(X) Mitt underliv...
… har vitt klägg runt sig mellan de inre blygdläpparna och klitoris, trots att jag tvättar mig noga varje dag med enbart varmt vatten. Nästa morgon är det där igen. Jag rakar inte underlivet och jag har inte tighta, obekväma trosor. Jag sover naken och luftar härligheten. Jag gör med andra ord allting rätt, men ändå har jag det där äckliga där nere… Det är inte flytning för jag får aldrig något i trosan. Det luktar heller inte äckligt (om det inte är någon dag gammalt, då luktar det inte så nice). Man kan liksom skrapa bort det vita, det är inte flytande klägg. Värst är det vid klioris, om jag liksom "drar bak" den lilla huden som finns. Där inuti finns det maaassvis 😕
Min lilla fiffi är nog ganska känslig och blir lätt torr, kan det vara det? Och även när jag inte är torr har jag det där klägget. Det är inte så nice. Om jag och min partner vill ha spontansex och han vill gå ner på mig måste jag liksom neka för jag vet att det alltid är äckligt där nere.
Kanske finns det någon här på kif som har det som jag + som har något tips?
Annars kan det vara smegma, som både killar och tjejer faktiskt kan få. Kallas även flens eller flensost om man nu tycker det är ett fräscht namn. Det utsöndras från talgkörtlarna som både kvinnor och män har i underlivet. Det bildas av könet för att hålla det fuktigt samt skyddar mot bakterie- och svampangrepp. Det är inget farligt och fullt naturligt om kroppen fungerar som det ska. Om du då - som du säger - är torr i underlivet möjligtvis dina talgkörtlar producerar mer smegma för att hålla dig fuktig. Tvätta med ljummet vatten varje dag eller med babyolja för att det inte ska bli "gammalt" för då kan det lukta skarpt. :-)
Man blir ju torrare i underlivet ju mer du tvättar sig med vatten och som åvan skriver så kan de produceras mer.
Jag hade så när jag var yngre, och det är som sagt inget konstigt alls. För mig har det försvunnit med åren, vet inte varför.
/Christine
#1 Nix, ingen Svamp! Har haft det och då har jag konstigt nog inget klägg.
#2 Määh, ja som trodde att flensost bara var något som män fick 😕 Fan vad onice. Ska man tvätta med ljummet och inte varmt alltså? Tycker det försvinner lättare med varmt. Ja så kan det nog vara, det där med torrheten och merproduktion. Fiffin vill ju hålla sig frisk :P
#3 Jag har provat att bara tvätta mig varannan dag, men det händer inget i alla fall :P Förutom ett illaluktande underliv dårå. Jag måste ju tvätta bort det..
#4 Men det känns som att det bara är jag som har det. Har frågat mina systrar (vi är öppna med allt) men ingen av dem har det… 😡 Kanske något hormonellt då?
#5 - Teste med en fuktig tops bara för att få bort det istället för att tvätta.
/Christine
#5 om du har problem med illaluktande underliv så kanske du har balans rubbning i underlivet. Inte ens jag själv luktar illa efter några dagar så. Men vi är ju olika men så ofta bör man inte tvätta sig :)
Asså med vatten då* ^^ eftersom de torkar ut :)
#5: Kan andas rekomendera intimvåtservetter som finns på Apoteket. Vatten kan ju vara uttorkande. Tvätta av med en våtservett varje dag, dom är oparfymerade vilket är bra! Rekommenderar verkligen dem :-)
#6 Bra tips!
#7 Jag har inte problem med illaluktande underliv, fiffi luktar aldrig illa. Bara det där vita som luktar! Så du menar på fullaste allvar att du är fräsch down there efter flera dagar utan dusch? Vilken jävla power-fiffi! Grattis 🙂
#9 Bra tips där också! Får prova :)
#10 inte riktigt så jag mena, att jag inte behöver tvätta nig varje dag :)? Ja alla har ju olika fiffi ^^ haha
#10 Nä, jag behöver heller inte träffa mig så ofta när jag INTE har det där klägget :) Men när jag väl har det vill jag ju gärna ta bort det ^^ Japp 😉
Jag tror att du är överrenlig så att din kropp kämpar för att skydda dig. Jag tror att du är fullt normal. Städa med lite olja, men låt bli våtservetter och annat med kemikalier i ditt underliv. Jag tvivlar på att du är ofräsch. Vi är levande varelser och inga dockor. Så länge du luktar gott (sanning med modifikation..man luktar underliv..) så oroa dig inte.
#13 Våtservetterna jag rekommenderade består av olja och faktiskt inga "dåliga" saker, då jag är väldigt noga med att kolla efter sådana grejer. Men TS det är olika från kropp till kropp! Dessa fungerade jättebra för mig och har inte heller haft Svamp sen jag gick från lactacy eller någon intimtvätt. Kan inte tvätta mig med enbart vatten då jag inte alls känner mig ren och att det dessutom torkar ut! annars - pröva olivolja! Det är också bra att tvätta med då och då! :-)