Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 1353 ggr
Anonym
0

Vad räknas som stort ärr?

Efter många år av självskador så känner jag att mitt omdöme om vad som räknas som ett stort ärr är ganska rubbat. Såg tex en som mådde jättedåligt för ett ärr han tyckte var väldigt stort och jag tänkte *ehh, det är ju litet!*. Det var ca 3cm långt tror jag.

Så vad räknas som stort?

OlgaMaria
0

Ja det beror väl vad man jämför med. Har man inga andra ärr så tycker man nog att ett tre cm ärr är stort. För mig är det litet då jag har två stora operationsärr på minst typ 10 och 20 cm, men jag hade nog tyckt att ett 3 cm ärr var stort innan jag fick dessa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
1

Människor kan ju må dåligt av alla möjliga saker med kroppen förutom ärr så det beror nog alldeles på vem personen är.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Beror på vem man frågar.

Intehärutandär
0

Beror helt på vilken man frågar, vilket ärr man talar om, vart det sitter, hur det ser ut osv. Har det t ex läkt fel o buktar ut mycket, så man man skära bort o sy om. Då kan samma ärr accepteras på ett annat vis kanske. Finns också ärr som sitter i vägen o gör onytta.

[Túrwen]
0

Jag har flera ärr varav ett skulle kunna definieras som stort (de flesta syns knappt längre). Har tagit bort fläckar på huden årligen i ett par år nu och ett utslag som jag har är lika stort som min handled. Nu har jag väldigt smala handleder men för att sitta så nära  den lilla handleden som det gör så ser det stort ut.

Skulle nog hålla med #4 här.

Anonym
0

Det verkar vara väldigt individuellt om vad som är ett stort ärr. Jag vet ju att jag har ett väldigt stört tänk runt just storlek på ärr pga mitt självskadebeteende så jag har ingen aning om vad som kan räknas som stort, därav frågan. Jag har bla ett som är 11,5 cm långt men eftersom det bara är drygt 1mm brett på bredaste stället så räknar jag det som ganska litet men jag har flera gånger fått chockade reaktioner på mina ärr så jag antar att de måste räknas som stora av de flesta

javetinte
0

Jag har aldrig skärt mej själv, så jag har inte några ärr nästan över huve taget. Därför skulle jag nog anse ett på 3 cm som ganska stort. Det beror kanske också på vart de sitter, för på armen kanske de inte är lika i vägen som om de skulle sitta på kinden. Men de största jag har är typ en halv cm och inget jag stör mej på. Det fick jag för att jag råkade spetsa handflatan in i en penna hehe. 

Men jag tycker att 3 cm ärr av självskadebeteende är ändå stort. För de är såna saker som inte skulle behöva hända. /: Om ni förstår. Jag känner att jag skriver lite luddigt.

jela96
0

Tycker inte det finns något att räkna som 'stort ärr' det är olika för olika människor. Jag tycker jag har ett stort ärr (är väl kanske 1 cm stort) men det sitter i ansiktet vilket gör att det syns mycket bättre. 

Håller även med 7# 
Min pojkvän har flertalet ärr på en armen (några som är ca. 3 cm stora och ett som är kanske 10 cm) men det syns väldigt mycket.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram