Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 3590 ggr
[SisselaJ]
2

Gravid trots p-piller?

Jo jag har tänkt på det där med att bli gravid trots att man går på p-piller och sköter det. Inget preventivmedel är ju 100% säkert och plötsligt kan det ju hända.

Är det inte svårt att få reda på att man är gravid? Med tanke på att blödningarna inte är riktig mens kan väl de komma även om man är gravid? Och i vissa sorter är det normalt att mensen upphör helt, hur ska man då veta? Jag har googlat lite för att se vad andra skrivit och då har jag läst att gravidtest kan visa ett falskt negativt och att blödningarna kan fortsätta precis som innan.

Vad vet ni om detta? Kanske någon som har erfarenhet?

ChristineL
0

Jodå, man kan blir gravid. Och man kan vara gravid och ha blödningar ändå, det är normalt men ovanligt. Om man av någon anledning misstänker graviditet så är det bara att köpa ett test, eller gå till umo/mvc och be att få göra där. är det negativt och misstankarna finns kvar så vänta en vecka eller så och gör ett nytt. För att det ska vara så tillförlitligt som möjligt så ska man göra det med första morgonurinen och följa instruktionerna noga! Testet är inte giltigt om man läser av det för sent eller för tidigt.

Jazmin1e
0

Jag är väldigt paranoid att jag ska bli gravid trots p-piller så har tagit test några gånger. 😮 Som tur är har det bara varit jag som inbillat mig.

[SisselaJ]
0

Personligen är jag inte det minsta orolig över att jag är gravid, utan är mest nyfiken hur det egentligen skulle kunna märkas om man nu går på p-piller. För enligt mig skulle en person kunna gå i flera veckor innan man ens väcker några misstankar.

Men som ni ovanstående skriver, test borde fungera oavsett! 😉Det är mest att man ska ju få en anledning att ta test också.

[EvelinaL]
0

Jag har p-ring och har inga blödningar och därför inte kunnat se ifall min mens uteblir osv. ibland har jag haft ömande bröst och mått illa och då har jag tagit graviditetstest men det har alltid varit negativt och brukar vara något jag får innan min mens så det finns ju tecken som man kan vara uppsiktig med ifall man inte får sin mens regelbundet.

[WickedAlly]
0

Många blir ju svullna och gasiga i början, så det skulle ju kunna vara en anledning att misstänka graviditet. Eller om brösten plötsligt blir ömma, och de inte brukar vara det i vanliga fall.

IceTee
0

En del kan ju märka det på att de helt plötsligt börjar må väldigt illa! Läkarna testade mig ett par gånger trots att jag använder p-ring (jag sökte för magproblemen)

Medarbetare på Skor iFokus

Elinim
0

En kompis till mig åt ppiller och hade inga blödningar alls, och blev gravid. Hon hade inte en tanke på att det kunde vara det, men gick till gynekolog pga magont. Då var hon gravid i 13e veckan och det var för sent med abort. Så man får vara uppmärksam på kroppens signaler!

fruktgumman
0

Jag blev gravid tidigare trots p-piller-ätande. Mina bröst blev jätteömma och jag kräktes på morgnarna. Gjorde ett test som visade positivt.

tlover
8

#7 Fast man får ju göra abort fritt upp till vecka 18 i Sverige och även efter det får man göra abort av särskilda skäl (det bedöms av läkare).

Eller bor/bodde hon i nått annat land kanske?

l'm back

[Ily143]
0

När jag var hos UMO sa dom att det inte är någon chans att man blir gravid så länge man tagit p-pillerna som man ska och inte har haft diarré eller kräkts.  Sen så var det en annan läkare som sa till mig att om man har regelbundna blödningar så är det ett säkert tecken på att man inte är gravid. Är detta då inte sant?

[EvelinaL]
0

Inget prevetimedel är 100% säker alltså finns det en risk att bli gravid. Man kan också vara gravid och få blödningar dock vet jag inte hur de är jämfört med ens vanliga mens.

tlover
1

#11 Med tanke på att det finns vissa som åker in på akuten med "magont" och sen föder en fullgången unge så gissar jag att det kan vara ganska likt (allas mens är ju olika tex, vissa får ju väldigt lite mens).

l'm back

[SisselaJ]
0

Ja det hela är väldigt förvirrande och självklart individuell.

Men jag tror såhär: skulle man bli gravid skulle man få annorlunda blödningar och gravidsymptom.

ChristineL
1

#13 - Det är inte heller säkert ;) Jag var i stort sett symptomfri hela förra graviditeten.

[SisselaJ]
0

#14  Ja man ska aldrig säga aldrig! men kanske att majoriteten ändå får de symptomen! Äh det är ju så himla mycket beroende på person 🤪

mollyt
0

Visst kan man bli det. En av mina barndomskompisar blev gravid trotts p-piller, när hon blev misstänksam och gjorde ett test så bokade hon tid hos gynekolog som då gjorde ultraljus och konstaterade att hon var i v.29 redan. 

