ÅNGEST! Vad ska jag göra?
Jag vill bara be om lite tips & råd…
Det är såhär att jag sen ett flertal år tillbaka har lidigt av ångest och fobier.
Jag har utvecklad en enorm rädsla för att svimma!
Jag har länge försökt kämpa med detta på egen hand och det har börjat ge resultat.
Jag kan t.ex gå in i en affär och handla precis det jag ska ha och inte behöva oroa mig för att ta det som står på hyllan längst bort i affären, alltså längst bort från utgången, även om det är lite småpirrigt.
Ja ni märker ju själva hur detta har påverkat mitt liv.
MEN, jag ska flytta för att få en nystart i livet (tror verkligen det kan hjälpa mig psykiskt) och imorgon ska jag till IKEA och shoppa.
Alltså ett STORT varuhus som jag inte besökt på kanske 10 år! Och detta gör mig nervös…
Jag försöker vara positiv till att det kommer bli roligt, men jag blir ändå nervös när jag tänker på det. Tänk om jag får en ordentlig panikattack och inte kan fly?
Jag brukar kunna hindra panikattacker innan dom kommer, men gud vet vad som händer när jag slänger mig in i ett stort varuhus…
Jag har som sagt en oerhört rädsla för att svimma. Har ingen aning om varför då jag aldrig någonsin har gjort det.
Inte ens när jag tar sprutor och blir ordentligt svimfärdig och tvingas lägga mig ner så svimmar jag.
Jag sitter nu ikväll och Googlar runt lite och när jag läser "Man kan svimma vid ångest" så blir jag ännu mer orolig.
Vad ska jag göra om jag får panik där inne?
Försöka vara lugn är ju det självklara, men är det möjligt att svimma?
När man tänker efter är det väldigt löjligt…
Men någon som kanske känner igen sig och har gått igenom samma sak?
Hur ska man tänka och agera?
🙂
Det finns många ställen att sitta ner på på Ikea. Och ångesten kommer ju inte totalt plötsligt. Du hinner gå ut / gå nånstans och sätta dig ner. Kommer ångesten så gör det du behöver för att lugna dig. Annars kan du bara ha en bra dag på Ikea. Visst kan man svimma av ångest, men eftersom det inte är något som hänt innan så lär det kräva en riktigt massiv panikattack för att det ska hända. Lycka till! Det enda sättet att komma förbi rädslor är nog att öva. Du får se morgondagen som ett viktigt steg in i ditt nya liv, ett nytt mål att klara.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus