Tät mens
Jag är 13 snart 14 år och jag fick min mens i april -14. Sen har den kommit ganska regelbundet, aldrig varit något långt hopp mellan gångerna. Däremot blöder jag väldigt ofta. Brukar gå ca 15-17 dagar mellan min mens & sen varar mensen i ca 6 dagar. Jag har normala blödningar men blir trött pga att mensen kommer ofta och varar ganska länge. Ett exempel är denna månad. Idag har flytningarna blivit färgade så imorgon får jag troligtvis mens…12 dagar för tidigt (enligt en "normal" menscykel). Mamma säger att jag får järnbrist pga min mens. Jag blir trött och orkeslös. Borde jag gå till barnmorskan och få hjälp? Kan p-piller hjälpa mig att få mens mer sällan? Tips mottages tacksamt

Gå till umo tycker jag. Men det kan också vara pga att du inte haft mens särskilt länge, det ändras gärna med tiden. Ät järnrik kost, inte bara under mensdagarna utan försök tänka på det hela tiden. Blutsaft eller järntabletter finns ju också.
Och du, normal cykel finns inte ;)
/Christine
Jag tycker inte du ska börja med p-piller innan du haft mens i åtminstone ett år. Det brukar ta ett tag innan mensen rättar till sig. De första 1-2 åren kan den vara lite "knäpp". Men gör gärna något för att få upp järnnivåerna. Blutsaft är bra. Eller en multivitamin för kvinna.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus