Mens, P-piller ?
Hej, det är så att jag har ett vanligt problem men som förhindrar mig att göra många saker i vardagen. Det är det där med mens.. Jag vet inte om jag har riklig mens egentligen, eller något fel på synen men jag MÅSTE gå med nattbinda på dagen, annars blöder det igenom. Jag kan må så dåligt att jag inte klarar av att bete mig ''normalt'' pga det. Sedan är jag ju inte heller den största entusiasten då det kommer till att blöda ur könsorganet. Men jag går hela tiden runt med en oro på att blöda igenom, har extremt svårt att kunna somna då jag vet att jag kommer vakna upp med ett blodigt lakan och täcke (Trots att jag sover med 2-3 bindor). Mysigt.. Sedan har jag mensvärk som är ett helv*te rent ut sagt, ex. idag då jag skulle njuta av en härlig dag, så har man mensvärk. Jag kunde inte gå, kändes som om jag skulle spy, blev svart framför ögonen några gånger och hade såå sjukt. Jag skulle inte vilja ha mens överhuvudtaget, det är en sak jag avskyr rent ut sagt. P-piller finns, jag vet men då är det den saken att min mamma och jag pratar inte om sånt här, mensvärk kan jag säga men vi är inte så pratsamma då det kommer till puberteten och så, hon vet att jag får reda på det mesta på egen hand. Jag känner mig så osäker med att prata om henne med det. Och jag vet inte ens hur man ska få det att fungera isåfall utan att hon vet om det.. Helt råddigt inlägg, men frågorna är alltså.
1. Låter det som om jag har riklig mens, eller är det bara jag som överdriver ?
2. Är det normalt att ha sån här mensvärk ?
3. Måste man ha en anledning till att få ut p-piller, räcker isåfall det jag berättat ?
4. För det finns väl p-piller som tar bort mensen, eller åtminstone gör den kortare (Då jag har runt 6-10 dagar), eller gör den regelbunden ? Och jag har bara haft mens i lite över 1 år och jag vet att det kan ta länge innan den blir regelbunden, men ändå ?
5. Måste föräldrarna få reda på om man har p-piller av sjukvårdaren/den som ger ut dem ?
6. Kan man ta p-piller om man är 13 år, fyller 14 i vår ?
Helt konstiga frågor nu men, hoppas någon kan svara. :)
Jag kan säga med en gång att de e åldersgräns på ungdomsmottagningen 15-25. Å eftersom preventivmedel är för sexaktiva människor så tillåter dem nog inte dem de till dig då du snart är 14 år. Mitt tips är att du uppsöker en doktor. Man kanske kan få p-piller av medicinska skäl också. Men då skulle jag råda dig till Mini p-piller istället, då tar du bort mensen under den tiden du äter dem å har inget uppehåll alls.
Hade du vart 15 år så behöver nog inte föräldrarna veta att du går på p-piller. Men innan jag började med de så var jag tvungen att fråga mamma om de fanns något i släkten så som stroke, blodproppar å diabetes, för isåfall kan man inte få vilka p-piller som helt. Men sim sagt, uppsök en läkare å gå ut över där :)
1. Det låter som att du blöder ganska mycket. Jag har också nattbinda på dagen, men för mig räcker det med en binda på natten.
2. Nej, det låter inte normalt.
3. Enda anledningen till att jag äter p-piller är för att kunna skjuta upp mensen, och då har jag inte ens besvärlig mens. Du har alltså all rätt att få piller om du vill.
4. Det är otroligt inviduellt. Jag äter Prionelle och kan då hoppa över varannan månad. Andra kan hoppa över och vara utan mens i flera år på samma piller, och vissa blöder i flera månader. Men ja, hittar du rätt bör du kunna få mensen mer sällan. P-piller brukar dessutom göra att mängden och smärtan blir mindre.
