Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: gynekologsnack
Läst 37664 ggr
Humility
0

Ont i magen vid samlag/onanering?

Tror jag placerat inlägget i rätt kategori… 

Hur som helst, jag har haft ett återkommande problem som jag inte varit riktigt uppmärksam på innan förrän idag. 
Jag brukar få ont i magen vid samlag, alltså i "mensmagen" då om man säger, jag vet inte varför och det kommer bara av vissa ställningar, särskilt när man kör bakifrån eller rider. Det är svårt att förklara hur smärtan känns men det gör ont och känns obehagligt. Sen imorse fick jag ont igen när jag onanerade och fick orgasm, tyckte det kändes konstigt för det var typ skönt samtidigt som det gjorde ont och detta idag var helt nytt, så har det aldrig känts innan. Jag kommer aldrig våga göra det igen för jag är rädd att det ska göra ont..
Har bokat en gynundersökning men är så orolig så jag vill se om det är någon som kan veta vad det är eller om någon har samma problem..

Sjöstjärna
3

Det där låter som endometrios, har du besvär med mensvärk också eller pms, rikliga blödningar, kort cykel, ofta huvudvärk, muffinsmage, svårt att sova, oroar dig lätt, humörsvängningar?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Bill&Bull
6

Min första tanke när jag läste att de gör ont i vissa ställningar är att de kanske stöter emot livmodertappen. Men är inte säker på om det är så i ditt fall.

||My Love For Animals Is Immortal||

Humility
0

#1 Brukar ha extrem mensvärk men jag har redan blivit undersökt för Endometrios innan och dom hittade inget då.. 
men det är konstigt för alla symtom du skriver passar rätt bra in på mig. Men samtidigt har jag ADHD och svåra ångestproblem också som stör min sömn och gör mig orolig o så..
Brukar det va svårt att hitta endometrios eller räcker det med en gynundersökning? 

#2 Har ingen aning, de gör, men att jag samtidigt får ont vid orgasm också så vet jag inte vad det är..

Sjöstjärna
1

Det går inte att hitta endmetrios genom en gynundersökning, för att ställa diagnos krävs en läkare som är väl insatt i symtomproblematiken eller att man gör en titthålsoperation för att försöka hitta ställen där livmoderslemhinnan vuxit ut i buken. Om du säger att de flesta symtomen stämmer in på dig så vågar jag nästan garantera att det är endometrios. Tyvärr finns det en skrämmande okunskap bland gynekologer och många är direkt nonchalanta och oförskämda när man för det på tal som en taänkbar diagnos. Det finns några speciella mottagningar med riktig kompetens men annars får man själv läsa på att tjata sig fram till en diagnos. Ångest och oro är tyiska symtom på det man kalla östrogendominans och som leder till endometrios. Har man östrogendominans så har man för lite progesteron i kroppen och får alla dessa symtom som jag beskrivit ovan (det finns många fler symtom men dessa är de vanligaste) där äve ångest ingår. Kanske är det tom så att din ångest kommer att att du har brist på progesteron.

/Sjöis

Humility
0

Okej.. Jag ska nämna detta för min gynekolog när jag ska dit så får vi se vad hon säger. Om det skulle va så att hon nekar och säger att det inte är det, vad gör jag då? Vart ska jag vända mig för o få hjälp?

Sjöstjärna
0

Antingen tar du saken i egna händer, beställer salivtester på internet och behandlar naturligt som t ex jag har gjort med stor framgång, eller så åker du till Uppsala. http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Nationellt-endometrioscentrum-i-Uppsala/

/Sjöis

Humility
0

Hur har du behandlat det då? För jag kommer nog inte kunna åka till Uppsala…

Humility
0

och vart fixar man salivtester ?

Sjöstjärna
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag behandlar med progesteronkräm och antiinflammatoriska och leverrensande kosttillskott som krillolja, MSM, magnesium och D-vitamin. För ett år sedan hade jag så svåra smärtor att jag hängde över toastolen och höll på att svimma när jag hade mens och nu har jag nästan inga smärtor alls längre, men man måste vara beredd på att det tar lite tid för kroppen att läka och man kan behöva fortsätta med krämen och tillskotten livet ut (eller till klimakteriet) beroende på varför man har blivit östrogendominant. Är det på grund av att man använt p-piller eller liknande så kan det räcka med att sluta med hormonerlla p-medel och köra en kur med progesteronkräm och tillskott och sedan kan kroppen ofta hålla balansen själv.

Här är en sida där du kan beställa salivtest och också få hjälp av en terapeut med att tolka svaren och välja behandling. http://www.klokarad.se/salivtest.html

På den här sidan kan du också beställa salivtest men här får du tolka resultatet själv. http://www.femalebalanceshop.com/sjalvtester/hormontest-salivtest

Här kan du köpa proesteronkräm. http://www.halsogiganten.se/manniskor/progesterall-detail

Och här är en bra grupp på Facebook som handlar om naturligt progesteron. https://www.facebook.com/groups/436295889717053/

Och här är en annan grupp om att läka endometrios naturligt. https://www.facebook.com/groups/693276357409999/?fref=ts

YouTube-klippet handlar om hur man smörjer med progesteronkräm mot just endometrios.

/Sjöis

[kerstinthemilklover]
1

Jag fick lov att ta salivtesterna hos läkaren på Norrlands universitetssjukhus. De testerna finns uppsatta på många av Laboratorierna i Norden. Så det går att komma billigare undan om du ber en läkare eller gynekolog att beställa testerna åt dig. Så det var verkligen en bra sida som beskrev vilka tester du borde göra om du vill göra en ordentlig utredning.
Jag tycker att det är hårresande att kvinnors smärtor sopas under mattan.  Mediciner och vård har du rätt att få subventionerad, med tyvärr krävs det mycket kunskap och krav från din sida.
Kräv din rätt!!!

Sjöstjärna
0

Det är tyvärr väldigt ovanligt att läkare ställer upp på att ta salivtester eller ens vet att det finns, så det var mycket glädjande att läsa att NU ligger så långt fram. 👍

/Sjöis

[kerstinthemilklover]
0

Tyvärr ligger inte NUS särskillt långt fram, men med väl valda ord och bra retorik så fick jag ta de proverna jag ville fått ta.
Min läkare var i för sig nyfiken och ringde mig flera gånger för att fråga om symtom och så. Så intresset var det inga problem med.

mollyt
0

Jag tänker också på att att du kanske stöter i livmoderhalstappen när ni har sex i vissa ställningar. Den sitter olika under menscykeln så det kan vara så att vissa dagar kan vissa ställningar göra ont men andra dagar känns det bra. 

Jag märker själv stor skillnad, när min tapp sitter lågt så får jag som molande värk (som mensvärk) efter sex och ibland att det hugger till under själva sexet. Inget konstigt med det, bara att byta till annan ställning där han inte kommer lika djupt :)

Sjöstjärna
0

#13 Men det förklarar knappast smärtan vid masturbering.

/Sjöis

Åsa S
0

Kan ju även vara en follikelcysta men det kan de se ifall de använder den där staven med ultraljud(?) som gyn kör upp därnere då de undersöker

CLind
1

# 14 framgår väl inte av TS inlägg  #0 att hen INTE använder en dildo eller massagestav vid onani, som de fakto också kan slå i livmodertappen likväl som en penis.

mollyt
0

Jag slår dessutom i min livmoderhalstapp bara jag stoppar in ett finger de dagar som den sitter lågt. Så inte behövs det någon dildo alla gånger heller 😉

IceTee
0

Gissar också på att han helt enkelt stöter emot livmoderhalstappen! Eftersom det bara är ställningar där han kommer djupt in så är det väldigt troligt! ang. onanin så kan du ha sträckt dig lätt i muskeln när du fick orgasm, du kan ha stött emot livmoderhalstappen, eller så var det bara en engångsföreteelse Detta är dock bara min gissning

Medarbetare på Skor iFokus

Humility
0

Jag glömde nämna att jag använder stav ibland och det är då det gör ont, men jag har fått min mens nu så jag antar att det va därför det gjorde ont. Sitter inte tappen längre ner precis innan man får mensen? Eller är jag helt ute och cyklar? Haha

IceTee
0

#19 jo det gör den, så du har antagligen bara slagit i den!🙂

Medarbetare på Skor iFokus

inu
0

Jag har samma problem och det beror på livmodertappen. Om man kommer åt den känns det precis som mensvärk och är inte så jätteskönt.

http://sirinulot.wordpress.com/