Ska jag raka mig
där ner alltså. Min kompis gör det och hon säger att alla iklassen gör det och det ska vara så. Min mamma säger att jag absolut inte ska göra det utan vänta till hur jag vill sen när jag är större men min kompis säger att det ska vara rakat. Jag vet inte ens vad jag vill??? Min mamma har massa hår där nere det harf jag sett. Jag har bara fått lite.
Jag tycker inte du ska raka dig för att någon annan tycker det utan bara om du själv vill det.
Det bestämmer du enbart själv. Upp till var och en. Finns inget rätt eller fel i det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns ju liksom en anledning till att det växer hår där ;) Du ska absolut inte raka dig för att någon annan säger åt dig, aldrig, aldrig någonsin!
/Christine
Vänta tills du blir äldre är mitt tips, och gör det aldrig för att någon annan vill/säger att du ska göra det. Det är din kropp så det är du som bestämmer!
(e.s.)
Utifrån ditt nick gissar jag på att du är 11-12 år och sannolikheten att ALLA rakar sig är mycket liten. I den där åldern får vissa hår tidigt andra sent så om nån inte har hår beror det snarare på att det inte kommit än.
Vänta med rakning tills du vet hur du själv vill ha det, alltid bäst att bestämma själv. Ett tips är också att prata med din mamma och lita på henne hon har mer erfarenhet än dina kompisar.
Det finns inget "ska". Gör som Du känner dig bekväm med o strunta i kompisens "sanning".
Om du inte vet hur du vill göra kan du ju testa att raka och se hur det känns, känns det inte bra är det bara att spara ut och ha hår. Men om det inte känns bra att ens testa ska du såklart inte göra det. Det finns som sagt inget "ska" när det handlar om ens egen kropp. Du ska göra det DU känner dig bekväm med. 🙂
Låt nu ingen komma och bestämma över hur du ska ha det. Det där är ju så personligt och privat. Det där bestämmer du helt och hållet själv och om du inte vet just nu så låt det vara. Vill du inte eller vet du inte så behöver du ju inte fundera mera på saken just nu. :)
Tänkte på en sak, hur vet hon att "alla" i klassen rakar sig när du inte vet om det? Och dessutom tycker jag du ska fråga henne var det står skrivet att det ska vara rakat. För om det ska vara lent och slätt där skulle det ju inte växa något, det är ett bra motargument!
/Christine
Tänk såhär, det är som att någon säger till dig "raka av ditt hår på huvudet", om du inte vill göra så ska du absolut inte göra det🙂
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!

Lyssna på din mamma!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ett bra citat att ta till: – Det växer ju ut där. Det är varken fel eller rätt. Det var inte jag som kom på det, det är evolutionen, säger Nour El Refai.
Du kan ju tipsa din kompis om att huden där nere är väldigt känslig och att raka av håret som växer där kan orsaka kraftiga irritationer och allergiska reaktioner. Håret är också till för att skydda mot skadliga saker som annars skulle nå ännu mer känsliga områden. Så att raka av håret gör att risken för infektioner ökar. Det är ju delar som växer på sig i tonåren.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag brukade raka mig men slutade då jag hittade en partner som verkligen avskydde om det var rakat. Jag hade inga problem med att sluta med att raka och jag hade inte precis mycket hår från början heller precis.
Jag måste säga att det är trevligare med orakat och man slipper sådana där fula röda bölder som kan uppstå ibland. Sen slipper man det där jobbiga då det börjar växa ut och blir taggigt.
Det finns mest fördelar med att låta bli att raka. :)
Om du nån dag alldeles själv känner att du vill raka dig, så gör det. Tills dess låt det växa. Tycker jag.