Jag hade ingen riktig mens under åren jag åt p-piller så då gjorde jag graviditetstester varje/varannan månad för att känna mig bekväm och säker.

Trollan92
0

#16 Fast om man är i månad 7 så borde ju hon haft mage?

mollyt
0

Hon hade väldigt lite mage, hon kunde fortfarande använda samma jeans och sina vanliga kläder och så. Ingen av oss runt omkring henne hade heller misstänkt något! Men efter att hon berättade, dagen efter, så kunde man kanske ana en liten bebismage om man letade efter den.

IceTee
1

#17 om barnet är litet och ligger långt bak behöver det inte synas så tydligt vad jag förstått det som! Antar att man lätt kan missta det för att vara lite uppblåst bara

Trollan92
0

#18 Tråkigt när man inte planerat ngt barn. Hoppas von är lycklig idag då! :)

mollyt
0

#20 Ja, idag är de en väldigt lycklig familj. Men visst var det en stor omställning för både mamma och pappa att förbereda sig mentalt på att man skulle ha barn om typ 2 månader…

Trollan92
0

#21 Ja å sen skaffa alla saker i tid med :o barn kan ju komma tidigare än beräknat också :)

Trollan92
0

#21 Ja å sen skaffa alla saker i tid med :o barn kan ju komma tidigare än beräknat också :)

Elinim
0

#9 Fel av mig, menade 23. Hon bor i Sverige, men fick inte göra abort trots att hon absolut inte ville ha barnet. Hon fick gå igenom hela graviditeten och sedan adoptera.. Kanske bara av medicinska skäl man får göra en sådan abort av särskilda skäl?

IceTee
0

#24 precis, efter vecka 18 så gäller bara abort om det av något medicinskt själ inte är lämpligt att kvinnan ger igenom hela graviditeten (sjukdom, grovt mentalt handikapp osv)

tlover
0

#24 Ok det förklarar saken, jag tror det även finns vissa ickemedicinska (fysiska) skäl tex om man blivit våldtagen och därför är så psykiskt instabil att det bara inte skulle funka men det kan hända att det till och med inte skulle gillas.

l'm back

neasfotografier
0

Finns det inga risker för att barnet ska få komplikationer om man blir gravid fast man äter p-piller? Påverkar inte p-pillerna barnet på nåt sätt?
Har funderat på det där jag också eftersom jag äter p-piller och inte haft mens på vet inte hur länge. Dock tror jag att jag skulle märka rätt tydligt på magen om jag blev gravid, har inte så stor mage nämligen.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

tlover
0

#27 Min moster började det synas på då hon var i sjätte el sjunde månaden tror jag och hon var liten då hon blev gravid (42 kilo om jag minns rätt, nu är hon överlyckligt eftersom hon väger 50+) så det behöver inte synas även om man har liten mage.

l'm back

neasfotografier
0

Ja, det är ju olika för alla såklart. Min mamma var dock väldigt stor och jag har samma kroppsbyggnad som henne. Är det något som är genetiskt om man får en stor eller liten mage när man är gravid?🙂

Trollan92
0

#29 Nej de behöver de ont vara! Man behöver heller inte få några symptomer alls heller.

tlover
0

#29 Inte vad jag vet, min mamma hade alltid jättestor mage men inte min moster tex

l'm back

ChristineL
1

#29 - Magens storlek när man blir gravid är inte genetiskt. Det beror främst på livmoderns placering, en del har bakåtlutad livmoder och då brukar man inte få så stor mage utan den växer mer "inåt" så att säga, har man framåtlutad livmoder syns det oftast mer. Magmusklerna spelar också in, har man riktigt starka magmuskler så brukar de hjälpa till att hålla in magen.

Trollan92
0

#32 Riktigt bra förklaring! :)

neasfotografier
0

Tack för en bra förklaring! 🙂

inu
0

Största anledningen till att preventivmedel som man tar i tablettform inte är 100% säkert (nu för tiden säger man ju inte ens att kondom är det eftersom den också kan användas fel) är för att man tex får diarréer, kräkningar ELLER tar vissa typer av antibiotika och glömmer att använda komplementskydd under den perioden (kondom).
Både kräkning, diarré och antibiotika påverkar pillrenas effekt (och då negativt, dvs att risken finns att man kan bli gravid).
Värt att nämna tycker jag, men har sett att många varit inne på samma saker : )

http://sirinulot.wordpress.com/

tlover
0

#35 det finns ju mer mediciner/örtmediciner tex örtte på johannesört ska man inte ta om man tar p-piller (och många andra mediciner).

l'm back

Karmatarerskanise
1

#35 Därför är p-ringar väldigt bra. När det gäller kräkningar och diarre.