Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2958 ggr
Anonym
1

Jättedum fråga..

Hej tjejer!

Jag funderar över en sak..
Jag och min pojkvän har sex varje dag (när han är här, vilket just nu är typ jämt) och jag använder P-piller. Nu har jag ätit såna oavbrutet i säkert 3-4 månader och inte haft mens så det är ju kanske dags att ha det en gång nu? Men då undrar jag.. har hört att spermierna kan göra oss tjejer gravid ett antal timmar eller dagar efter sista gången han kommer i mig, hur länge är det ? 

Vågar ju inte sluta med P-piller förrän det är helt hundra att inga spermier kan göra mig gravid.
Och vi får nog ha kondom vid sex när jag slutar med P-piller i väntan på mens, eller hur? Alltså annars kan vi ju inte ens ha sex medan jag väntar på mens och har mens, säkert minst en vecka utan lär det bli.. ._.

Så..
Hur länge kan jag bli gravid efter sista gången han kommer i mig? Alltså hur länge "lever" spermierna?

IdaKw
1

Varför ska du sluta med p-piller? Du behöver ju inte sluta för att du "måste" ha mens. Sjukt skönt att slippa den ju!

[EvelinaL]
2

Du behöver inte sluta äta p-piller för att du ska ha mens, det är inte så att du behöver ha den, jag har inte haft min på år och är helt frsik. 

Om du menar den tablettfria veckan (alt. sockertabletter) så är du skyddad även då. 5

Cireea
3

Jag äter p-piller och har inte haft mens på tja..två år 😃Super skönt! 

När man äter vissa p-piller "försvinner" mensen men den kommer tillbaka när du slutat äta dom. Du måste ju inte sluta äta p-piller för att ha mens och sedan börja äta dom igen. Vad är anledningen till att du ska sluta äta?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

ChristineL
2

Nej, nej, äter du p-piller får du ingen ägglossning utan det som kommer som mens är liksom en falsk blödning. Utan ägglossning blir du inte gravid. Men ja, spermier lever normalt sett 2-3 dagar i kvinnans kropp. Och under mensveckan blir man heller inte gravid.

Scorpio97
1

Du blir inte gravid när du äter p-piller, inte heller under "mens"-veckan. Det är under ägglossning du kan bli gravid, och med p-piller får du ingen ägglossning. Blodet som kommer räknas inte heller som riktig mens av den anledningen

Däremot ska du följa kartan. Brukar vara sju stycken sockerpiller (som är helt onödiga att äta), det är alltså sju dagar du inte tar piller. Låter du bli längre kan du dock bli gravid. Så när du kommer till sockerpillrena så väntar du en vecka tills du börjar på en ny karta.

//Jessie

Cireea
2

Det beror ju på vilka man äter #6 , jag har inga sockerpiller!

Scorpio97
0

#7 Sorry, tänkte inte på det. Är för vana vid mina. Men då har du väl bara 21 piller/karta, eller?

//Jessie

Cireea
0

#8 Nej, jag har 28 😛

Scorpio97
0

#9 Visste faktiskt inte att det fanns sånna, haha xD Trodde bara det fanns sånna med 28 varav 7 sockerpiller, eller sånna med 21 utan sockerpiller.

//Jessie

Anonym
0

Verkar ha missuppfattat det mesta med P-piller isåfall hahaa!

Trodde att man kunde bli gravid från den dagen man inte tar P-piller för att få den där blödningen, som jag trodde var viktig att få ibland. 

Så jag kan alltså ha sex idag med min pojkvän och låta han komma i mig och imorgon sluta ta P-piller i några dagar, max 7 tyckte jag någon skrev? Och blir inte gravid av spermierna som lever just nu? 

Jag tror jag skippar att få den där blödningen om det är så att man kan vara utan den utan problem i flera år🤔

Scorpio97
0

#11 Dock är det olika hur länge man kan låta bli att blöda. Jag får min blödning varannan månad oavsett, men det är ju trevligare än att ha den varje månad i alla fall.

Kroppen brukar säga till förr eller senare och då får du en blödning. Så om du vill kan du ju helt enkelt vänta tills det händer, och då sluta med pillrena i en vecka, och sedan börja igen.

Max en vecka är det på mina piller, men det kan ju vara bra att dubbelkolla på dina. Men jag tror det är standard att man tar sockerpiller/inga piller under en vecka (om man har piller där det är meningen att man ska få en blödning)…? 

Så det är alltså inga problem även om din kille kommer i dig.

//Jessie

Cireea
0

#11 Vad äter du för sorts p-piller? Det är lättare att föra den här konversationen om man vet vad du äter :)

Jessicahagstrom94
0

Tack för bra svar :) vore ju himla skönt att inte behöva oroa sig för att bli gravid om man glömmer pillret en dag.

Prionelle 28 heter dom, har såna där sockerpiller :)

Trollan92
0

Klart han kan komma i dig, så länge du fortsätter med sockerpillerna dagen efter. Sperma kan leva upp till 7 dagar i livmodern. Men jag tog inte min mens på typ 1,5 år vilket va väldigt skönt :)

Karmatarerskanise
0

Så länge du har uppehållet så många dagar du ska så är du fortfarande skyddad. Sockerpillerna har inget annat syfte än att få en att hålla koll på dagarna. De har ingen verkan.

Anonym
0

Har aldrig haft uppehåll längre än vad jag får :)

IceTee
1

följer du kartan och tar rätt piller varje dag så kommer du inte bli gravid av att din pojkvän kommer i dig 🙂

Medarbetare på Skor iFokus