Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 1376 ggr
Emmny
0

oregelbunden mens

Jag har oregelbunden mens, vissa månader kan mensen bara utebli. Är det något man borde kolla upp eller är det "normalt"?

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Scorpio97
0

Om man nyligen börjar få mensen är det normalt. Det kan ta några år innan mensen stabiliserar sig.

För vissa kvinnor blir mensen aldrig regelbunden trots att allt står rätt till. Men är man orolig skadar det ju inte att kolla upp det. Är det ett problem att den inte är regelbunden kan man få p-piller eller liknande för att stabilisera den.

//Jessie

wimla01
0

Om man nyss har fått sin första mens så kan den vara oregelbunden upp till ett år minst! Men tycker du att det är jobbigt så kan du ju alltid gå till ungdomsmottagningen/vårdcentralen och få hjälp! Mår man dåligt, är stressad, äter dåligt mm så kan den också vara oregelbunden! Hoppas det löser sig :)

Ikajo
0

Jag tycker du ska kolla upp det ärligt talat. Det finns sådant som orsakar oregelbunden mens. Känner du inte till det kan du få problem senare i livet. Det låter ju som du har haft mens ett tag och det ändå är oregelbundet.

Det är särskilt ett syndrom som det kan vara bra att vara uppmärksam på. Har du ett eller två av dessa symptom är sannolikheten stor:

• Oregelbunden mens med långa uppehåll eller väldigt ymnig mens. Ibland i kombination.

• Mycket acne. Är du ur tonåren är det en definitiv varningsklocka men även mycket acne i slutet av tonåren kan vara en stark indikation.

• Bukfetma. Om du lägger på dig så samlas det vid buken och bildar en "ölmage".

• Övervikt, går upp lättare i vikt.

• Hirsutism, alltså kroppsbehåring av manlig typ.

• Svårigheter att få barn

Om du har något av dessa symptom ska du snarast boka tid hos gynekolog. Oregelbunden mens är på tok för lätt att inte ta på tillräckligt stort allvar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Emmny
0

Jag har haft min mens i lite mer än ett år.

Ha det bra !

Ikajo
0

Det kan fortfarande vara klokt att vara uppmärksam. Min mens blev aldrig regelbunden och jag uppvisade flera av dessa symptom under tonåren. Först efter 20 fick jag en diagnos.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Hippieelsa
0

Det brukar väl oftast ta upp till 2 år innan mensen blir regelbunden? Tror inte du behöver oroa dig :)

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

ChristineL
0

Det är normalt hela livet. Inget som görs något åt förrän man börjar försöka skaffa barn. Been there, done that.

Emmny
0

Känns som detta inte är något att oroa sig för. Har egentligen inga problem med det, vet ungefär när mensen kommer (när den väl kommer) och är bredd. Det är bara ett "plus" att den faktiskt inte kommer ibland, slipper jag ju alla byten osv. Skönt ju.

Ha det bra !