5. Gå till ungdomsmottagningen. Dom har tystnadsplikt och får inte berätta för dina föräldrar att du har p-piller, om inte du specifikt säger att dom får berätta. Dom på ungdomsmottagningen är dessutom väldigt duktiga på att förklara detta med p-piller och andra preventivmedel (p-ring, plåster osv) och hjälper dig välja rätt.
6. Ja, det kan man.
Så det är bara att boka en tid till ungdomsmottagningen så kan dom hjälpa dig där (:
//Jessie
#1 Jag vet flera som fått piller från ungdomsmottagningen trots att dom var under femton. Och även om p-piller är för sexuellt aktiva egentligen och lagen säger femton år, så förstår dom på ungdomsmottagningen att personen troligtvis kommer ha sex oavsett, och då föredrar dom att man skyddar sig.
Och man kan prata med sina föräldrar om blodpropp och dylikt utan att berätta att det är för att man ska kolla upp p-piller. (Dock tycker jag det är bra att vara ärliga med föräldrarna om att man ska göra det ändå, men det beror ju på vilken relation man har med sina föräldrar)
//Jessie
Jag bor i Finland och här har vi inte ungdomsmottagning. Utan man går till hälsovårdaren i skolan/Hälsovårdscentralen. Så jag vet inte om vi har en åldersgräns, men man kan väl fråga isåfall om man väl bestämt sig. 🙂
#3 klart dem har tystnadsplikt men läs åvan vad jag skrev. De e ganska viktigt.. Hur kan en en 13 åring få tillgång till p-piller genom ungdomsmottagningen när de de 15 årsgräns av en anledning?
http://m.umo.se/Att-ta-hjalp/Ungdomsmottagning/ Här står de att man kan gå dit redan vid 12 år ålder men med frågor m.m. Men tror inte dem kan skriva ut p-piller utan läkarens tillstånd?
#5 Finland, jaha okej! :) Men gå tid å få en tid :)
#5 Om du har problem med mängden samt smärtan bör du kunna få p-piller även om du är under femton (:
#6 Dels för att många äter p-piller även om dom inte är sexuellt aktiva, för man kan äta p-piller av andra anledningar. Samt för att ungdomsmottagningen som sagt hellre vill att man har sex och skyddar sig, än att man har sex utan skydd. Jag vet som sagt flera som äter p-piller trots att dom var eller är under femton, och enligt dom var det inga problem. Vissa har dock ljugit och sagt att det är för någon annan anledning, men vissa har varit ärliga och sagt att dom vill ha p-piller för att inte bli gravida.
//Jessie
#7 Men jag vet många som bor i Sverige som fått ut P-piller från ungdomsmottagningen som är under 15 år. 🙂
#6 Finland kanske är annorlunda, men om man är under 15 tycker jag man ska ha läkarintyg. Man är ju inte byxmyndig förens man är 15 år så jag tycker de e konstigt att en tex 12 åring kan gå dit å begära p-piller.
#11 Dock säger inte lagen att man inte får ha sex under femton års ålder. Den säger att en person under femton och en person över femton inte får ha sex. Och även då finns det undantag, exempelvis om personerna är i ett förhållande. Men två fjortonåringar får ha sex med varandra.
//Jessie
Okej tack, tror jag ska gå till skolhälsovårdaren på tisdag. 🙂
# 11 vad stödjer du det på att man måste vara "byxmyndig" för att få äta p-piller? Många äter p-piller just för att få bukt med menssmärtor och minska blödningarna om man har svåra blödningar och således inte i främsta syfte för att ha skydd mot graviditet.
#0 TS varför inte gå till skolsköterskan för lite råd, så kan hon hjälpa dig till kontakter och vad du kan göra? Jag är helt säker på att hon har pratat med många unga som sköterska just runt mensen och allt det innebär i tonåren när kroppen går igenom stora förändringar till att bli kvinna.
#14 Ska gå till skolhälsovårdaren på tisdag. :)
Ah du skrev ju det, jättebra. De kommer hjälpa dig och ge dig bra råd så du får hjälp och slipper ha ont.
#14 stödjer? Nä jag tycker bara de e konstigt ifall en 12 åring kan begära p-piller utan läkarintyg men Umo har nog tillgång till sånt också. Tycker bara de lät väldigt konstigt enligt mig :)
#18 Vad har de med hennes inlägg att göra?
# 19 antagligen för att TS oroar sig för att blöda igenom vanliga bindor.
#20 tar menskopp mer? Enligt min åsikt så tycker inte jag menskopp verkar någon fräsch sak även fast im den är praktisk. Att bara ta ut den, hälla ut å tvätta rent den ^^ haha
Plus hygienen på en mestkopp då?
#22 Det finns speciella desinfektionsgrejer för menskoppar på apotek. Annars kan man koka den ibland, då försvinner garanterat alla bakterier Dessutom mycket bättre för kroppen + miljön.
//Jessie
Jag har också haft problem med att bindor läcker, så jag hade också alltid nattbindor även på dagarna. Så blev jag rekommenderad en menskopp - det bästa jag provat! Det var lite trixigt i början att få den att sitta rätt, men nu läcker det ALDRIG! Jag kan till och med träna, bada osv utan att vara rädd att det läcker! (Till och med ha vita byxor!).
#23 Jo de kan jag säkert tänka mig att de är!
Jag har ingen aning var man köper menskopp här jag bor. Aldrig sett och aldrig hört någon nämna något om såna. Lite synd då de verkar fungera bra. 😕
EDIT: Spiller man inte ut all mens då man plockar bort den då, eller hur man ska säga ?
WALL OF TEXT:
Menskopp går att köpa på apoteket och sidan jag skrev. Finns fler men finns en del billiga kopior också.
Menskopp tar mer än bindor och tampong. Den finns också i olika storlekar. Den torkar inte ut slemhinnorna. Jag tycker den är mer fräsch än både bindor och tamponger som blir varma, läcker, osv. Men det är ju en smaksak. De flesta tycker menskoppen låter äcklig i början men när man väl använder den så är det inte äckligare än nåt annat skydd. Man tar ut den och tvättar med tvål och vatten, sen in med den igen. Den går att koka och bör kokas innan och efter mensen. När du tar ut den får du inte mer "kladd" på händerna än med tampong. Och den är lätt att tvätta ren, den luktar inte ofräsch och instängd eftersom blodet aldrig kommit i kontakt med luften (eller svettiga lår heller för den delen).
Det där med att spilla var jag också rädd för men har aldrig hänt mig. Man får in tekniken snabbt : ) det kräver lite snits och övning, precis som när man började med andra mensskydd. I början måste man hitta hur man vill att den ska sitta, om man vill ha kvar eller klippa bort den lilla piggen som sitter i spetsen av den (de flesta klipper av den tror jag, jag började med att klippa halva men tyckte koppen skavde hela tiden så jag tog bort hela piggen och voíla: inget skav). Med menskopp känner inte ens att jag har nåt mensskydd på mig, och kan OM jag inte har mensvärk (när det nu händer…), till och med glömma bort att jag har mens.
Du behöver inte hålla på och pilla i underlivet lika ofta som med en tampong, och inte heller hålla på när du är tex i skolan, på jobbet, ute på stan osv. Jag har det så bra att jag stoppar i min menskopp på morgonen, tar ur den på kvällen och tvättar, i med den och sover med den, ut med den på morgonen och tvätta och så om igen.
Kan skriva hur mkt positivt som helst om menskoppen, fråga gärna!
Det negativa med menskopp är väl att den kostar 250-300 kr som inköp, men å andra sidan kommer man upp i den summan ganska snabbt med andra mensskydd och så är det en engångskostnad på kanske 15-20 år (hållbarheten på menskoppar är mycket lång).
http://sirinulot.wordpress.com/
Jag tänkte skriva precis som #27 att du kan beställa från internet (t.ex. menskoppen.se) eller köpa på apoteket. Jag har till och med 3 stycket menskoppar nu, haha! För jag gillar att koka mina ofta och vill gärna ha en extra ren med mig. Sen har jag olika storlekar, en mindre kopp som jag kan använda den första och sista dagen på mensen och så använder jag en större mitt i perioden då jag blöder mer - eller om jag vet att jag ska bort till exempel och kanske inte kommer kunna tömma den så ofta. En större kopp rymmer ju mer vilket är skönt om man är i skolan och kanske inte vill tömma den så ofta - men de är också lite trixigare att få in.
Jag tycker inte heller att det är kladdigt. Men kanske lite i början när man kanske råkar hälla ut lite när man tar ut koppen, hehe. Men annars så bara dra ut den, häll ner i toan (gärna på lite toapapper så är det lättare att spola bort) och tvätta med tvål och vatten - om man inte har med sig en extra kopp att byta till.
Jag har också bara positiva saker att skriva om menskoppar, maila gära om du undrar något! Visst är de lite dyrare i inköp, men de håller jättelänge! Så du köper något du kan använda i många år! 🥳
Måste tillägga att det definitivt inte är säkert att mensen försvinner bara för att man äter mini-piller! Vissa kan få mens nästan oavbrutet (verkar vara typ hälften?) Men vad bra att du går till skolhälsovården! Man ska inte behöva blöda så mycket (det kan ju ge järnbrist och lågt blodvärde!) och defitivt inte behöva ha så ont! Hoppas du får hjälp nu!
Medarbetare på Skor iFokus
Kan tillägga att jag var 14 när jag fick p-piller utskriva första gången!
#30 Dem kanske inte gjort de på alla. Men de e iallafall deras effekt..
Tack allihopa, jag kan kika in på apoteket och se om de har menskoppar.
Sedan ska jag prata med hälsovårdaren som sagt. 🙂
Blir lite arg när jag läser att folk tror att man inte får använda p-piller förrän man är 15. Ungdomsmottagning et.c har ju tystnadsplikt och de är till för att hjälpa ungdomen. Alla vänner jag har som går på p-piller har börjat innan de fyllt 15, ingen konstigt med det. Vissa för att de har en hemsk menstruation och vissa för att de varit i ett stabilt förhållande där de vill undvika att bli gravid. Om barnmorska et.c märker att man kanske far illa så kan de lägga sig i, men de ska vara en säker punkt. Inte döma en för att man inte är 15 än. Så alla ni som är under 15 och är orolig över att ni inte skulle kunna få p-piller utskrivna, sluta oroa er! Ungdomsmottagningen är till för att hjälpa, inte för att stjälpa!
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#32 var har du fått idén om att det är deras effekt från? Det är en form av p-piller, det de gör är att stoppa ägglossningen för att förhindra graviditet. Det är inte alls säkert att man blir av med mensen pga dem och de flesta jag känner har bara fått oregelbunden eller mer mens. Att mensen försvinner är en biverkan, precis som viktökning, ändrad balans i underlivet (jag blev torr och fick svamp), minskad sexlust och humörsvängningar. Använder man någon hormonellt p-medel endast för att mensen ska försvinna måste man veta att det inte alls är standard.
Taget från 1177:
"De flesta kvinnor som använder Cerazette får oregelbundna blödningar från underlivet. Det vanligaste är att mensen kommer mera glest än tidigare, men var femte kvinna får täta och/eller långdragna blödningar."
Taget från FASS:
"Blödningar blir ofta oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan röra sig om en stänkblödning som inte ens kräver binda, eller blödningar som liknar en sparsam menstruation och kräver menstruationsskydd. Det kan också hända att menstruationen uteblir helt."
Så visst kan man absolut bli av med mensen när man äter mini-piller! Dock ska man aldrig räkna med det då det faktiskt inte är standard (bara för att det händer hälften betyder inte det att en själv inte tillhör den andra halvan)
Hoppas vi kan reda ut alla missförstånd nu🙂 och som sagt, man kan bli av med mensen (såklart gäller det endast så länge man äter dem) men man ska inte räkna med det då deras syfte är att förhindra ägglossningen
#34 Tack för den snälla synpunkten..
#35 De har UMO sagt å även hört dem säga de till en annan.. :s
Angående menskoppar så har jag nydligen läst om en som ska vara smidig. Jag länkar här http://hej.blekk.se/2015/01/10/min-favoritmenskopp/
#37 vad konstigt! Till mig sa de att jag kan få oregelbunden mens och att den kanske kan försvinna, men de sa definitivt inte att den skulle försvinna, bara att den kunde göra det
Om du inte redan gör det så lägg en binda mellan skinkorna. Det kan stoppa blod i sängen.
Och vilka dumheter att man inte skulle kunna få preventivmedel innan 15 års ålder!! Det kan man självklart få!
#39 eftersom de bara är hormonrabletter i 4 rader så är de väl så? Tar man uppehåll ifrån mini p-pillerna då för att få mensen?
#41 det är hormoner hela vägen ja, men det är ju inte samma hormoner? Och nej, man har inget uppehåll, det är därför mensen kan komma lite när som helst, eftersom du har samma mängd hormoner hel tiden! Jag är inte utbildad i detta, men jag förstår bara inte varför du har fått för dig att man slipper mensen bra för att man äter mini-piller? Uppenbarligen stämmer inte detta, det är en ev. biverkan.
#41 här kan du läsa på mer om mini-piller 🙂 känner mig väldigt kass på att förklara saker idag, haha
#42 Okej. Vart jag har fått de ifrån. Jo UMO sa de. 2 olika barnmorskor också :s
#42 Ena sa "Det är så konstigt att tjejer kommer hit å hör graviditetstester hit å dit när dem går på mini P-piller. De tar bort mensen helt så förstår inte vad dem oroar sig över"
#45 oj, hon låter lite felinformerad! De tar ju inte alls bort mensen helt för alla, jag fick mindre mens, absolut, men den kunde komma lite när som helst! En kompis fick som sagt att den bara slutade i några dagar, sen höll den på i ett par veckor igen!
Hon kan ju ha uttryckt sig riktigt dumt också bara, och menat att de kan ta bort mensen (det är ju inte ovanligt, även om jag inte upplevt det hos mig och kompisar)
#46-47 Hmm. Då har jag aldrig fått riktigt info om mini p-piller :o Men tack för att du tog din tid att förklara ^^ haha
#48 ingen fara! Och som sagt, självklart kan man bli av med mensen! Men man kan liksom inte räkna med det :)
#49 Okej :)
Förlåt om jag säger nåt som någon redan sagt.
Skillnaden mellan "vanliga p-piller" (så kallade 'kombinerade p-piller' )och "minipiller" är just typen av hormon. De "vanliga" innehåller två olika p-piller och är mer likt kroppens egna östrogen, en typ av konstgjord eller syntetiskt östrogen (eftersom det inte är kroppseget). Minipiller innehåller enbart ett hormon, så kallat gestagen.
Om man är nyfiken på att lära sig mer så är ett tips att man läser på om gestagen och östrogen. Då kommer man också förstå varför pillret fungerar som det gör och varför man får olika biverkningar och Varför de skiljer sig från varandra de olika preventivmedlena : )
Personligen tycker jag alltid det är bra att man vet vad man stoppar i sig, även om det ibland kan vara komplicerat att förstå. Men då är 1177 en superbra sida som har bra info och lättförståelig och förklarad. Man kan ALLTID lita på att det som skrivs där är sant och evidensbaserat. ALLTID.
http://sirinulot.wordpress.com/