Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 3466 ggr
tötenöten
0

Utebliven mens

Hejsan! Jag är en tjej på 16 år och har nu en liten fråga angående mens. Jag fick min första mens när jag var 11 år och den blev inte regelbunden förrän jag var 15. (Precis i samband med att jag skaffade kille). Nu är det så att för cirka 3 månader sen fick jag p-piller utskrivna på recept eftersom jag tänkte börja ta de. Men då bestämde sig min kropp för att den inte ville att jag skulle få mens längre så jag har inte haft någon möjlighet att börja ta mina p-piller. Jag har tagit 3 graviditetstest så jag är nästan helt 100 på att jag inte är gravid. Jag är verkligen desperat på att få börja ta mina p-piller men eftersom jag inte får min mens någon gång så går det ju inte. Någon som vet vad detta kan bero på och finns det något jag kan göra åt saken?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Scorpio97
0

Kan bero på stress, över/undervikt och många andra orsaker. Ring till ungdomsmottagningen och fråga hur du ska göra.

//Jessie

Ikajo
0

Du kan ta p-piller i alla fall. Det kan till och med hjälpa dig att få igång mensen. När man som jag tar p-piller av medicinska skäl kan mensen utebli helt om jag inte tar dem. Det är inte farligt att ta dem även om du inte har mens.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Trollan92
0

#2 har man fått råd att börja när man har mens så ska man göra de också, även för att se ifall p-pillerna klarar av å hålla mensen borta. De e inte alla p-piller som gör de. De vet jag. För jag har prövat nästan alla p-piller..

Ikajo
0

#3 Utebliven mens hindrar henne fortfarande inte från att ta dem. De kan till och med hjälpa till och skapa en regelbundenhet till mensen. De är dessutom inte till för att hålla mensen borta. Du ska fortfarande ha blödningar med jämna mellanrum.

Trollan92
0

#4 p-piller ska få mensen stt sluta,jo. Och sen när du slutar så ska mensen komma (socker piller). Men med ett p-piller jag började med så ville aldrig mensen sluta och de va precis just för de hormoner som fanns i p-pillerna inte var tillräckliga. Visst kan man börja med p-piller utan mensen men bästa är ju ifall man tar de under mensen också. TS kanske vart orolig pga graviditet och kanske just därför har hennes mens valt att bli sen?

Trollan92
0

#4 fråga mig inte hur men jag hade god kontakt med UMO å så var fallet för mig..

Ikajo
0

#5 Jag har PCOS så…

IceTee
0

Jag fick höra att antingen tar jag första pillret på mensens första dag och är skyddad direkt, eller så tar jag den när som helst i cykeln och får använda kondom (eller annat skydd) i en vecka! Så jag tycker du kan ringa umo och fråga om det är okej också

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

#7 Jag vet inte ens vad den förkortkingen menas med. Det är inte precis så alla människor borde veta alla förkortningar ^^

Ikajo
2

#9 Med tanke på att 20% av alla kvinnor har PCOS borde det vara något alla kvinnor borde få lära sig vad det är… Polycystiskt ovarium syndrom. Finns rätt mycket information på nätet.

tötenöten
0

Det är cerazette jag har, så den är ju tänkt ska ta bort mensen. Men betyder det att jag kan börja med pillrena ändå även fast jag inte har fått min mens? Eller ska jag kontakta UMO? (Avskyr dock att prata i telefon)

Ikajo
1

Pröva och börja äta första kartan och skydda dig på andra sätt under tidens. Förmodligen får du mens efter första kartan är slut.

Trollan92
0

#10 De är inte alla som vet de. Jag har aldrig hört talas om de..

Trollan92
0

#11 då är de mini p-piller du har? För de e de ända pillret som tar bort mensen. Jag skulle råda dig att ringa. Man behöver inte säga namn eller lågor så du kan ringa anonymt också! Jag hade mini p-piller för ett tag sen å jag skulle ta de under min mens!

tötenöten
0

Åh, blandade ihop p-piller och minipiller..

Trollan92
0

#15 Vad är de vi missförstått? Vad är de du har du? :)

tötenöten
0

Nä, menade att jag blandade ihop p-piller och minipiller. Det är minipiller jag ska använda! De är ju ganska stor skillnad från vanliga p-piller.. Vill bara få börja någon gång, för vi har helst slut på kondomer och ungdomsmottagningen här har bara öppet några timmar i veckan så vi har ingen större möjlighet att hämta nya kondomer och våran ekonomi klarar inte av att köpa nya kondomer hela tiden..

IceTee
0

Tänk på att det inte alls är säkert att mensen försvinner med mini-piller, det verkar vara något folk fått för sig att det skulle vara standard? 🤔 Man kan lika gärna få regelbunden mens eller att den kommer oftare. Vissa kan blöda mer på dem till och med! 
Nu säger jag inte att den inte kommer ta bort mensen, men jag tycker definitivt inte att man ska räkna med det!
Taget från FASS:
"Blödningar blir ofta oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan röra sig om en stänkblödning som inte ens kräver binda, eller blödningar som liknar en sparsam menstruation och kräver menstruationsskydd. Det kan också hända att menstruationen uteblir helt."

Aleya
1

#14 det är inte alls säkert att minipiller tar bort mens. Du kan få mens konstant också om du har otur.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Trollan92
0

#19 deDe skrev jag heller inte men de e meningen att dem SKA göra de..

IceTee
1

#20 nej, det är meningen att de ska skydda mot graviditet. Att de tar bort mens är en biverkan, precis som att brösten växer av p-piller hos vissa

Aleya
0

#20 dock står det att det kan förhindra mens. Det är meningen att det ska förhindra ägglossning. Sen kan du skjuta upp mens med andra medel också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Trollan92
0

#21 Ja men de de ju en biverkning man får reda på hos UMO också.

tötenöten
1

Jag bryr mig inte så hårt om jag har kvar mensen eller inte, min mens påverkar mig knappt. då den är väldigt enkel. Jag vill bara förhindra graviditet eftersom jag vet att jag aldrig skulle klara av att göra abort. Jag vill bara veta om det finns något jag kan göra som kan påskynda att jag får min mens så att jag får ta pillren eller om man kan ta pillren utan att ha fått mensen?

Trollan92
1

#24 måste ju finnas en anledning till att den är sen. Blir du bara stressad av att den är sen så kan de skjutas fram ännu mer. Slappna bara av å sluta tänk på de! Att gå utan sex 1-2 veckor är väl inget ifall man verkligen vill vänta på mensen å höra de så säkert som möjligt lixom :)

tötenöten
0

Jag har aldrig varit stressad över att den inte kommer, är som sagt van då den ibland tagit ett uppehåll på över 1 år. Vill som sagt bara få börja ta mina cerazette någon gång.. Vill veta om det går eller inte :)

IceTee
0

#26 till mig sa de ju att man kan ta den när som helst i menscykeln, men om det inte är på första dagen av mensen så måste man skydda sig i en vecka! Men vet inte om det inte är samma för dig av någon anledning (detta gällde också cerazette)

Trollan92
0

#27 man måste vänta 1 vecka med alla p-piller å då gör att köra oskyddad för att vara på säkra sida .

Trollan92
0

#27 man måste vänta 1 vecka med alla p-piller å då gör att köra oskyddad för att vara på säkra sida .

IceTee
0

#28 ja, det var ju det jag sa, att man måste skydda sig en vecka? 🙂eller missförstod jag dig?

Trollan92
0

#30 Nä jag har för mig att jag läste någonstans åvan att tar man p-pillret när man inte har mens eller tvärt om så va man skyddad med en gång. Men de e bara bullshit å verkligen ingen man kan lita på :o

IceTee
0

#31 jaha, nej, det är bara om man tar det från mensens första dag man är skyddad direkt, annars är det 7 dagar med skydd som gäller

tötenöten
0

Okej, då kommer jag börja med de imorgon! :) Får se hur det går…

Trollan92
0

#33 Bättre att du pratar med UMO. Vi hör kan inte sitta å säga vad som egentligen är rätt eller fel.

Åsa S
0

Testade cerazette tidigare och en av biverkningarna är oregelbunden blödning kanske 50% blir av med mensen helt. Medans andra blöder hela tiden. För mig var det det ultimata p-pillret jag blödde rätt ofta, blev så torr därnere att sex inte var någe vidare + svampen kom ju som ett brev på posten + sexlusten dog helt man ville inte att nån petade på en ens. Så risken att bli gravid är ju noll ifall man verkligen inte vill ha sex och inte har det heller. Så det experimentet slutade jag med rätt snart. Så jag säger är det enbart för att mensen ska försvinna man testar dem så skulle jag säga att det inte är värt experimentet med kroppen. Men som p-piller funkar de ju men de är inte lika säkra som vanliga p-piller och man måste ta pillrena punktligt. Och får man ingen mens med pillrena kan det ju gå ett tag innan man upptäcker man är gravid.

tötenöten
0

Nä, jag valde cerazette eftersom barnmorskan rekommenderade det och för att mamma inte tål vanliga p-piller.. Min mens är så lätt så jag har ingentning emot att ha den alls!

tötenöten
0

Och dessutom har jag redan ett otroligt torrt underliv på grund av annan medicin, men jag har ändå lyckats hålla kvar sexlusten! Men vi får se hur det går..

Trollan92
0

#37 hormonerna i p-piller kan också göra underlivet torrt. De har gjort då att jag idag inte kan använda hormonella p-piller idag. På Apoteket finns en salva för östrogenbrist. Ovesterin heter den. Billig också. De e inte bra å ha samlag när man är torr i underlivet. De kan förekomma sprickor å de kan bli ett helvete för dig sen. Bara varnar dig!

inu
2

Alltså generellt skulle jag säga till dig Yashagira: ring till den mottagning du fick dina piller utskrivet från och rådgör med dem istället för att få 100 olika synpunkter på forumet här. Ring bara och säg det du sa till oss och säg att du vill veta hur du ska göra och känner dig osäker : ) 

Om du tycker det är läskigt att prata i telefonen kan man alltid skriva upp innan på ett papper exakt så som man tänkt att man ska säga.

http://sirinulot.wordpress.com/