mensskydd tar slut fort..
Hej. Jag är ny här och måste lära mig lite smått. Hoppas att jag valde rätt grupp.
Okej…
Jag är under 15 år och har mens. Min mamma köper bindorna åt mig, och har haft mens i 2 dagar nu. Jag blöder rätt så mycket och ibland jättelite. Så dem stunderna när jag blöder som mest, byter jag oftare (Så klart). Men frågan är: Jag vågar inte säga till min mamma att dem snart är slut. Tänk så blir det en akward moment och vi bara står där.. Vad ska jag göra?
Varför skulle det bli awkward? Bara säg att du behöver nya, på samma sätt som du skulle säga att flingorna är slut.
Är ganska säker på att din mamma är ganska van vid mens och att köpa mensskydd. Hon har liksom själv varit där =P
#1 okej. Men känns ändå konstigt…. 1 packet med 14 st. tar slut på 2 dagar…
Glöm inte att din mamma var ung en gång och i samma situation som dig, hon kommer säkert att säga "oj oj köper imorrn när jag handlar" eller nåt i den stilen.
Oroa dig inte över det. Bara säga att du behöver nya, tror säkerligen hon förstår eftersom det är något man måste ha och det går åt :)
||My Love For Animals Is Immortal||
#3 och #4 okej tack. (tror jag)😃
Kanske du kan be henne köpa större pack? Annars får du väl gå och köpa själv. Man borde inte skämmas, men jag vet hur du känner dig, jag tycker själv det är lite jobbigt. Fast vad är det värsta som kan hända liksom? :)
//Flöffo
#6 :)
Ingen fara, det går i snitt 5-8 bindor/tamponger per dag de dagar det är jämnt flöde. Det vet mamma om.
Det låter som om du skulle vara hjälpt av att prova lite olika storlekar på bindor, så kan du lättare anpassa så dom inte tar slut så fort. 🙂 Kraftigare bindor klarar ju mer blod, medan tjocka trosskydd t.ex. ofta finns i billiga storpack ifall man kanske inte blöder bindan full men vill byta för fräshhetens skull varje toabesök.
Sen lovar jag att din mamma vill att du säger till om du behöver mer bindor, i stället för att riskera att bloda ner kläder och oroa dig. 🙂
Jag brukar ha iaf 3 sorter hemma; tjockare trosskydd som klarar mellanblödningar, början/slutet på mensen, sen har jag en sort som jag mestadels använder under mensen, och en kraftigare längre sort jag har på natten eller om jag ska iväg någonstans och vill vara säker.
Om du inte vill prata med mamma om det, skriv dit det på hennes inköpslista!🌺
Mensskydd går ju åt varje månad och har inget bäst före datum, så jag tycker det är vettigt att bunkra lite så man slipper oroa sig för om de tar slut. Så gjorde jag när mina döttrar fått mens och det därmed ett tag fanns 3 personer i hushållet som behövde mensskydd. Nåt att föreslå kanske?
är inget att skämmas över, din mamma har säkert som tidigare sagt suttit i samma sits själv. om man vill slippa oroa sig för att menskydd ska ta slut så är ju menskopp ett tips, jag älskar min och kommer aldrig byta tillbaka till "blöja"😃 lite knixigt innan man fått in snitsen på att använda den, men det är det värt.
Jag tycker det är ledsamt att läsa att vi 2015 fortfarande tycker mens och vad som händer med kvinnokroppen är "skämmigt"
Har vi inte kommit längre?
/Maria
Hon är kvinna, och kommer säkert inte ens tänka på att du bad henne köpa mer än när hon köper dem! Det är jätte naturligt, och det pinsamma försvinner snart ska du se!
Medarbetare på Skor iFokus