0

Det är inte alla gynkliniker som känner till detta. Be att få ta prov. en obehandlad eller felbehandlad licken kan leda till cellförändringar.  Detta är livslångt, men kan gå i skov. så det finns perioder då man kan känna sig bra eller nästan bra. alla som inte får hjälp av svampmedel eller mjölksyre bakterier, gå och ta prov. ni kan skriva sk egenremiss till gyn och berätta vilka symtom ni har och hur det påverkar. Ex intensiv klåda så man river sönder sig. och att ni vill göra en undersökning. lycka till. ps min dotter har också den diagnosen, hon trodde länge att hon hade Svamp liksom jag. jag gjorde prov efter hon fått sin diagnos. så vitt man vet är det inte ärftligt men ibland undra r jag.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Åsa S
0

Det kan ju vara vanlig Svamp, salvor och vagitorer som de som nämnts i denna tråd är inte speciellt effektiva mot Svamp utan ofta kommer det tillbaka efter bara nån eller några veckor. Det finns tabletter man kan ta i munnen som är bra mycket effektivare som ex. diflucan som numera kan köpas receptfritt och ofta räcker det med att ta 1st tablett. Vid svåra svampproblem kan man behöva en längre kur med tabletter vilket då ska ordineras av gynekolog. Oavsett så anser jag att har man svåra problem med underlivet är det en bra gynekolog man bör gå till INTE ungdomsmottagningen ifall de inte har en bra gynekolog anställd (en barnmorska är inte samma som gynekolog). Många gynekologmottagningar kan man boka tid hos utan remiss + ofta är inte väntetiderna långa

Anonym
0

Tack så mycket för alla svar, ska läsa mer noggrant när gästerna inte är omkring. Jag ringde um idag för att boka tid (även om jag håller med er om att jag hellre bör gå till gynekolog, ska försöka ta mod till mig att orka gå dit igen, tycker det är väldigt jobbigt, obehagligt och gör ont) men för att få prata om att boka tid fick jag en tid på tisdag(!?) och då är det liksom lite sent, gillar inte den nya tekniken, ville bara prata med någon…

I alla fall, provade jag rapsolja som #6 nämnde, tack det hjälpte lite för stunden i alla fall! 

#8 Jo, sånt har jag fått koll på och håller mig borta ifrån, känns som om jag undviker allt man inte ska göra men ändå blir det såhär :/

#9 Men hur vet de att det är Svamp bara genom att jag säger att det kliar och är rött? Ingen har ju kollat, enbart en gynekolog för 1 år sedan och då fick jag order om daktacort, men efter det har ingen tittat och då känns det liksom inte bra för mig, vill helst ha det konstaterat. Men du har rätt, om det är Svamp borde jag ta en ordentlig kur. Är bara rädd för att det kanske inte är så bra om det nu inte skulle vara Svamp? :/

#10 Tack, ska ta mig en titt! Brukar använda babyolja men vet inte vad som är bäst egentligen.

#11 Nästa gång jag vågar mig iväg/kommer iväg till gynekolog ska jag be om det, tack!

#12 Tack! Jo jag håller med dig, skulle hellre gå till gynekolog nu än um, blev bra mottagen där förra gången och de förstod hur jobbigt jag hade det. Ska nog försöka ta tag i det och boka tid, men tycker att det är så jobbigt att förklara vad som är fel och sedan rätt obehagligt under undersökningen. Kanske känns bättre om jag har min pojkvän med mig, men det blir svårt att komma ifrån nu när vi har gäster i en vecka.

Jag uppskattar verkligen alla era svar, jättemycket, tack❤️

Sarah
0

En svampkur är inte hela världen. De är receptfria av en anledning. Visst det är inte bra att göra själv hela tiden utan läkare som kollar, men en gång eller två är inta hela världen. Dactacort är inte lika kraftfull och får du inte bort allt så ligger det kvar och stör. Men 3 dagar pevaryl ampull och salva några extra dagar borde få bort det.

IceTee
0

Jag hade råd frågat apotekapersonal innan jag använde svampmedel utan att vara säker på att jag fått Svamp, men nu är jag också väldigt nojjig! Det är ju receptfritt och kanske kan gå hur bra som helst att använda en gång utan att man har Svamp, men jag hade nog rådfrågat i alla fall!

OlgaMaria
0

Googla huskurer mot Svamp. Finns mycket du kan göra utan att köpa mediciner. Men sen behöver du hitta orsaken till att det blir så här. Om du inte äter massa socker och kolhydrater så är det kanske pga p-medlen. Väldigt många har blivit av med sina svampbesvär då de slutat med p-medel.

Anonym
0

Hej igen, tack för alla svar 🌺

Jag var till apoteket och pratade med en i personalen, köpte pevaryl (tablett+salva) och har använt salvan sedan i måndags. Är så otroligt irriterad på mig själv för att jag inte har slutat när jag märkt att det bara blir sämre, nu svider det outhärdligt mycket och jag har 'röda utslag' som nästan går upp på rumpan. Är väldigt rädd för vad det kan vara för fel och ska till vårdcentralen imorgon för att testa halsen då jag har även varit sjuk till och från i en månad, och tänkte då höra om man kan få någon 'akut-tid', någon som vet något om det?

Tycker verkligen sånt här är läskigt och obehagligt, man vill ju bara att det ska bli bra, och så blir det värre istället..

Karmatarerskanise
0

#17 Bra, se till att få det kollat. Och berätta gärna vad det är när du vet.

IceTee
0

#17 jag märkte att mina besvär blev mycket värre de första dagarna när jag behandlade med Svamp, men sen försvann de helt! Har för mig att det är en biverkan faktiskt

Karmatarerskanise
0

#19 Det ska dock inte sprida sig under behandling.

IceTee
0

#20  förstod det som att symptomen bara blev värre. Men om de sprider sig tycker jag man ska avbryta direkt och ringa vårdcentralen! De brukar kunna ge snabbast hjälp!

Anonym
0

Skulle till vårdcentralen efter lunch, men just idag har de så klart stängt och sen är det ju helg.. Funderar på att gå och prata med någon på um ang. hur jag ska göra, men det brukar vara svårt att få hjälp där tyvärr :/

Karmatarerskanise
0

#22 Ja gå till ungdomsmottagningen. Men det låter konstigt att vårdcentralen har stängt en vardag.

IceTee
0

#22 om du inte får tag på någon, ring 1177 i alla fall!

Aristarcos
0

Finns jourcentral också, om då mår så dåligt av det, är det ju bara åka dit även efter normaltid, hoppas att du får hjälp.

Anonym
1

Hej igen!

Gick till ungdomsmottagningen och ångrade mig på en gång då jag återigen blev väldigt dåligt bemött av receptionisten. Hon nästan skällde ut mig för att jag använt något som de inte 'bekräftat', försökte förklara att jag rådfrågat på apoteket och att barnmorskan på um sagt åt mig att använda pevaryl förra gången jag var där, men hon lyssnade inte. Det var inte så kul att höra, men sen fick jag träffa en helt underbar och empatisk barnmorska som tittade och konstaterade att om det är svampinfektion så är det en riktigt rejäl en. Berättade att jag använt daktacort förut och hon sa att jag borde använda den igen nu och sen fick jag även en tablett utskriven att svälja (förstod det som att hon eg. inte fick ge ut den för att hon inte är gynekolog eller doktor, men de hade några skrivna recept undanstoppade i nödfall). Berättade att jag blivit avrådd från daktacort av barnmorskan på um för bara några veckor sedan för att kortison inte är bra för kroppen men hon sa att om man bara använder det någon gång per år är det lugnt. (Lite jobbigt när barnmorskorna på samma um säger olika saker.)  Sedan sa hon att om det inte blir bättre måste jag komma tillbaka så de får inkalla gynekolog/doktor, för hon ville verkligen inte att jag skulle gå runt och ha så ont. Det värmde ❤️

Så nu hoppas jag på att det blir bättre. Det jobbiga är ju att de gånger jag använt daktacort, har det alltid kommit tillbaka igen efter :/

Karmatarerskanise
1

#26 Hoppas det blir bättre nu!

Anonym
1

#27 Tack Hera, det hoppas jag med!

IceTee
2

#26 vad skönt! Hoppas det går över nu och du får ordning på allt, det är inte kul med besvär i underlivet!

Anonym
0

Hej igen,

Skulle nyligen ta tabletten och läste igenom bipackssedeln för säkerhets skull, och det står att man ska informera sin läkare om man tog en del olika mediciner, och bland dem fanns p-piller med! Barnmorskan frågade ju om jag tog några mediciner men jag tänkte inte alls på att nämna p-piller då. Någon som vet något om detta eller borde jag försöka få tag på någon barnmorska eller läkare innan jag sväljer tabletten? Det är bara en tablett jag ska ta, och inte så stora mängder dagligen som står i bipackssedeln.

http://www.fass.se/LIF/product?docType=&specId=&userType=&nplId=20110108000056& Står där under punkt 2.

Ha kollat runt lite och det här verkar vara något liknande (om inte samma?) den tablett jag ska ta? Jag ska ta Fluconazole Accord. Här står det i så fall att p-piller är okej https://www.pfizerhalsa.se/svamp-i-slidan

Står även detta om Diflucan: Orala preventivmedel (p-piller) kan användas samtidigt med en enstaka kapsel Diflucan 150 mg.

🤔

Karmatarerskanise
0

#30 Tror det handlar om att tabletten drar ner p pillrets effekt. Men ring 1177 och fråga

Anonym
0

#31 Okej, jag har inte haft 6 på ca en månad på grund av svampen och kommer inte ha det veckorna framöver heller.. Tycker det är så himla jobbigt att ringa och prata om sånt :( Speciellt när hela familjen är hemma och jag måste stänga in mig i mitt rum och prata tyst så ingen hör.. Får försöka ta tag i det. Tack för tipset!

Har läst massa forumstrådar om Svamp, usch vad hemskt det verkar kunna bli om man inte blir av med det.

Avskyr verkligen det här, har aldrig haft några problem innan jag skaffade pojkvän/hade 6/började med preventivmedel..

Anonym
0

#31 Du hade rätt Hera! Får bara vara försiktig framöver eftersom det kunde påverka effekten på p-pillret under ett tag. Ingen fara alltså.

Känns skönt att börja våga gå till gyn, um, ringa 1177, prata med andra om det här osv. Skulle jag aldrig vågat för bara ett tag sedan.

Nu hoppas jag på det bästa, tack för all hjälp allihopa!❤️

Karmatarerskanise
0

#33 Bra gjort :)

Håller tummarna för dig!