Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 1812 ggr
[Jappi]
0

Bada med mens? Panik

Hej! Jag är tolv år och ja jag har mens och jag ska ha mensen ungefär inom 8 dagar! Men har ett problem den 21 januari ska jag bada med klassen och eftersom jag är rätt ung så är jag ju ja oskuld och liksom då har jag hört att man inte kan använda tampong så vad ska jag göra?? Tacksam för hjälp!

Lia
7

Huruvida man haft sex eller inte påverkar absolut inte förmågan att använda tampong! Det enda som påverkar om du kan använda tampong eller ej är ifall du vet hur man gör eller ej. Ibland måste man träna på att få in den rätt. Om den inte känns när du satt in den så sitter den rätt, och då kan du bada med den. Tänk på att byta direkt efter badet. Men träna inte när du inte har mens, det är inte bra och kan göra ont.

Tjeja
2

Nja det där med tampong handlar helt om hur du själv känner och har ingenting med oskuld alls att göra! jag använde tamponger i 5 år innan jag förlorade min "oskuld"

Du har ju tid kvar på dig så prova istället! Storleken på tampong väljer man efter hur mycket man blöder. Men är du rädd att prova en större tampong för att du blöder mycket kan du istället ha små och byta ofta. dvs kanske byta en gång i timmen istället för  2 ggr på en dag.

Så köp små tamponger och prova först! Smörj in med lite vasselin om det känns torrt och tar emot så går det lättare. Prova på och lycka till! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Myrra
2

Om du känner att det känns jobbigt kan du väl bara be din mamma skriva en lapp att du avstår badet den dagen.

Karmatarerskanise
2

Att man är oskuld har som sagt ingenting med tamponger att göra.

Testa och se. Funkar det inte så berätta för läraren.

#1 träning är BRA vid mens. Man BÖR röra på sig för att dämpa smärtan.

[Jappi]
2

Okej tack för alla svar ja precis det kan jag ju också #3 men vill så gärna men hoppas den kommer tidigare för jag har redan mensvärk och har haft det sen i förrgår :/ men ska köpa mini tamponger då! Tack :)

Lia
1

#4 Inte träna som att röra på sig, utan träna på att sätta i tampong 😉 Det är inte bra att sätta i tampong när man inte har mens. Läs hela inlägget en gång till så förstår du nog hur jag menar (med tanke på att jag använde ordet "träna" högre upp i texten i ett sammanhang) ^^

Tjeja
0

#1 det är ingen som helst fara att träna sätta tampong utan mens! det som gör ont är ju om man spänner sig och/eller är torr. Är man torr kan man bara smörja in tampongen med lite vaselin eller glidmedel så den blir lite hal helt enkelt.

Finns inget farligt med att träna när man inte har mens ö h t varför skrämmas i onödan? gör det ont är det bara prova smörja eller låta bli att öve mer om det känns jobbigt.

Däremot är det onödigt att låta tampongen sitta kvar för länge när man inte har mens för då kan man bli torr och få besvär i onödan. Men träna på att sätta in och ha den där i några minuter är ingen som helst fara!

Lia
0

#7 Känner man sig bekväm med det och är noga med vad man gör så kan man väl hålla på med det, men jag skulle aldrig få för mig att göra det, så jag delar med mig av mina tips. Och då är det ju bra att du delar med dig av dina :)

[Jappi]
0

Okej för vad tipsar ni för mini tamponger då?? ( vet att vi har en normal tampong hemma ( storlek alltså ) kan jag testa med den när jag inte har mens alltså?

Karmatarerskanise
0

#6 Oops! Förlåt 🙂

Tjeja
1

Jappi du kan absolut prova med den normala tampongen om du vill! går den bra finns ingen anledning att köpa mindre heller sedan om du inte blöder väldigt lite.

Risken med att använda tampong som är "för stor" eller för länge när man inte har mens är att man kan torka ut slemhinnorna. Då kan det börja svida och blidas Svamp. Det i sig är helt ofarligt men onödigt och obehagligt. Så därför är det smartare med mindre storlekar som man byter oftare istället.

Så, farligt är det inte, ont kan det göra om man spänner sig eller är för torr eller försöker trycka in tampongen i slidväggen istället för vaginan (hålet). Men det är helt ofarligt bara obehagligt och onödigt.

Men vill du gärna använda tampong ska du inte ge upp direkt om det råkar kännas obehagligt utan försök igen på ett lite annorlunda vis, annan riktning, mindre storlek eller smörja lite mer.

Det enda som är farligt med tampong är om den sitter alldeles för länge, så många timmar att det börjar växa bakterier. Men byter du tampong flera ggr om dagen är risken nästan obefintlig.

Lycka till med testandet!

IceTee
1

#7 jag har hört att eftersom det inte finns så mycket "glid" när man inte har mens så kan man skada slemhinnorna! Dessutom vill man absolut inte att tampongen suger upp flytningarna i slidan och torkar ut slemhinnorna! Jag skulle inte rekommendera någon att stoppa in en tampong utan att ha mens i alla fall, men jag använder inte tampong alls heller, tycker bara det ställer till det i fiffin! Förresten, är du helt säker på att vaselin är okej att ha i slidan? Låter lite mysko för mig… Dock så har jag inte läst på om det alls, är bara super-nojjig med vad jag stoppar upp där!

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

#12 Du har även rätt där. De e inte bra att stoppa in en tampong i slidan när man inte har mens. De blir inget blid å de torkar ut slemhinnorna. De är därför man även ska ha binda i slutet av mensen! :) Vasselin har jag hört att man kan ha där nere men de e inget jag själv vill stoppa i ^^ hahahaha

Tjeja
0

det är skillnad på att gå omkring och ha en tampong när man inte har mens och att prova stoppa upp den och känna hur det känns! Läser ni mitt inlägg igen så ser ni att jag skriver det att man inte ska ha en tampong sitta inne länge utan mens och vad som kan hända då.. 

det är fortfarande helt ofarligt att prova och skulle man glömma den där inne i flera timmar är det värsta som kan hända att man får Svamp. obehagligt men ofarligt!

IceTee
0

#14 fast även om man bara har inne tampongen 5 minuter måste det också kunna skava och ställa till det? Men jag har som sagt aldrig fått tamponger att fungera, de bara torkar ut och förstör slemhinnorna och allt, så jag kanske är onödigt nojjig helt enkelt! Har dock alltid blivit rådd att testa när man har mens då den glider in mycket lättare!

Trollan92
0

#15 Du kanske blöder mindre. Så kan de torka ut slemhinnorna? :)

IceTee
1

#15 jag har faktiskt ingen aning om hur mycket som är normalt att blöda, men tror jag blöder lite mindre än standard (tar mer än 8h att fylla upp en normaltampong t.ex. och ibland kan jag inte ens "fylla" en mini)!
Finns det någon tabell någonstans där man kan jämföra tro? 😃

Trollan92
0

#17 Då blöder du lite :) va glad för de! :p hehe

IceTee
1

#18 äsch, jag har mensvärk som väger upp det 😃 en gång låg jag och grät på badrumsmattan för att jag inte kunde ställa mig upp och allt snurrade… dock brukar det inte vara värre än att jag måste sätta mig ibland bara om jag lyckats ta lite smärtlindring (panodil och pronaxen, fick tips från 1177), p-ringen har gjort underverk för det!

Lia
1

Jag blöder också ganska lite 😃 Ca 3-4 dagar, och det räcker med ett paket libresse tamponger per gång. 15:- per månad är inte fy skam. Dock kostar alla mediciner som jag måste "droga ner" mig med, så det blir inte billigare ändå.

IceTee
1

#20 ja, mina mediciner väger nog också upp kostnaden för mensskydden… jag har nästan fyllt högkostnadsskyddet på ett halvår, det är inte fy skam! Sist jag köpte medicin så kostade det 14 kr, haha 😃

Lia
0

#21 Haha, oj shit! Jag fyllde också högkostnadsskyddet när jag åt litium och antidepressiva, men nu förvånar det mig att jag inte gör det längre. Vid mens behöver jag xylocain, extra stark alvedon, tramadol och ibland svampmedel. Och det är endast dessa dagar. Mycket märkligt, men det gör ju inget 😃

IceTee
0

#22 haha, ja! Dock har jag fått prova väldigt många nya mediciner i år (2014) så det blev ju en hel del…

Ladydragon
1

det finns även tamponger med införingshylsa (Tampax) brukar finnas att köpa i mataffären 

själv använder jag sällan tampong men om jag gör det så blir det alltid med införingshylsa tycker det är mycket lättare o smidigare

Tjeja
1

Jag föredrar menskopp framför tampong istället. Mer hygieniskt, miljövänligt och bevarar slemhinnornas fuktighet fast mensen samlas upp. Dessutom toppen när man ska bada etc… ett bra skydd som hindrar att bakterier utifrån letar sig in när man badar så som kan ske med tamponger som suger åt sig vattnet utifrån när det kommer åt precis som mensen inifrån. 

Finns att köpa på flera olika sidor/försäljare på nätet så bara att googla läsa sig fram till vilken sort man själv känner sig mest tilltalad av.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp