Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 2144 ggr
[M1nho]
0

Ungdomsmottagning , p-piller

Hej,

Mina p-piller börjar ta slut. Är i min "hemstad" nu där jag står skriven, men antar att det är stängt nu eftersom jul & nyår så tror inte hinner få tid för ens jag ska åka till den staden jag studerar runt början på januari. 😕

Kan man ringa till vilken ungdomsmottagning  som helst eller gå på drop-in även om inte är folkbokförd i den staden? 

Behöver verkligen få nya så fort som möjligt då jag har en månad & 1 vecka kvar just nu. 

Sen en annan sak, jag har förnyat mitt recept 2 gånger nu tror jag och båda gångerna var jag tvungen att komma in & kolla blodtryck och så.  Måste man det varje gång? Äter prionelle 28 och har gjort det i snart 2 år nu.  Ni som tar samma hur är det för er?

farvendal
1

Jag brukar förnya via nätet. Men då kanske man måste vara myndig, vet inte om du är det?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[M1nho]
0

Jag är 19 år , fyller 20 i slutet på januari.
Hur gör man det?

farvendal
0

https://kontakt.minavardkontakter.se/mvk/login/login.xhtml

Jag vet inte om det fungerar för alla län i sverige.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[M1nho]
0

Det funkade att logga in & skicka. Får se om jag får svar om måste komma in eller om går förnya direkt. Tack för hjälpen.  :)

FjantYoda
0

För mig så behöver jag bara förnya en gång/år och då ska det tydligen bara behövas att jag (om inga problem uppstår) kommer in vartannat år för att kolla blodtryck, annars får jag ringa dit och förnya receptet, fick jag lära mig då jag stressat som en tok för att hinna dit på deras drop in tid ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Scorpio97
0

Jag förnyar också varje år, men behöver bara komma in vartannat.

Min syrra studerar i en annan stad, och det var inga problem för henne att få komma in på ungdomsmottagningen där och hämta piller, trots att hon fortfarande är skriven härhemma.

//Jessie

[M1nho]
0

#5, #6 Okej men då borde jag förhoppningsvis inte behöva åka dit eftersom var där sist. Annars får jag hitta en annan mottagning. Tack för svaren :)