hjälp!!! Mens!!!
Om en månad åker jag till Australien, eftersom jag har mens nu säger min mensapp att jag ska ha mens då! Jag har haft mens fyra gånger tror jag, fick min första i sommras. Det är ganska länge mellan mina mensar oftast mellan 37-39 dagar. Ungefär varannan gång blöder jag riktigt mycket och varannan gång riktigt lite. Jag har lite frågor:
Varför blöder man olika mängder olika gånger?
Eftersom jag har mycket mens nu, statistiskt sett ska jag väll ha lite nästa gång, eller hur?
Om jag får mens i Australien kan jag bada/sola då?
Jag vill inte ha tampong, eller asså, det spelar ingen roll om jag har tampong eller inte men problemet är det att jag inte får in den… Hur kan jag lättast få in tampongen? Vad ska jag tänka på om jag använder tampong?
Om jag inte använder tampong, hur kan jag göra då? Funkar det att bada utan om man inte blöder så mycket?
Tack i förhand <3
Skulle tipsa om att köpa en menskopp, då man kan göra allt man vanligtvis kan göra i den och den behöver i regel bara bytas 2ggr/dag vad jag läst. Har själv ingen erfarenhet av menskopp men har endast läst gott om den och ska köpa en själv när jag kan ta mig råd.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Du kan också äta .. minns inte vad det heter.. med medicin från apoteket som minskar blödning eller gör så den uteblir helt. Jag tror man måste få det på recept, är lite osäker, men det kan vara ett alternativ.
#1 Jag vill inte använda menskopp, vågar inte.
#2 Jag vill hälst inte äta någon medicin
#1 menskopp är bra och jättesmidigt, men om dom inte ens kan använda tampong tror jag det kan bli svårt med menskopp😕
Löste att man kan skuta upp mensen på något vis hos en ungdomsmottagning!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Jag vill inte skjuta om den eller liknande. Jag vill bara veta hur jag kan "hantera" den.
I början när man fått mens brukar mensen vara oregelbunden och kan variera i mängd. Det brukar ändras.
Brukar det vara lite varannsn gång är chansen stor att det blir så nu med.
Man kan bada, men jag avråder från pool om du inte kan ha tampong. Skulle det rinna till kan det synas och det känns inte snällt mot andra badgäster ;) Badar man i havet kan det rinna längst benet när man går upp. Sola är ju inga problem.
Testa föra in en minitampong med glidmedel på och testa olika ställningar. Tex att huka eller ha ena benet på toalettstolen.
Använder du tampong ska den bytas direkt efter bad
Testa minitampong som #7 skriver. Jag hade också skitsvårt att få in tampong i början men med vaselin och tålamod så går det! 👍
Eftersom du precis fått din första mens så är det väldigt klokt av dig att avstå medicin m.m. Men har du testat tampong storlek mini? Gör som föregående talare, testa olika ställningar m.m. Jag brukar sitta på toan lite framåtlutad och då får jag in den bäst :) Du kan nog även be ungdomsmottagningen om hjälp med tampongen så kan dom visa dig lite :) Lycka till!
I Australien skulle jag inte rekommendera att bada när du har mens. De har en hel del hajattacker där och hajar dras till blodlukt, så att bada med mens kan innebära en risk både för dig själv och andra badande.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Kroppen är som den är, vissa kvinnor får jätteregelbunden mens, andra oregelbunden, vissa får jättemycket, andra lite. Speciellt i början kan det vara oregelbundet med olika stora blödningar, det tar lite tid för kroppen att komma in i rutinen typ :)
Om du får mycket eller lite nästa gång är svårt att veta, speciellt eftersom du inte haft mens särskilt länge än. Ha med dig mensskydd så det räcker även för en stor mens. Det finns tygbindor att köpa, som man kan tvätta och återanvända om det känns drygt att packa med mycket mensskydd. Det finns ju helt säkert att köpa där också, om du känner för det.
Du kan sola som vanligt med mens. Om du vill bada är det vanligast att man använder tampong (tror menskopp också funkar, men du ville ju inte ha det så då spelar det ingen roll :)) Men om du inte kan få in tampongen så blir det lite svårare.
Det finns olika storlekar på tamponger, har du testat den minsta? Läs igenom intruktionerna på pappret i paketet och försök härma. Det är lite krångligt i början men de flesta brukar lära sig så småningom. Den ska sitta en bit in, bara snöret ska hänga ut. Om tampongen sitter för långt ut så gör det ont, det ska inte göra ont.
Sedan är en del känsliga när man för in den, jag kan få en brännande smärta när jag för in tampong ibland, då är det bättre att låta bli. Oftast går det lättare att få in tampong när man är i mitten av mensperioden, då är slidan lite öppnare än vanligt, och mensblodet gör det lite glidigt. Ibland kan lite glidmedel hjälpa för att föra in den. Testa att stå/sitta i olika ställningar också när du för in den, att stå med ena benet på toasitsen kan hjälpa ibland tycker jag.
Om du inte blöder särskilt mycket så tror jag att du kan bada utan mensskydd, det beror ju också hur pass känslig du är för att du skulle blöda igenom. Vissa bryr sig inte alls, andra tycker det är jättejobbigt.
Annars när det gäller tampong, om du får till ett sätt att använda det som funkar. Den ska bytas några gånger per dag, men om du är känslig som jag så byt inte för ofta, då blir det lätt torrt och irriterat i slidan. Byt när tampongen är full, då brukar den komma ut rätt lätt när man drar lite i snöret. Och om du badar med en tampong så fylls den ju med vatten istället för blod, byt till en ny när du kommer upp ur vattnet. :)
och angående #5 man kan skjuta upp mensen, men bara om man har p-piller. Eftersom ts nyligen har fått sin mens, och inte vill äta medicin, så känns det inte som att det är tillfälle att börja med p-piller :) Man ska helst ha tagit p-piller några månader också innan man skjuter upp mensen.
Hoppas att du har fått lite klarhet! Kram :)
#10 jag tänkte på det också.. men hur pass stor risk är det egentligen? Blodet måste ju färdas långt för att en haj ska märka det, och man blöder ju inte så mycket… Jag tycker det känns lite orimligt… men jag vet inte o:
Hajar känner blodlukt på flera kilometers avstånd och det behöver inte alls vara mycket, så orimligt är det inte.
/Sjöis
Men jag menar, finns det någon ordentlig forskning på det? Folk kan ju trampa på snäckor och börja blöda också, på stora stränder händer det förmodligen ofta. Och om de känner blodlukt på flera kilometers avstånd borde de nästan vara där hela tiden.
Jag googlade lite och hittade inget som skulle stärka det, snarare tvärtom att hajar inte är intresserade av vårt blod. det är tydligt annorlunda är t.ex. uttrars blod och liknande.
Men som sagt, jag vet inte. Och jag ska inte stjäla tråden för denna diskussionen :)
Nej, vad jag vet finns det ingen forskning på det men det kanske är en onödig risk att ta.
/Sjöis
#15 Många stränder har nät som skydd.
tycker också det är synd att skrämma upp folk i onödan om det inte finns någon risk, det finns kvinnor som djuphavsdyker när de har mens, och det har gjorts ett par undersökningar. vad jag kan se har man inte sett några tecken på att hajar bryr sig om människoblod alls. Så personligen tror jag inte att det är någon risk.
Men i alla fall! självklart är det varje persons eget val. :)
#17 Då djuphavsdyker de nog knappast utan mensskydd. Det är skillnad om man använder tampong eller menskopp, men i TS fall skulle hon i så fall bada helt utan mensskydd.
/Sjöis
#18 Men om hajar inte alls är intresserade av blod så har det ju ingen betydelse om man har skydd eller inte. Jag har googlat och om du vill kan jag skicka länkar till dig som styrker det jag säger, skicka pm i så fall. Oavsett borde vi inte sno tråden mer nu.
Hajar ÄR intresserade av blod, du får nog googla lite till, med fördel på engelska.
/Sjöis
#20 Med tanke på hur många som varje dag badar längst landets stränder garanterar jag att många som har mens badar. Skulle mens vara en risk hade det stått varningar på stränderna "bada inte med mens eller sår"
#20 haha jag googlar på engelska, och jag hittar folk som argumenterar för att det ökar risken, med filmer som källa, och personer som säger att det inte är någon fara, som har undersökningar som källa.
Primolut Nor tror jag några i tråden syftar på som uppskjutande piller? Jag har själv använt det ett par gånger när mensen riskerat att komma just som jag ska iväg på grejer när det helt enkelt är osmidigt att ha mens. Primolut Nor skrivs på recept men jag vill minnas att det var lätt att få ut vid kontakt med vårdcentralen. Tror man tar tabletterna senast 3 dagar innan förväntad mens, och sedan max 2 veckor? Fungerar jättebra, sedan kommer mensen strax efter att man slutat med pillren. Det tycker i alla fall jag är ett bra alternativ om det är en badsemester man ska på och man inte känner sig bekväm med att ha mens just då. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#24 ah, det visste jag inte att det fanns! Bra att veta :)
Tack så mycket för alla svar! :) Jag ska prova föra in en mini..
Ett tips med tamponger som jag gjorde i början är att köpa med hylsa! Då förs den in längre, och hylsan är hal, så den glider in väldigt lätt! Tyckte att det var väldigt smidigt när jag började använda tampong!
Medarbetare på Skor iFokus
#26 har du förresten mens just nu? För man ska inte använda tamponger när man inte har mens. Slidan är mer trång och inte lika fuktig som när man har mens och det gör det svårt att föra in.
#27 bra tips!
#28 Står i ts att hon har mens nu.
#29 sorry, my bad ^^
Cyklo-F heter läkemedlet som gör att man blöder mindre. Finns likadana läkemedel fast med andra namn också : ) går att köpa på apoteket!
http://sirinulot.wordpress.com/
Tänkte bara flika in och vara lite besserwisser och säga att normalt sett så är inte hajar sugna på vårt blod. De har inte utvecklat smak för oss och är anledningen till att så många enbart blir bitna och inte helt uppätna.
Men för att återgå till mensproblemet.
Jag skulle också rekommendera dig en hylsa som hjälper dig med tampongen.
hade jag varit orolig för mensen och bad så hade jag doppat mig lite fort och sen gått upp och solat eftersom jag tycker det är skönare :) Men det kanske är lite tråkigt att ligga på stranden helt ensam.
Where you invest your love
you invest your life
Du kanske kan testa nu när du har mens och är hemma, att bada badkar under mensen, det kan ge dig en uppfattning om hur mycket du blöder? Dock så syns det mer i badkar än på strand, eftersom det är mycket mer vatten på stranden, mer rörelser och botten är inte kritvit. Men det kanske ändå kan kännas bra att testa?
#33 Jag skulle vilja säga att det är en hörsägen. Det finns inga studier gjorda på det … av naturliga skäl. Men Det finns statistik gjorda på hajattackerna och mensblödande kvinnor.
Hur som helst. TS vill inte ha binda, vill inte ha OB, vill inte ha medicin.
Mitt råd är att inte åka till Australien överhuvudtaget, för det finns så många farliga djur där, även i stan… skorpioner, Webfunnel (giftig spindel-googla) farliga snäckor med gift som kan döda 14 personer på 4 minuter, stenfisk som kan göra dig dödligt sjuk, giftiga havsormar, dödligt giftiga maneter med kilometerlånga tentakler. En tentakel räcker för att du ska dö.
Vill du verkligen åka till Australien?
PM mig om du vill skänka bort biljetten.
#35 det finns tydliga studier som bevisar det, givetvis så har jag dom inte i huvudet precis när man behöver dom. Men jag kan pm dig så fort jag har mina källor i huvudet igen. 🙂
Where you invest your love
you invest your life
Försökte skoja till det lite i #35, bara så ni förstår 😃
Med tanke på hajarna hade jag inte gjort det men det beror på hur skrämd man är av det där…tror iofs med tanke på olyckorna att badstränderna är säkrade. De områden man ska hålla sig borta ifrån är där det finns rikt på säl och väldigt långt ute. Tror inte det ska vara något problem att bada lite.