Möjligt att ta studenten iår?
Det är så att jag pluggar frisör men har fått problem med min handled och får inte använda tummen/handen tills det är läkt. Det kan ta upp till 2 år och jag tar studenten 2016. Jag har alla ämnen utom samhällskunskap klar nu. Kan jag ta studenten iår ändå tror ni? Kan läsa upp matten och svenskan på komvux om det är så. Tänker inte gå i skolan och inte kunna göra nånting av det jag älskar.
Så länge det inte är praktiska kurser så är det ju inga problem att läsa dem?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så rent tekniskt sett borde det vara möjligt att ta studenten iår? vi har praktik 4 ggr i veckan nu i skolan och det går inte så jag vill verkligen inte gå kvar men ändå inte byta då jag inte orkar gå 3 år till.
Det bästa vore att ta upp det med studievägledare/lärare så kan ni säkert komma överens om någonting tillsammans för att du ska kunna ta studenten som tänkt ändå 🙂
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
#2 Är 2015 nu itne 2016, står i #0 att du ska det 2016?
Men borde finnas en lösning på det.
Ja, jag ska ta studenten 2016 men kommer inte kunna klippa eller ens göra något i skolan nu med min handled så undrade om jag kunde ta studenten ett år tidigare.
#5 Bästa är om du pratar med syv, bara de som har svar på den frågan
Tror inte att det är möjligt att göra det ett år tidigare bara på grund av det. Man måste ju fortfarande läsa alla kurser för att få ett fullständigt gymnasiebetyg. Och det kommer ju nya kurser i årskurs 3 för dig.
Sen även om du inte kan göra något med din handled nu så kan det ju bli bättre så att du kan göra nånting i alla fall eller i alla fall medverka på lektionerna och lära dig nånting istället för att inte göra det alls.
Som jag sa tidigare, prata med studievägledare/lärare och kom överens om något tillsammans med dem. Det finns alltid lösningar!
Har inga kurser inplanerade i 3an då jag redan läser dubbelt nu i 2an. Ska höra med min läraren och syven. Känns värdelöst att inte kunna göra nånting på lektionerna :(
Jag tror nog inte du kommer kunna ta studenten nu eftersom du inte har gjort allt inom frisörlektionerna som du ska. Så då kan du nog inte ta studenten och gå ut som frisör om du förstår vad jag menar eftersom du inte har lärt dig allt som man måste lära sig.
Kommer inte kunna arbeta som frisör pga min handled så skiter fullständigt i om jag går ut som frisör eller inte.
Det förstår jag men det är ju ändå frisör linjen som du går så har svårt att tro att du kommer få ta studenten utan att göra klart alla kurser inom hantverken. Men det löser sig nog på något sätt när du pratar med syv :)
Du kan ta studenten med dina klasskamrater och sedan få läsa på det gymnasiet du läser tills du är 22.
Även om du inte kan jobba som frisör efteråt så är det bra att ha ett fullständigt gymnasiebetyg för att kunna få jobb överhuvudtaget efter gymnasiet.
Men är det möjligt att få ett fullständigt gymnasiebetyg om jag inte kan utföra de praktiska momenten som krävs?
Det är något som du måste rådfråga din studievägledare om, för det kan jag tyvärr inte svara på.
Mina egna erfarenheter av gymnasiet och hoppa av, inte läsa alla kurser, frånvaro osv. Kan tyvärr inte hjälpa dig att svara på det i din situation eftersom att min sits var annorlunda.
Varför kan du inte gå på lektionerna om du har ont i handleden? Menar inte det frisörrelaterade utan de vanliga lektionerna.
Hur kan du ta studenten utan utbildning då? Man tar ju studenten för att man gjort klart sin utbildning . Och du kan ju Mumintrollet slutföra din utbildning. Varför ska du då ta studenten?
Det krävs ett visst antal poäng för att ta studenten och få slutbetyg, skulle hellre byta linje i så fall. Kanske det finns någon du kan byta till utan att behöva gå om ett år?
Mumintrollet ska vara INTE. Dumma mobil ^^ hahahaha
Kan gå på vanliga lektionerna jo. Men vi har knappt vanliga lektioner utan bara frisörlektioner och praktik 4 dagar i veckan.
Byta är inte aktuellt då jag fyller 20 i år och gränsen för att få byta på gymnasiet igen är 19.
Ska ringa vc imorgon och be om remiss till kirurgen då jag inte kan ha det såhär och inte få en gymnasieexamen.
Annars får jag hoppa av och läsa klart alla basämnen på komvux :)
Finns det minsta möjlighet att gå klart gymnasiet tycker jag du ska göra det, kanske skolan kan ordna så att du får byta bort praktiska kurser mot andra ämnen som du kan ha mer nytta av, ex mer matte eller språk, eller bara några kurser du tycker är kul!
Hår man frisör så har man gått kursen "försäljning och service" vilket är väldigt bra då du kan söka jobb på tex klädbutiker också. Min frisörlinje var väldigt bred utbildning. Vi fick extansion kurser, make-up kursen och kurser vad just Den kropps figuren ska ha för kläder. De hjälper ju väldigt mycket ifall man sedan vill jobba i en make-up butik eller klädbutik! :)
Får höra på mötet på torsdag. Vill helst inte gå klart då jag älskar det jag gör och kan jag inte göra det så vill jag inte gå kvar.
Annars får jag tvinga läkarna till operation.
Läsa klart vilka ämnen på komvux? Läsa klart praktiken? Vika är basämnena?
Jag säger sluta inte. Det brukar vara väldigt svårt göra klart praktiska ämnen på komvux för många av dem finns inte på komvux det är mest teoretiska ämnen som finns på komvux. Är du osäker gör studieupphåll istället ifall du absolut inte vill plugga för då kan du fortsätta utbildningen ifall du ångrar dig om 1-2år. Fast jag tycker det låter som du ger upp väldigt lätt, fel på handen och du kan inte plugga?? Det är väl inte fel på dina ögon och öron man kan lära sig väldigt mycket på att iaktta och lyssna + kan du inte skriva kan du ha rätt få göra muntliga prov och sånt. Du säger det är en utbildning med ämnen du älskar men älskar man nått brukar man kunna göra vadsomhelst för att hitta en lösning för att kunna fortsätta. Vad ska du annars göra när du hoppar av? Sitta hemma framför TV:n i nått år utan pengar? (för du får ju inga pengar om du inte gör något). Kanske är kul 1-2v men sedan lär det bli rätt tråkigt + dina vänner är väl inte hemma om dagarna och kan göra dig sällskap + det är inte alltid kul umgås med nån som inte kan göra nått eftersom de inte har pengar = vissa "vänner" försvinner.
#25 Får läsa klart svenska 3 på komvux bara. Enda ämnet jag har i 3an förutom MASSOR av praktik och praktiska lektioner som jag itne klarar av.
#26 Jo så är det ju men min utbildning är bara praktisk. Har knappt teoretiska ämnen som jag kan göra heller. Vi har praktik 4 dagar i veckan på salong vilket innebär bara klippning. Där kan jag inte vara. Kan inte vara på skolan då heller eftersom jag har noll att göra där i ochmed att jag snart är klar med alla teoretiska ämnen. Kommer ändå inte kunna jobba som frisör efter utbildningen så varför ska jag ens gå kvar?!
#27 Därför att det ärändå bättre med en gymnasieutbildning än ingen utbildning alls om man säger så
Har valt att hoppa av och läsa extra kurser på komvux så jag kan utbilda mig till något annat sen via högskola.
Man måste väl kunna byta linje om man har medicinska skäl som du! Om du på riktigt alldrig kommer kunna kobba som frisör tycker jag det låter som dåligt råd att försöka hå klart frisör-studenten. Du har hela livet framför dig och nog måste det gå att komma på npt annat du gärna vill arbeta med! ( även om jag förstår att det måste vara tufft att inse att det man helst ville det går inte). Jag tycker du ska börja med ett samtal med studievägledaren. Och med att fundera ut vad du vill istället för frisör och sen anpassa gymnasieval efter din nya framtidsplan. Ibland är det så i livet att man kan behöva tänka om!
För att kunna ta studenten måste du ha läst minst 2500 poäng och skrivit ett godkänt gymnasiearbete.
melancholy were the sounds on a winter's night.
Tar min gymnasieexamen via komvux istället.
#32 Pratat med Syv? Skönt att det löste sig, lycka till!
melancholy were the sounds on a winter's night.